Wykorzystanie odżywki białkowej w celach uzupełnienia protein w diecie jest opcją, którą stosuje wielu sportowców wszelkich dyscyplin. Jej główne przeznaczenie, to dostarczenie wysokiej jakości białek, zasobnych w aminokwasy EAA w tym leucynę, wykazujących szereg działań biologicznych, wspomagających metabolizm osoby trenującej, wspomagając np. regenerację powysiłkową. Jednak w środowisku osób, których priorytetem jest najpierw zakup suplementu, a później zdobywanie wiedzy na jego temat, powstało kilka mitów, które skutecznie są rozpowszechniane i wprowadzają zamęt. Poznaj 3 najważniejsze z nich.

Mit 1: Odżywka białkowa jest niezbędna dla każdego

Otóż, to czy odżywka białkowa jest potrzebna danemu sportowcowi, uzależnione jest tylko i wyłącznie od jego diety. Oznacza to, że jeżeli mamy zawodnika, którego masa ciała jest dość niska, przeważnie nie ma kłopotów z dostarczeniem odpowiedniej ilości białka z diety, co sprawia, że wykorzystanie odżywki mija się z celem. Zawodnicy większej masy zazwyczaj korzystają z białka w proszku, gdyż spożywanie kolejnych porcji mięsa czasem bywa uciążliwe ze względu na brak ochoty na kolejny posiłek, co sprawia, że mają oni nieco ułatwione zadanie korzystając ze suplementu. Opcja z wykorzystaniem białka sprawdza się również jako element urozmaicenia diety. Nie ma tutaj nic odkrywczego, a wykorzystanie białka powinno spełniać jego podstawową funkcję, wspomagającej braki dietetyczne.

ranking białka odżywek białkowych

Mit 2: Odżywka białkowa powoduje przyrost masy mięśniowej

Dość często spotykamy się z tematami na forum, gdzie autor poszukuje “białko na masę”. Otóż jak się okazuje, nawet gdyby nie posiadał on wyliczonej, zbilansowanej diety, stwierdzenie to samo w sobie będzie mało trafne. Białko stanowi element budulcowy tkanki mięśniowej i nie ma co do tego wątpliwości, jednak, aby skutecznie móc zbudować mięśnie potrzeba energii, którą pozyskujemy z substratów energetycznych, takich jak węglowodany czy tłuszcz. Białko, aby zostało w pełni strawione, wymaga większych nakładów energetycznych, niż dostarcza samo w sobie, co oznacza, że nie jest elementem energetycznym naszego pokarmu, a spełnia jedynie wiele specyficznych funkcji.

Na uwagę zasługuje również fakt, że proteiny, zwłaszcza oparte na koncentracie białek serwatkowych, bogate są w leucynę, która stanowi główny aminokwas decydujący o tym, czy procesy syntezy białek zostaną uruchomione i będą możliwe przyrosty masy mięśniowej, jednak aby masa została zbudowana potrzeba nadwyżki kalorycznej, która dostarczy energii do wzrostu muskulatury.

Mit 3: Białko w proszku jest gorszej jakości niż mięso

Dość często spotykane sformułowanie, zwłaszcza w kontekście osób początkujących, aby zachęcić ich do zbilansowania diety. Otóż wartość biologiczna koncentratu białek serwatkowych równa jest BV-104. Jest to wysoki poziom, który oznacza, że strawność białek serwatkowych wynosi około 99%, jak i wchłanianie jest wysoce efektywne. Dla porównania, wartość biologiczna wołowiny waha się w granicach BV-74-80. Z powodzeniem uznać więc można, że koncentrat białka serwatkowego, które bazuje na białkach pochodzenia mlecznego, jest produktem wysokiej wartości biologicznej, która nie ustępuje pokarmom konwencjonalnym. Z powodzeniem można więc wykorzystać odżywkę jako element zbilansowanej diety, bez obawy o jakość protein w niej zawartych. Jedyny minus białka to nieco mniejsza wartość odżywcza, ze względu na wysoki stopień przetworzenia produktu.

Podsumowanie

Suplementacja sportowa obarczona jest wieloma mitami, które powielane są przez osoby zbytnio nie mające pojęcia o suplementacji, czy też odżywianiu sportowców. Jednak w dobie szeroko dostępnej wiedzy, którą można czerpać choćby z internetu, forów dyskusyjnych czy portali społecznościowych, w sposób łatwy możemy zweryfikować wiedzę i dokonać trafnych decyzji. Odżywki białkowe stanowią uzupełnienie diety, oznacza to, że jest to część białkowa, która nie różni się za bardzo niczym od kotleta z piersi z kurczaka. Nie powinniśmy więc dopatrywać się w odżywce właściwości unikatowych, które mają bezpośredni wpływ na kompozycje naszej sylwetki.

Komentarze (0)