Zanim przejdziemy do samych ciekawostek dotyczących tego suplementu, dosłownie kilka słów wstępu, przybliżających Wam suplement, jakim jest berberyna.

Berberyna wykorzystywana była już w zamierzchłych czasach na terenie Chin i ma swoje ugruntowane miejsce w tradycyjnej medycynie tego kraju.

Należy pamiętać, że berberyna jest to związek aktywny, w odróżnieniu od na przykład aminokwasów BCAA i pozyskiwana jest z wielu roślin m.in. berberysu pospolitego lub indyjskiego. Wniosek z tego taki, że aby w pełni wykorzystać zalety stosowania berberyny, należy wybierać nie same rośliny, z których się pozyskuje berberynę, ale suplementy zawierające jej jak największe stężenia. 

W związku z tym, że berberyna zyskuje w ostatnich czasach ogromną popularność i coraz więcej osób zapytuje, czy powinny włączyć ją do swojej suplementacji, warto zdawać sobie sprawę, kiedy może być przydatna i na co należy zwrócić uwagę przy regularnym jej stosowaniu. 

Niektóre bowiem jej zastosowania mogą pokrywać się z działaniami, jakie mogą wywierać inne stosowane przez Ciebie suplementy. Zanim więc z hurraoptymizmem rzucisz się w kierunku słoiczka z berberyną, dowiedz się więcej.

Obniżanie poziomu cukru we krwi

To jedno z najlepiej udokumentowanych oddziaływań berberyny na ludzki organizm. Faktycznie w niektórych badaniach berberyna wykazuje bardzo zbliżone, pozytywne działanie, do leków tradycyjnie stosowanych w tym zastosowaniu. Może być więc bardzo silnym sprzymierzeńcem u osób np. o obniżonej wrażliwości na działanie insuliny. 

sprawdzanie poziomu cukru we krwi

Uwaga

Jeżeli przyjmujesz silne leki mające za zadanie obniżenie poziomu cukru we krwi, przed ew. włączeniem berberyny do swojej suplementacji, koniecznie skonsultuj ten pomysł z lekarzem prowadzącym. Nie możemy bowiem dopuścić do tego, aby poziom cukru we krwi stał się zbyt niski!

Jeżeli jeszcze stopień zaawansowania nie wymaga interwencji lekarza warto, abyś sprawdził, co jeszcze wchodzi w skład Twojej codziennej suplementacji. 

Jeśli bowiem znajdują się tam związki mające analogiczne działanie do berberyny, może zajść sytuacja, którą omawiamy w poprzednim zdaniu - zbyt niskiego poziomu cukru we krwi!

Jeżeli zatem stosujesz np. (oczywiście nie jestem w stanie wymienić wszystkich związków mających podobne działanie) cynamon, Gymnema Sylvestre, kwas liponowy - ALA, żeń-szeń, chrom, czosnek, gumę guar, kurkuminę, ashwagandhę, Lagerstremię wspaniałą (banaba), Moringę olejodajną, powinieneś zachować szczególną ostrożność, planując włączenie berberyny do swojej suplementacji. 

Warto spojrzeć na to zagadnienie kompleksowo, w kontekście zarówno układu swojej codziennej diety (np. dieta niskowęglowodanowa oczywiście ma również wpływ na poziom cukru we krwi), jak i zastanowić się, czy wszystkie te suplementy musisz stosować. Jeżeli uznasz, że tak, odpowiednio dostosuj dawki każdego z nich, nie przekraczajj tych zalecanych.


Obniżanie ciśnienia krwi

Berberyna wykazuje działanie synergistyczne z lekami mającymi za zadanie obniżenie ciśnienia krwi, to znaczy, że gdy łącznie stosuje się berberynę z takim lekiem, taka kombinacja może wykazywać lepsze działanie, niż stosowanie samego leku. 

Uwaga

Aby nie popaść się z jednej skrajności w drugą, gdy przychodzi nam do głowy pomysł suplementowania berberyny warto, podobnie, jak w każdym innym przypadku, skonsultować się wpierw z lekarzem, jeśli jest to stan poważny i pod jego kontrolą. 

A jeżeli jeszcze nie doszło do takiego zaostrzenia stanu chorobowego i sprawdzasz działanie różnych suplementów na swój organizm w tym aspekcie, sprawdź też działanie: tranu/oleju z ryb, brodziuszki wiechowatej, ketmi szczawiowej, ekstraktu z liści oliwnych, koenzymu Q10, kwasu chlorogenowego, zielonej kawy, spiruliny. Oczywiście nie wszystkie na raz.

Wyciszenie organizmu

Część osób stosujących berberynę raportuje odczucie senności. 

Uwaga 1

Jeśli wykorzystujesz tę właściwość berberyny, aby wyciszyć swój organizmu przed regenerującym snem,  to stosowana solo, nie będzie powodowała problemów. Jeżeli jednak wybierasz się w daleką podróż samochodem, miej taką możliwość w swojej pamięci i zastanów się, czy musisz skorzystać z berberyny w tym momencie. 

Uwaga 2

Oczywiście nie tylko berberyna może wykazywać takie działanie na ludzki organizm dlatego jeśli planujesz wziąć suplementy łącznie z berberyną, zachowaj umiar i ostrożność. 

Wśród ziół i suplementów warto tutaj wymienić: chmiel, l-tryptofan, szałwię, dziurawiec, czy melatoninę.

Obniżanie krzepliwości krwi

przepływ krwi

Berberyna, podobnie jak wiele innych suplementów, może mieć wpływ na stopień krzepnięcia krwi. 

Uwaga 

Jeżeli zatem przygotowujesz się do zabiegu chirurgicznego, miej i to działanie berberyny na uwadze. 

Jeśli dodatkowo suplementujesz: tran/olej z ryb, czosnek, żeń-szeń, imbir, apigeninę, miłorząb, ekstrakt z grejpfruta, zachowaj szczególną ostrożność i umiar. Bacznie obserwuj reakcje swojego organizmu.

Wsparcie mikrobiomu

Berberyna wykazuje możliwe działanie na spożywane preparaty probiotyczne, czyniąc je mniej skutecznymi. 

Uwaga

Jeżeli stosujesz preparaty probiotyczne lub uwzględniasz w swojej codziennej diecie produkty zawierające pożądane bakterie i drożdże np. kapustę kiszoną, ogórki kiszone, jogurty zawierające żywe kultury bakterii, kefir, maślankę, kimchi itd - zwłaszcza to drugie powinno być stałą praktyką - warto dawkę berberyny oddalić w czasie, od takich produktów, nie brać ich w tym samym momencie.

Mówiąc krótko - wybrać inny posiłek na dodanie probiotyków/produktów probiotycznych. 

Bezpieczeństwo stosowania berberyny

Jak możesz dowiedzieć się z innych moich artykułów dotyczących berberyny, stosowanie berberyny uznawane jest za dość bezpieczne, a i dawki polecane oraz sprawdzane w badaniach naukowych nie są małe - sięgają 2 gramów.  Jednak, jak ze wszystkim, należy zachować umiar i rozsądek.

Przyjmowanie tego typu suplementu warto rozpoczynać od najmniejszej skutecznej dawki. 

Nie należy przekraczać dawek polecanych przez producenta. 

W przypadku berberyny nadmierne jej spożycie może powodować głównie dolegliwości ze strony układu pokarmowego tj.: rozstrój żołądka, biegunkę, nadmierne gromadzenie gazów w jelitach, bóle brzucha, czy bóle głowy. 

Podsumowanie 

Uzbrojony w informacje zawarte w tym artykule, będziesz w stanie podjąć decyzję kiedy, i w jakich okolicznościach, najbardziej skorzystasz na suplementacji berberyną, w najbezpieczniejszy sposób. A może być ona cennym sprzymierzeńcem.

Komentarze (6)
lordknaga

fajny artykul, warto tez wspomniec, zeby patrzec na to co sie kupuje a w szczegolnosci berberyne. kupujemy takiego np. swansona, ktory kosztuje kolo 15-20euro za 60 tabletek( imo jedna z lepszych i pewniejszych firm ale tez trzeba za te jakosc zaplacic ) i jest tam 400mg berberyny HCL a mozna tez kupic taki ostrovit, gdzie mamy 90 tabletek z wieksza dawka - 500MG a berberny siedzi tam z tego co pamietam nawet nie 1/10 :-D a reszta to wypelniacze.

0
Biniu

1. ciesze sie ! :)
2. zawsze warto DOKLADNIE czytac etykiety

2
gokuson

https://sklep.sfd.pl/ALLNUTRITION_Berberine_HCL-opis40352.html#wartosci
masz 500mg berberyny hcl

3
sfdpowersfd

posiadajac chrom we krwi w normie nie ma zadnych badan naukowych potwierdzajacych jego jakikolwiek wplyw na oblizenie glikemii.

0
lodzianin1

Biniu fajnie krotko i tresciwie

2
Bull

Mamy jeszcze w przygotowaniu 3 materiały S. Ambroziaka. Całkiem zaskakujące informacje.

0