Siłownia, mimo że jest to najskuteczniejszy rodzaj treningów aby zmienić coś w swoim ciele, to również ma swoich przeciwników, co powiązane jest z tym, że niektóre osoby podchodzą do kwestii treningu siłowego nieco melancholijnie. Najczęściej do tej grupy należą właśnie kobiety, które znudzone są wykonywaniem kilku serii tego samego ćwiczenia. Ich niechęć dodatkowo jest podyktowana tym, że wstydzą się uczęszczać do miejsca, gdzie w znacznym stopniu przeważają mężczyźni, uważają że to właśnie sport typowo męski, ale również dla nich to zajęcie wydaje się nudne z racji tego, że trzeba wykonywać jedne i te same ćwiczenia niemal codziennie. Oczywiście plan treningowy można zmodyfikować tak, aby ich nie nudził, jednak wiele kobiet i tak niechętnie podchodzi do tematu treningu typowo siłowego. Dlatego alternatywą dla nieco „nudnej” siłowni jest crossfit, który przypadł większości Pań bardzo do gustu. Czytając dalszą część artykułu, dowiecie się co to jest crossfit? I jakie daje efekty?

Skąd się wywodzi?

Trening typu cross narodził się on w Stanach Zjednoczonych w 2001 roku, kiedy to Amerykanin Greg Glassman, zaczął używać tego programu treningowego na policjantach. Dzięki efektom, jakie zostały osiągnięte, crossfit stał się popularny w wielu krajach. Zaczęto wykorzystywać trening tego typu, aby skutecznie podnieść parametry wytrzymałościowe, z czego korzysta wielu sportowców wszelkich dyscyplin.

Co to jest crossfit?

Kiedy już znamy krótką historię jego powstania, możemy przejść do konkretów, a mianowicie, co to takiego jest crossfit? Jest to nic innego jak mieszanka różnych dyscyplin i sportów, tj.: klasyczny trening siłowy, treningi biegowe, pływanie, jazda na rowerze czy wiosłowanie. Jest to program treningowy, który rozwija naszą siłę, wzmacnia kondycję oraz wytrzymałość. Crossfit wyklucza ze swojego programu treningi, które opierają się na maszynach bądź pozycjach izolowanych.

Jest to trening, który znakomicie podkręca metabolizm ze względu na wysoką intensywność, jaką za sobą niesie. Wielkim plusem jest również to, że nie znudzi się jego wykonywanie ze względu na zmienność ćwiczeń, jaką możemy zastosować niemal na każdym treningu. Jego schemat podobny jest do systemu treningowego FBW, czyli treningu całego ciała na jednej sesji treningowej. Jednak ćwiczenia wykonuje się w formie obwodu, czyli jedno po drugim bez przerwy między nimi. Zasłużony odpoczynek wykonujemy po zakończeniu całego obwodu. Wysoka intensywność oraz trening całego ciała na jednej sesji to idealne połączenie, aby redukcja tkanki tłuszczowej przebiegała w znacznie szybszym tempie.

Trening ten to idealna metoda dla osób, które nie mają zbytnio czasu na ćwiczenia. Można go wykonywać wszędzie, w domu, na dworze, ważne abyśmy mieli do dyspozycji trochę miejsca. Sam wysiłek trwa zazwyczaj zaledwie na początek 20 minut, możemy go wykonywać 3x w tygodniu, co daje nam tylko godzinę tygodniowo. Mimo to efekty będą naprawdę zadowalające.

Jakie ćwiczenia na początek?

Oczywiście na początku zawsze powinna być rozgrzewka. W szczególności jeżeli mamy do czynienia z treningiem takim jak crossfit, który jest bardzo intensywny, więc zanim wkręcimy się na wysokie obroty, organizm powinien być już przygotowany do solidnego wysiłku. Możemy ją wykonać na bieżni czy orbitreku przez 10 minut. Nie musi być ona szczególnie męcząca, wystarczy że rozgrzeje nasze zastałe stawy i mięśnie. Sam trening główny wyciśnie z nas siódme poty. Po rozgrzewce na sprzęcie ważny jest również stretching dynamiczny, który rozgrzeje nasze stawy i zapobiegnie kontuzjom w przyszłości.

Przykładowy zestaw ćwiczeń dla początkującego:

Ćwiczenia te możemy wykonywać na dwa sposoby, albo przez ilość powtórzeń, która mieści się w granicach 12-15, lub każde ćwiczenie wykonywać przez okres 20-30 sekund. Obwody wykonujemy w ilości 2-3. Po zakończeniu każdego obwodu robimy krótką przerwę na złapanie oddechu. Jak wcześniej zostało napisane, trening ten wykonujemy 3 razy w tygodniu. W wykonywanie każdego ćwiczenia należy dać z siebie 100%, aby poczuć pełną intensywność treningu. Po 2-3 tygodniach, gdy już nasz organizm przyzwyczai się do intensywności, możemy zwiększyć sobie ilość dni treningowych bądź ilość ćwiczeń w serii. Możesz również wykorzystać crossfit jako uzupełnienie treningu fitness na siłowni zamiast klasycznych aerobów. Jest to znacznie skuteczniejsze połączenie przy redukcji tkanki tłuszczowej.

Jakie pozytywy niesie wykonywanie treningu crossfit?

  • każdy dzień treningowy może mieć inne ćwiczenia
  • zwiększa siłę, sprawność, kondycję oraz wytrzymałość
  • jest krótki, bo trwa tylko 20 minut
  • nie potrzebny jest specjalistyczny sprzęt
  • zwiększa wydolność organizmu i pracy serca
  • zwiększa poziom VO2max i pojemność wyrzutową serca
  • świetnie rozwija mięśnie brzucha i pleców

Podsumowanie

Ćwiczenia typu crossfit chętniej są wybierane przez panie, ze względu na to, że dzięki wysokiej intensywności szybciej wyrzeźbią ciało i pozbędą nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej. Nie są one zainteresowane powiększaniem swoich mięśni, a typowa siłownia takie coś im gwarantuje. Przemawia do nich również czas trwania, który jest bardzo krótki. Mogą poświęcić niewiele czasu, a zyskać tak wiele.

Komentarze (0)