PITTT !
Sokon "Bushi" Matsumura
(1809 - 1899)
Urodził się w Shuri. Jego ojciec, Sofuku Matsumura, na krótko przed ¶mierci± powierzył syna opiece swemu bliskiemu przyjacielowi Kanga "Tode" Sakugawie. Sakugawa traktował Matsumurę jak przybranego syna. To on nadał mu przydomek "Bushi". Od niego też pobierał Matsumura swoje pierwsze instrukcje w sztuce walki. By rozwin±ć sw± wiedzę o sztukach walki Matsumura podróżował do Chin studiuj±c tam chińskie kempo.
Po powrocie na Okinawę jego sława jako mistrza sztuk walki szybko obiegła cał± wyspę.
Został szefem ochrony rodziny królewskiej i kontynuował to zajęcie ochraniaj±c trzy generacje królów.
Sokon "Bushi" Matsumura był pierwszym instruktorem, który poł±czył rdzennie okinawski system walki z chińskim chuan fa, usystematyzował techniki tej sztuki i nazwał j± Shuri-Te.
Jego najbardzej znanym uczniem był Yasutsune Anko" Itosu.
Krulestwo Okinawy miało swoją armie a podstawowym systemem szkolenia był tam program Matsumury.Nie potrafie podać w tej chwili źródła tej informacji , ale skoro był uwarzany za największego wojownika na wyspie i pracował dla krola to było by dziwne jakby progrzam szkolenia opracowywał ktoś inny.
Karate było
metodą walki sprzężoną z Kobudo.
Trudno powiedzieć czy karate było dostosowane do kobudo czy odwrotnie , ale związek jest oczywisty dla każdego kto to ćwiczył.
Kobudo rozwinęło się na Okinawie jako samodzielna sztuka walki z użyciem broni charakterystycznych dla tej sztuki walki. Na rozwój takich, a nie innych broni miały wpływ ubogie złoża rud metali na wyspie. Wszelkie metalowe przedmioty i narzędzia były tam bardzo cenne. Wzmianki o tym można odnaleĄć w raportach chińskich poselstw i misji handlowych odwiedzaj±cych Okinawę. O tym jak wielk± wagę przywi±zywał rz±d okinawski do wła¶ciwej gospodarki tym surowcem może być fakt powołania specjalnej agendy kontroluj±cej jego wła¶ciwe wykorzystanie.
Był to główny powód i motor rozwoju szerokiego wachlarza broni okinawskiego kobudo. Innymi wskazywanymi Ąródłami rozwoju tej sztuki były edykty zakazuj±ce posiadania typowej militarnej broni ostrej wydane przez króla Okinawy, a poĄniej przez klan Shimazu pod którego okupacj± znalazły się wyspy Ryukyu.
Z każd± szkoł± kobudo, mimo że jest to sztuka walki z wykorzystaniem broni, zwi±zany jest także system (najczę¶ciej rodzinny) walki bez broni.
Sprostować tu należy do¶ć powszechnie głoszony pogl±d, że bronie okinawskiego kobudo rozwinęły się z narzędzi rolniczych. Mog± one je przypominać, lecz geneza ich powstania jest całkiem odmienna (patrz: Bronie Kobudo). Generalnie dostrzec w nich można wpływy chińskie, które poddane zostały transformacji przez okinawańczyków i dostosowane do ich potrzeb i tradycji. Podobnie zreszt± jak inne elementy chińskiej kultury, z której dorobku wyspiarze czerpali, jednak nigdy ¶lepo jej nie na¶laduj±c.