Aktualizacja 23.05.2021

Obecnymi czasy na rynku suplementacji możemy spotkać się ze znacznym rozwojem segmentu adaptogenów, w którym to ekstrakt z Ashwagandhy odgrywa czołową rolę. Oferowane suplementy ewoluowały przede wszystkim  pod względem jakości surowca, gdzie producenci prześcigają się w ilości standaryzowanych składników aktywnych.

Stres = Problemy

Jestem przekonany o tym, że stres prześladuje każdego z nas. Czy będzie to bardzo wymagająca praca, zbliżający się w sprawdzian/egzamin, problemy w rodzinie, nie ma to znaczenia. Nasz organizm musi sobie z tym radzić każdego dnia. Problem ze stresem nie występuje wtedy, gdy oddziałuje na nas okazjonalnie i nie przekracza zdolności naszego organizmu. Z reguły jednak tak się nie dzieje...

Możesz powiedzieć: jestem niezwykle zrelaksowany, nie mam problemu w domu, nie uczę się - skupiam się jedynie na moich treningach. 

Odpowiem, że Twoje treningi są również formą stresu. Co więcej, gdy stosujesz dietę redukcyjną celem zaprezentowania idealnej sylwetki, również doświadczasz stresu. 

Powtórzę jeszcze raz: stres otacza nas wszędzie! Również naukowcy zdają sobie z tego sprawę. Z myślą o zminimalizowaniu negatywnego wpływu stresu na nasz organizm powstała cała klasa suplementów zwanych adaptogenami, czyli substancjami w zdecydowanej przewadze pochodzenia roślinnego, które pomagają nam radzić sobie ze stresem. Sztandarowym przedstawicielem adaptogenów jest ashwagandha. 

Czym jest Ashwagandha?

Ashwagandha (Withania somnifera) to mały krzew o żółtych kwiatach. W tradycyjnej medycynie indyjskiej - Ajurwedzie - ashwagandha zajmowała niezwykle doniosłą rolę. Na tyle ważną, że równie często nazywa się ją “żeń-szeniem indyjski”. 

Nie tylko my poznaliśmy zalety stosowania ashwagandhy, gdyż istnieją dowody na to, że korzystali z niej ludzie żyjący już ponad 1000 lat p.n.e. My mamy jednak lepiej - nie musimy zbierać liści i korzeni, suszyć ich i przyrządzać z nich papkę. Możemy po prostu stosować gotowy suplement oparty na ekstrakcie z ashwagandhy.

ashwagandha

Korzyści dla osób aktywnych

We wspomaganiu wysiłku sportowca naukowcy znaleźli zastosowanie ashwagandhy w:

  • poprawie regeneracji po wysiłku fizycznym
  • zdolności do poprawy wytwarzania testosteronu 
  • zdolności do zwiększania siły i masy mięśniowej sportowca 
  • zdolność do wspomagania redukcji tkanki tłuszczowej 
  • poprawie wytrzymałości mięśniowej atlety 
  • działaniu wzmacniającym układ odpornościowy.

Działanie ashwagandhy najczęściej wiązane jest z aktywnością wielu składników. Za najcenniejsze uważa się witanolidy. Wykazują one działanie przeciwnowotworowe, cytostatyczne, przeciwbakteryjne, uspokajające oraz regulujące ciśnienie krwi. W związku z tym, że witanolidy są najważniejszym składnikiem suplementu, to właśnie na ich poziom i rodzaj standaryzacji należy zwrócić szczególną uwagę. 

Ashwagandha jest bogata także w alkaloidy, takie jak: 

  • anaferyna 
  • anahigryna 
  • witranina 
  • tropina
  • somnieferyna

Gdy analizować będziemy głębiej skład ashwagandhy, znajdziemy w niej jeszcze m.in.: 

  • cholinę 
  • olejki eteryczne 
  • żelazo 
  • kumaryny 
  • fitosterole 
  • saponiny 
  • glikozydy
  • flawonoidy

Jednak lista związków aktywnych jest dużo dłuższa, a być może nauka nie poznała jeszcze ich wszystkich. Najlepiej jednak działają w kompleksie, wykazując cechy wzajemnie wzmacniające - synergię.

Czy warto stosować Ashwagandhę?

Zdecydowanie TAK!

Jeśli lista potencjalnych korzyści (patrz wyżej) wynikających z zastosowania ashwagandhy kogoś jeszcze nie przekonuje, musimy pamiętać o początku tego artykułu, gdzie zaznaczyłem, że ashwagandha jest sztandarowym adaptogenem. A nikt z nas tak naprawdę nie jest wolny od stresu! Ciągle mało…?

Ashwagandha może także: 

  • obniżać podatność na stres 
  • wspomagać relaksację 
  • redukować poziom wolnych rodników 
  • wspomagać zasypianie
  • może redukować negatywny wpływ stymulantów na układ nerwowy
  • może poprawiać funkcjonowanie mózgu

Jak stosować ashwagandhę?

Celem głównym przyjmowania ashwagandhy jest wspomaganie organizmu w uzyskaniu stanu relaksu, który może pozwolić lepiej spać. Wtedy warto zażywać ją przed snem. Nie ma ona jednak działania stricte usypiającego, dlatego z powodzeniem, głównie celem redukcji stresu w ciągu dnia, możemy przyjmować ją zarówno rano, jak i w innych godzinach. 

Z jednym zastrzeżeniem… Nie zaleca się spożywać ashwagandhy przed lub zaraz po treningu siłowym ze względu na działanie adaptogenne, antyoksydacyjne, które może “obniżać ścieżki anaboliczne”, pobudzone takim rodzajem treningu. Dlatego warto zachować około 2-godzinny odstęp pomiędzy przyjęciem suplementu a treningiem siłowym. 

Ze względu na dużą ilość suplementów z ashwagandhą dostępnych na rynku, trudno wskazać dokładną wielkość porcji, najczęściej różnią się one bowiem stopniem i rodzajem standaryzacji.  Warto pamiętać jednak o tym, że dziennie należy celować w ilość witanolidów, która powinna wynosić 30 mg. 

Który suplement wybrać?

W artykule zostały omówione najbardziej popularne suplementy na rynku, które są najchętniej kupowane. Ranking został stworzony na podstawie ceny suplementu, którą musimy zapłacić za 1000 mg witanolidów, gdyż to właśnie ich zawartość głównie decyduje o skuteczności suplementów z ashwagandhą. 

Jakie jeszcze działanie ma ashwagandha?

Jeśli jeszcze komuś mało argumentów za ew. korzyściami wynikającymi z zastosowania ashwagandhy, poniżej znajdzie kolejne zastosowania dla niej.

Ashwagandha może także:

  • redukować stany lękowe 
  • obniżać poziom cholesterolu całkowitego
  • obniżać poziom cholesterolu LDL - tzw. złego
  • obniżyć poziom triglicerydów
  • obniżać poziom cukru we krwi 
  • redukować objawy depresji 
  • wykazywać działanie przeciwzapalne 
  • powiększać motywację
  • poprawiać płodność mężczyzn 
  • wspierać libido u mężczyzn oraz kobiet
  • redukować palpitacje serca 
  • redukować objawy zapalenia stawów
  • zmniejszać ciśnienie krwi
  • redukować tętno 
  • poprawiać pamięć i sprawność intelektualną 
  • zmniejszać objawy związane z chorobą dwubiegunową i schizofrenią

Musimy pamiętać, że im wyższa standaryzacja, tym otrzymujemy większą ilość związków aktywnych w porcji suplementu. Wybierając właściwy produkt, zwróćmy uwagę na to, ile zawiera witanolidów w przeliczeniu na koszt suplementu. 

 

Ashwagandha RANKING TOP 5

1. SFD Nutrition Ashwagandha Sport+ 200 tabletek

Suplement firmy SFD Nutrition to uznana już nowość na rynku, który szturmem zdobył sobie uznanie wśród osób trenujących i stosujących adaptogeny. Ashwagandha Sport + to ekstrakt obfitujący w 7% zawartość witanolidów, który dodatkowo został wsparty kompleksem witamin. Oprócz najwyższej jakości ekstraktu z Ashwagandhy znajdziemy tam też dodatkowo wapń, witaminę C, biotynę czy niacynę.

Cena za 1000 mg witanolidów 8,92 zł.

 

2. Pharmovit Ashwagandha 120 kapsułek

Drugie miejsce zajmuje firma Pharmovit, która podobnie jak produkt SFD, oferuje nam Ashwagandhę o stężeniu 7%. Pomimo że firma mniej znana jest na rynku suplementów sportowych, to w jej ofercie można znaleźć bardzo dobre produkty o działaniu prozdrowotnym. Produkt dodatkowo standaryzowany jest na 1% alkaloidów oraz 0,25% witaferyny A. Suplement został wzbogacony o ekstrakt z pieprzu czarnego, który doskonale poprawia przyswajanie związków aktywnych. 

Cena za 1000 mg witanolidów 14,87 zł.

3. ASHWAGANDHA ACTIVLAB 60 kapsułek

Firma Activlab znana jest na rynku polskim z wysokowartościowych suplementów, które są przystępne cenowo. Podobnie jak poprzednicy, produkt standaryzowany jest na 7% zawartość witanolidów. Activlab proponuje nam czystą Ashwagandhę bez dodatków, co będzie dobrym wyborem dla osób, które właśnie poszukują tego typu rozwiązania. 

Cena za 1000 mg witanolidów 19,80 zł.

4. ASHWAGANDHA MAX Trec 60 kapsułek

Firma TREC proponuje nam bardzo silny produkt, który zawiera w swoim składzie aż 9% witanolidów. 1 kapsułka dostarcza więc w całości dzienne zapotrzebowanie na witanolidy w ilości 30 mg. Jednak, gdy przyjrzymy się surowej matematyce, zauważymy że niekoniecznie jest to rozwiązanie, które wychodzi najkorzystniej cenowo. Poza tym, za tę cenę suplement nie oferuje nam nic więcej. 

Cena za 1000 mg witanolidów 25 zł.

5. ASHWAGANDHA 600 SPORT 60 kapsułek

Ostatnie miejsce zajmuje kultowy suplement firmy Olimp Ashwagandha 600, który jako jeden z pierwszych pojawił się w polskim wydaniu. Produkt standaryzowany jest zgodnie z patentem KSM-66, a więc posiada 5% witanolidów. Cenowo niestety wypada dość słabo na tle konkurencji, tym bardziej że nie oferuje nam w swoim składzie nic więcej poza ekstraktem z Ashwagandhy. 

Cena za 1000 mg witanolidów 32,21 zł.

Komentarze (14)
basmann

Stosuje regularnie, czuje że działa.

2
Krystian Grabias

Tylko która bierzesz?

0
basmann

Biorę tą od ALLNUTRITION Ashwagandha z guarana, nie lubie kawy a guaranka mnie dodatkowo pobudza

1
TomQ-MAG

ashwa idealna podczas okresu jesien zima:-) jak ktos ma tendencje do zamulania

0
gokuson

Pogoda sprzyja ostrej zamułce :)

1
Bull

Matematyki to nie wybory prezydenckie, tutaj wybór jest oczywisty.

1
SHHO

Najlepiej cenowo i wg standaryzacji wychodzi z marek
DR. LIFE
Now
Jarrow
Omijać wszystko od marki hegomony

0
Bull

a przeliczyłeś cenę za 1000 mg witanolidów?

0
SHHO

nie ma sensu takiego przeliczania kiedy maksymalnie bierzesz okolo 30 mg na dzien
dodatkowo w wyzej wymienionych mam pewność o zawarciu w tych witanolidach najsilniejszej aktywnej WITAFERYNY

0
Transi

"nie ma sensu takiego przeliczania kiedy maksymalnie bierzesz okolo 30 mg na dzien"

To brzmi jak ten koleś, co twierdzi, że wzrost cen paliwa go nie dotyczy, bo on zawsze tankuje za 50zł.

5
kontoprezes

Jest do znalezienia taka której cena wynosi 6,30 zł za 1000 mg witanolidów.

0
kontoprezes

Dodatkowo ma standaryzację na alkaloidy i witaferynę A

0
Bull

Jęk każda dziedzina i ta się rozwija

1
gokuson

Staramy się stale udoskonalać nasze produkty, jak to w życiu zawsze można zrobić coś lepiej :)

0