Obecnymi czasy na rynku suplementacji możemy spotkać się ze znacznym rozwojem segmentu adaptogenów, w którym to ekstrakt z Ashwagandhy odgrywa czołową rolę. Oferowane suplementy ewoluowały przede wszystkim  pod względem jakości surowca, gdzie producenci prześcigają się w ilości standaryzowanych składników aktywnych.

Musimy  pamiętać, że im wyższa standaryzacja, tym otrzymujemy większą ilość związków aktywnych w porcji suplementu. Wybierając właściwy produkt, zwróćmy uwagę na to, ile zawiera witanolidów w przeliczeniu na koszt suplementu. 

Czym jest Ashwagandha?

Ashwagandha (Withania somnifera) to zioło, które swoją popularność zyskało w tradycyjnej medycynie naturalnej zyskując miano adaptogenu. Jej działanie powiązane jest z aktywnością wielu składników, gdzie najważniejszym z nich są witanolidy. Wykazują one działanie przeciwnowotworowe, cytostatyczne, przeciwbakteryjne, uspokajające, jak i regulujące ciśnienie krwi. W związku z tym, że witanolidy są najważniejszym składnikiem suplementu, to właśnie na ich standaryzację musimy zwrócić szczególną uwagę. 

ashwagandha

Ponadto, Aashwagandha obfituje w alkaloidy, takie jak: anaferyna, anahigryna, witranina, tropina i somnieferyna.

Eksperci zajmujący się tradycyjną medycyną naturalną twierdzą, że efekt terapeutyczny działania suplementu zawdzięczamy jest znakomitej współpracy wszystkich składowych. Analizując szczegółowo skład, w roślinie znajdziemy jeszcze: cholinę, olejki eteryczne, żelazo, kumaryny, fitosterole, saponiny, glikozydy, flawonoidy. Lista związków mających wpływ na nasz organizm jest bardzo długa. 

Czy warto stosować Ashwagandhę?

Zdecydowanie TAK!

Jej popularność nie wzięła się z powietrza, a obecnie jest jednym z najbardziej popularnych suplementów wykazujących działanie tonizujące. Przeciwdziała stresowi, którego doświadcza każdy z nas, obniża podatność na stres, wspomaga relaksację. Posiada potencjalne działanie wspomagające odporność, redukuje poziom wolnych rodników, wspomaga zasypianie. Ma właściwości redukujące negatywny wpływ stymulantów na układ nerwowy, przez co poprawia funkcjonowanie mózgu.

Jak stosować Ashwagandhę?

Ashwaghanda najczęściej przyjmowana jest przed snem, jako suplement mający na celu zrelaksować nasz organizm, pozwolić nam lepiej spać. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby suplement przyjąć rano czy też w ciągu dnia. Ashwagandha nie wykazuje działania usypiającego, dlatego też sprawdzi się np. rano przed pracą. Nie zaleca się stosować suplementów tego typu przed lub po treningu siłowym ze względu na działanie adaptogenne, antyoksydacyjne, które może obniżać możliwości anaboliczne treningu. Dlatego też zachowajcie około 2-godzinny odstęp pomiędzy przyjęciem suplementu, a treningiem siłowym.

Przyjęta dawka powinna być uzależniona od standaryzacji suplementu. Jednak jest jedna złota zasada, której należy się trzymać. Jest to ilość witanolidów, która powinna wynosić 30 mg w ciągu dnia. 

Który suplement wybrać?

W artykule umieściliśmy najbardziej popularne suplementy na rynku, które są najchętniej kupowane. Ranking został stworzony na podstawie ceny suplementu, którą musimy zapłacić za 1000 mg witanolidów. 

Jakie jeszcze działanie ma ashwagandha?

W badaniach naukowych dowiedziono, że wykorzystanie ashwagandhy może okazać się bardzo pomocne w leczeniu wielu chorób. Wszystko za sprawą zawartych w ekstrakcie z ashwagandhy witanolidów, które charakteryzują się wysoką aktywnością biologiczną. Posiadają one m.in. działanie bakteriobójcze, przeciwnowotworowe, jak i wspomagają organizm w walce ze stresem. W treningu siłowym z kolei, witanolidy wykorzystywane są, jako element wspomagający funkcje adaptacyjne organizmu. Oznacza to, że w ciężkich treningach siłowych usprawnieniu ulega przesył nerwowy i czas potrzebny do regeneracji układu nerwowego.

Dość często ashwagandha wykorzystywana jest w walce ze stanami depresyjnymi. Z przeprowadzonych badań wynika, że wykazuje ona aktywność na poziomie, który będzie skutecznie podnosił samopoczucie emocjonalne. Indyjscy naukowcy wskazują na fakt, że nie tylko wykorzystanie ekstraktu żeń-szenia indyjskiego wspomoże walkę z depresją, ale i wykaże wsparcie dla osób walczących ze schizofrenią.

Wykorzystanie ashwagandhy wykazuje również pewne działanie wspomagające proces odchudzania. Jak się okazuje, suplementacja związkiem może podnosić aktywność tarczycy. Co wykorzystać można wśród osób mających problem z utratą masy ciała.

Mając na uwadze powyższe informacje, chcemy zaproponować Wam TOP 5 suplementów zawierających ashwagandhę w swoim składzie, które to z powodzeniem wykorzystać możecie w swojej suplementacji.

Aktualizacja: 2 lipca 2020

Ashwagandha RANKING TOP 5

1. SFD Nutrition Ashwagandha Sport+ 200 tabletek

Suplement firmy SFD Nutrition to nowość na rynku, który szybko zdobywa sobie uznanie wśród osób trenujących stosujących adaptogeny. Ashwagandha Sport + to ekstrakt obfitujący w 7% zawartość witanolidów, który dodatkowo został wsparty kompleksem witamin. Oprócz najwyższej jakości ekstraktu z Ashwagandhy znajdziemy tam dodatkowo wapń, witaminę C, biotynę czy niacynę.

Cena za 1000 mg witanolidów 8,92 zł.

 

2. Pharmovit Ashwagandha 120 kapsułek

Drugie miejsce zajmuje firma Pharmovit, która podobnie jak produkt SFD, oferuje nam Ashwagandhę o stężeniu 7%. Pomimo że firma mniej znana jest na rynku suplementów sportowych, to w jej ofercie można znaleźć bardzo dobre produkty o działaniu prozdrowotnym. Produkt dodatkowo standaryzowany jest na 1% alkaloidów oraz 0,25% witaferyny A. Suplement został wzbogacony o ekstrakt z pieprzu czarnego, który doskonale poprawia przyswajanie związków aktywnych. 

Cena za 1000 mg witanolidów 14,87 zł.

3. ASHWAGANDHA ACTIVLAB 60 kapsułek

Firma Activlab znana jest na rynku polskim z wysokowartościowych suplementów, które są przystępne cenowo. Podobnie jak poprzednicy, produkt standaryzowany jest na 7% zawartość witanolidów. Activlab proponuje nam czystą Ashwagandhę bez dodatków, co będzie dobrym wyborem dla osób, które właśnie poszukują tego typu rozwiązania. 

Cena za 1000 mg witanolidów 19,80 zł.

4. ASHWAGANDHA MAX Trec 60 kapsułek

Firma TREC proponuje nam bardzo silny produkt, który zawiera w swoim składzie aż 9% witanolidów. 1 kapsułka dostarcza więc w całości dzienne zapotrzebowanie na witanolidy w ilości 30 mg. Jednak, gdy przyjrzymy się surowej matematyce, zauważymy że niekoniecznie jest to rozwiązanie, które wychodzi najkorzystniej cenowo. Poza tym, za tę cenę suplement nie oferuje nam nic więcej. 

Cena za 1000 mg witanolidów 25 zł.

5. ASHWAGANDHA 600 SPORT 60 kapsułek

Ostatnie miejsce zajmuje kultowy suplement firmy Olimp Ashwagandha 600, który jako jeden z pierwszych pojawił się w polskim wydaniu. Produkt standaryzowany jest zgodnie z patentem KSM-66, a więc posiada 5% witanolidów. Cenowo niestety wypada dość słabo na tle konkurencji, tym bardziej że nie oferuje nam w swoim składzie nic więcej poza ekstraktem z Ashwagandhy. 

Cena za 1000 mg witanolidów 32,21 zł.

Komentarze (9)
basmann

Stosuje regularnie, czuje że działa.

2
Krystian Grabias

Tylko która bierzesz?

0
basmann

Biorę tą od ALLNUTRITION Ashwagandha z guarana, nie lubie kawy a guaranka mnie dodatkowo pobudza

1
TomQ-MAG

ashwa idealna podczas okresu jesien zima:-) jak ktos ma tendencje do zamulania

0
gokuson

Pogoda sprzyja ostrej zamułce :)

1
Bull

Matematyki to nie wybory prezydenckie, tutaj wybór jest oczywisty.

1
SHHO

Najlepiej cenowo i wg standaryzacji wychodzi z marek
DR. LIFE
Now
Jarrow
Omijać wszystko od marki hegomony

0
Bull

a przeliczyłeś cenę za 1000 mg witanolidów?

0
SHHO

nie ma sensu takiego przeliczania kiedy maksymalnie bierzesz okolo 30 mg na dzien
dodatkowo w wyzej wymienionych mam pewność o zawarciu w tych witanolidach najsilniejszej aktywnej WITAFERYNY

0