Berberyna jest składnikiem aktywnym owoców berberysu pospolitego (Berberis vulgaris), należącym do fitochemicznej grupy alkaloidów. Występuje jednak nie tylko w berberysie, ale również w kilku innych roślinach leczniczych, takich jak: Coptis chinensis, Hydrastis canadensis , Coptidis rhizoma , Xanthoriza simplicissima, Phellodendron amurense i Chelidonium majus.

  1. Berberyna jako suplement diety
  2. Kto odniesie korzyści?
  3. Stosowanie, dawkowanie oraz jak skuteczna jest berberyna
  4. Na co zwracać uwagę?
  5. Co jeszcze warto wiedzieć?
  6. Ranking TOP5 Berberyna

Berberyna charakteryzuje się niezwykle szerokim zakresem aktywności biologicznej, wykazując m.in. właściwości przeciwcukrzycowe, przeciwmiażdżycowe, przeciwnadciśnieniowe, przeciwzapalne, przeciwbiegunkowe, hepatoprotekcyjne (ochronne względem wątroby), przeciwdepresyjne, przeciwnowotworowe, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe.

Berberyna jako suplement diety

Jednak jako suplement diety berberyna stosowana jest głównie z uwagi na jej aktywność hipoglikemiczną, czyli zdolność do obniżania poziomu cukru we krwi. Ten kierunek działania został dostrzeżony przypadkowo w 1988 roku, kiedy to efekt hipoglikemiczny pojawił się u pacjentów z cukrzycą, którym berberynę podawano jako środek przeciwbiegunkowy. Od tego czasu wykonano pod tym kątem znaczną liczbę badań, tak więc aktywność przeciwcukrzycowa jest najlepiej przebadanym i potwierdzonym naukowo kierunkiem działania berberyny.

Kto odniesie korzyści?

Korzyści z suplementacji berberyny odniosą w pierwszej kolejności osoby usposobione do rozwoju cukrzycy i miażdżycy, a więc otyłe lub ze znaczną nadwagą, lub takie, u których cukrzyca i miażdżyca występują rodzinnie. Przy czym dodatkową korzyścią będzie tutaj redukcja wagi i poziomu tkanki tłuszczowej pod wpływem suplementacji berberyny, wykazana  w badaniach z udziałem ochotników z zespołem metabolicznym, otyłością i stłuszczeniem wątroby.

Stosowanie, dawkowanie oraz jak skuteczna jest berberyna

Badania na ludziach i zwierzętach sugerują, że 1500 mg berberyny (forma HCL), przyjmowane w trzech dawkach po 500 mg każda, jest równie skuteczne, jak przyjmowanie 1500 mg metforminy lub 4 mg glibenklamidu, dwóch leków stosowanych rutynowo w terapii cukrzycy typu II.

Niemniej w suplementacji skierowanej na profilaktykę problemów metabolicznych wskazywane jest znacznie niższe dawkowanie, w szerokim przedziale od 10 do 1000 mg na dobę. Jeżeli berberyna występuje w postaci naturalnego ekstraktu z berberysu, sugerowaną dzienną dawką jest ok. 500 mg ekstraktu, albowiem wyciąg taki zawiera oprócz berberyny jej pochodne oraz inne związki fitochemiczne, potęgujące jej aktywność biologiczną.

Berberyna jest związkiem dość trudno przyswajalnym z przewodu pokarmowego, niemniej jej przyswajalność poprawia znacznie przyjmowana równocześnie sylimaryna (popularny suplement wątrobowy) oraz kwas kaprynowy z masła lub oleju kokosowego. Jak więc obliczyli specjaliści, optymalne wchłanianie berberyny ma miejsce wtedy, kiedy jej suplement przyjmujemy przy posiłku zawierającym min. 5.5 g oleju kokosowego lub min. 16.5 g masła.

Na co zwracać uwagę?

W badaniu z udziałem zdrowych otyłych osób, którym podawano berberynę przez 12 tygodni, wykazano we wszystkich przypadkach tendencję do wzrostu o ok. 60% stężenia aktywnej formy witaminy D3 w surowicy krwi. Jeżeli więc prowadzimy równolegle suplementację berberyny z suplementacją witaminy D3, musimy bezwzględnie pamiętać o dodatkowej suplementacji witaminy K2, która chroni organizm przed ewentualnymi, niekorzystnymi skutkami przedawkowania witaminy D3.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Berberyna wykazuje również silną aktywność przeciwwirusową, skierowaną przeciwko wielu różnym wirusom. Naukowo jednoznacznie udokumentowana została aktywność przeciwwirusowa berberyny m.in. w odniesieniu do wirusów grypy.

Natomiast potencjalna aktywność przeciwwirusowa berberyny skierowana przeciwko SARS-CoV i innym koronawirusom zrodziła pytanie o jej skuteczność w przypadku nowego koronawirusa SARS-CoV-2. Na to pytanie powinniśmy uzyskać niedługo odpowiedź, albowiem berberyna pozostaje obecnie w 4-ej fazie badań klinicznych jako lek na COVID-19 (identyfikator badania: NCT04479202).

To bardzo dobre wiadomości dla osób korzystających z suplementów berberyny z myślą o utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi, albowiem problemy z gospodarką cukrową usposabiają do ciężkiego przebiegu infekcji wirusowych.   

Sławomir Ambroziak   

Przeczytaj także: 

Berberyna a mięśnie - szkodzi czy pomaga?

Ranking TOP5 Berberyna

*wg popularności sprzedaży w sklepie SFD

 

Komentarze (5)
TomQ-MAG

jeden z ciekawszych adaptogenow, podejrzewam, ze jego właściwości zaskocza jeszcze nie raz i jeszcze jest wiele do odkrycia w tej materii

1
ambroziak

Myślę, że najciekawsza dla sportowców jest jej skuteczność w spalaniu tłuszczu i wspomaganiu przyrostu masy mięśniowej. Piszę o tym w nowym artykule na stronie.

2
TomQ-MAG

Tak Sławku, dyskutujemy o nim (Twoim arcie) na forum :-) ja cały rok obecnie stosuje z przerwami na odpoczynek, glukometr nie kłamie, że po prostu się sprawdza :)

0
lordknaga

TomQ - i jak dawkujesz ta berberyne? jeden tabs na caly dzien? czy do kazdego posilku z ww i jak mozesz to napisz, dlaczego tak a nie inaczej :-) sam sie zastanawiam, zeby powrocic do tego wynalazku %-) tylko z 2 lata temu to bralem 5 tabs na dzien a teraz mysle ze troche ekonomiczniej pojechac...

0