Metodyka crossfit budzi wiele kontrowersji. Często wykonuje się tam złożone ćwiczenia przy rosnącym zmęczeniu, co może prowadzić do wystąpienia kontuzji. Przykład? Nie jest dobrym pomysłem rwanie, podrzut sztangi, martwy ciąg, zarzut lub wyciskopodrzut na ilość. Ponadto robienie wyczynu z dyscypliny hybrydowej, w której zmęczenie kumuluje się w stopniu zastraszającym, naprawdę może być groźne dla zdrowia. Ilustrują to poniższe filmy (jeszcze większą "patologią" są współczesne zawody strongman, ale to temat na zupełnie inny artykuł).

https://www.youtube.com/watch?v=0lr1p7f2P4Y

Jeden z dziesiątek filmów pokazujących, jaki był problem z crossfit w 2014 r. i jaki jest problem w 2019 r.

https://www.youtube.com/watch?v=3wX2pCd0TD4

Naukowcy, Yuri Feito i wsp., zbadali ilość kontuzji odnoszonych w crossfit. 30,5% ankietowanych uczestników zgłosiło odniesienie kontuzji w ciągu ostatnich 12 miesięcy z powodu uczestnictwa w treningach CrossFit. Najczęstsze były urazy:

  • barków (39%),
  • grzbietu (36%),
  • kolan (15%),
  • łokci (12%),
  • nadgarstków (11%).

Najwięcej urazów przynosił trening od 3 do 5 razy w tygodniu. Paradoksalnie, w tym badaniu wskaźnik urazowości crossfit był niski i wynosił średnio 0,27 na 1000 godzin (kobiety: 0,28; mężczyźni: 0,26), przy uwzględnieniu maksymalnej liczby treningów. Z kolei przy minimalnej liczbie treningów wskaźnik wynosił 0,74 na 1000 godzin (kobiety: 0,78; mężczyźni: 0,70).

Czy to badanie mnie przekonuje? W ogóle nie. Dlaczego? Bo bazuje na danych pozyskanych on-line.

Dla porównania ilości urazów w innych badaniach:

  • strongman 5.5 ±  6.5 urazów na 1000 h treningu,
  • trójbój siłowy od 2.9 do 4.4 ± 4.8 kontuzji na 1000 h treningu,
  • crossfit odnotowano 2.3 urazów na 1000 h treningu (Alicia M. Montalvo i wsp.),
  • kulturystyka: oszacowane ryzyko kontuzji wynosiło tylko 0,12 urazów na rok, czyli 0,24 kontuzji na 1000 h treningu kulturystycznego.

Dla porównania, Alicia M. Montalvo i wsp. zebrali dane od osób trenujących w 4 klubach crossfit w południowej części Florydy. Wysłali zapytanie do 14 ośrodków, ale pozostałych 10 nie wyraziło zgody. Czy ktoś się boi negatywnego wyniku badań? I tam oszacowane ryzyko było już bliższe prawdy.

On-line można napisać wszystko, nie wiemy nawet, czy ankietę wypełniały osoby trenujące czy może „internetowe trolle”.

Crossfit zapewne lokuje się pod względem ryzyka w środku - pewnie jest groźniejszy od kulturystyki i bezpieczniejszy od konkurencji strongman.

Referencje:

Yuri Feito, Evanette K. Burrows, and Loni Philip Tabb, PhD „A 4-Year Analysis of the Incidence of Injuries Among CrossFit-Trained Participants” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6201188/

Gregg Calhoon, MS, ATC and Andrew C. Fry, PhD, CSCS J Athl Train. 1999 Jul-Sep; 34(3): 232–238. “Injury Rates and Profiles of Elite Competitive Weightlifters”

Winwood PW1, Hume PA, Cronin JB, Keogh JW. “Retrospective injury epidemiology of strongman athletes.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23669816

Alicia M. Montalvo,, Hilary Shaefer1, Belinda Rodriguez1, Tan Li1, Katrina Epnere1, Gregory D. Myer2 “Retrospective Injury Epidemiology and Risk Factors for Injury in CrossFit” http://jssm.org/research.php?id=jssm-16-53.xml

Int J Sports Med. 2014 Oct;35(11):943-8. doi: 10.1055/s-0034-1367049. Epub 2014 Jun 2.Injuries and overuse syndromes in competitive and elite bodybuilding.

Komentarze (5)
Biały19894

To co się takiego porobiło ze strongman? Bo zatrzymałem sie w temacie ze 12 lat temu.

2
_Knife_

Patologiczne ciężary i konkurencje, na granicy zejścia i kontuzji. Żyłowanie na maksa, dla mnie bez większego sensu szkoda ludzi.

3
Gats 2

Coraz więcej kontuzji na zawodach, jak połowa zawodników ma urazy po 5 konkurencjach to coś zaczyna być nie tak.

2
Cziczioo

Zapewne większe ciężary do podnoszenia niż w poprzednich latach

3
fsl

Moim zdaniem dawanie za przykład zawodów w odniesieniu do kontuzji podczas treningu danej dyscypliny jest bardzo dużym błędem. Nie ważne czy to crossfit, czy kulturystyka, czy strongman, czy zwykłe bieganie. Zawody są sprawdzianem i rywalizacją, gdzie liczy się tylko wynik a nie zdrowie. Crossfiterzy machają sztanga bez techniki by zrobić zadanie jak najszybciej, kulturyści się kłują i głodzą by jak najlepiej wyglądać na scenie, strongmani nadwyrężają wszystkie stawy by podnieść jak najwięcej, biegacze długodystansowi czy kolarze biegają na granicy mdlenia na trasie by być pierwszymi na mecie.

1