Kwasy tłuszczowe omega-3 są niezwykle ważne. Dają  mnóstwo korzyści zdrowotnych dla naszego ciała, w tym także pracy mózgu. Jest to też jeden z najdokładniej przebadanych suplementów, dzięki temu mamy dostęp do wielu informacji i badań naukowych.

Oto lista korzyści wynikających ze spożywania kwasów tłuszczowych omega-3

1. Omega-3 mogą zwalczać depresję i lęki

Depresja to jedno z najpowszechniejszych zaburzeń psychicznych na świecie. Objawy obejmują smutek, osowiałość i ogólną utratę zainteresowania. Lęk to także powszechne zaburzenie charakteryzujące się ciągłym zmartwieniem i nerwowością.

Badania wskazują, że osoby które regularnie spożywają kwasy omega-3, są mniej narażone na depresję, a te które zaczęły stosować suplement w trakcie zmagania się ze swoim stanem, poczuły się lepiej.

omega 3 a depresja

Istnieją trzy rodzaje kwasów tłuszczowych omega-3: ALA, EPA i DHA. Spośród tych trzech EPA wydaje się najlepszym narzędziem w walce z depresją. W jednym badaniu stwierdzono nawet, że EPA jest tak samo skuteczne w walce z depresją, jak powszechne leki przeciwdepresyjne, acz brzmi to nad wyraz optymistycznie. Osoby zmagające się z problemem, z pewnością mogą pomyśleć nad wprowadzeniem dodatkowej suplementacji, jako uzupełnienie leczenia.

2. Omega-3 mogą poprawić zdrowie oczu

DHA są istotnym składnikiem strukturalnym siatkówki oka i kiedy nie ma ich w wystarczającej ilości, to mogą się pojawić problemy ze wzrokiem. Co ciekawe, uzyskanie wystarczającej ilości omega-3 wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem zwyrodnienia plamki żółtej, jednej z głównych przyczyn trwałego uszkodzenia oczu i ślepoty.

3. Omega-3 mogą wspierać zdrowie mózgu rozwijającego się płodu oraz niemowląt

DHA stanowi 40% wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w mózgu i 60% w siatkówce oka. Dlatego nie jest zaskoczeniem, że niemowlęta karmione mieszanką wzbogaconą w DHA mają lepszy wzrok, niż niemowlęta karmione mieszanką bez tegoż dodatku.

W trakcie ciąży dostarczanie odpowiedniej ilości kwasów omega-3 również przynosi wiele korzyści dla dziecka, m.in.:

  • wyższy stopień inteligencji
  • lepszą umiejętność komunikacji i umiejętności społeczne
  • mniej problemów behawioralnych
  • zmniejszone ryzyko opóźnienia rozwoju
  • zmniejszone ryzyko ADHD, autyzmu i porażenia mózgowego.

4. Omega-3 zmniejszają ryzyko chorób serca

Ataki serca i udary to główne przyczyny zgonów na świecie. Kilkadziesiąt lat temu naukowcy zaobserwowali, że społeczności jedzące ryby mają bardzo niski wskaźnik tych chorób. Zostało to później powiązane ze spożyciem omega-3 i od tego czasu kojarzy się je ze wzmacnianiem zdrowia w kontekście chorób serca.

omega 3 choroby serca

Jakie korzyści w tym zakresie daje spożycie omega-3:

  • redukują  trójgliceryd, zwykle w zakresie 15–30%
  • obniżają ciśnienie krwi u osób z nadciśnieniem
  • podnoszą  poziom „dobrego” cholesterolu HDL
  • zapobiegją zlepianiu się płytek krwi, dzięki czemu nie tworzą się skrzepy krwi
  • wzmacniają naczynia krwionośne
  • zmniejszają produkcję niektórych substancji uwalnianych podczas reakcji zapalnej organizmu.

Pomimo tego korzystnego wpływu na czynniki ryzyka chorób serca, nie ma przekonujących dowodów na to, że suplementy omega-3 mogą zapobiegać zawałom serca lub udarom.

5. Omega-3 mogą zmniejszać objawy ADHD u dzieci

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) to zaburzenie behawioralne charakteryzujące się nieuwagą, nadpobudliwością i impulsywnością. W kilku badaniach zauważono, że dzieci z ADHD mają niższy poziom kwasów tłuszczowych omega-3 we krwi, niż ich zdrowi rówieśnicy. Co więcej, liczne badania wskazują, że suplementy omega-3 mogą zmniejszać objawy ADHD.

Omega-3 pomagają poprawić koncentrację i wykonywanie zadań. Zmniejszają również nadpobudliwość, impulsywność, niepokój i agresję. Niedawno naukowcy zaobserwowali, że suplementy oleju rybnego były jednym z najbardziej obiecujących sposobów leczenia ADHD.

6. Omega-3 mogą redukować objawy zespołu metabolicznego

Zespół metaboliczny obejmuje między innymi otyłość centralną, zwaną także tłuszczem brzusznym, jak również wysokie ciśnienie krwi, podwyższone trójglicerydy i niski poziom „dobrego” cholesterolu HDL. Jest to poważny problem dla zdrowia społeczeństwa, ponieważ zwiększa ryzyko wielu innych chorób, w tym chorób serca i cukrzycy. Kwasy tłuszczowe omega-3 mogą poprawiać insulinooporność, stany zapalne i czynniki ryzyka chorób serca u osób z zespołem metabolicznym.

7. Omega-3 mogą zwalczać stany zapalne

Zapalenie jest naturalną odpowiedzią na infekcje i uszkodzenia organizmu, dlatego jest to zjawisko niezbędne dla naszego zdrowia. Czasami jednak stan ten utrzymuje się zbyt długo i to bez infekcji czy urazu. Nazywa się to przewlekłym (lub długotrwałym) stanem zapalnym.

Długotrwałe zapalenie może przyczyniać się do prawie każdej przewlekłej choroby, w tym chorób serca i raka. Kwasy tłuszczowe omega-3 mogą zmniejszać produkcję cząsteczek i substancji związanych ze stanem zapalnym, takich jak zapalne eikozanoidy i cytokiny.

8. Omega-3 mogą zwalczać choroby autoimmunologiczne

W chorobach autoimmunologicznych układ odpornościowy bierze zdrowe komórki za obce komórki i zaczyna je atakować. Jednym z najlepszych przykładów jest cukrzyca typu 1, w której układ odpornościowy atakuje komórki trzustki produkujące insulinę. Omega-3 mogą zwalczać niektóre z tych chorób i mogą być szczególnie ważne we wczesnym okresie życia.

Badania pokazują, że spożywanie odpowiedniej ilości kwasów omega-3 w pierwszym roku życia wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem wielu chorób autoimmunologicznych, w tym cukrzycy typu 1, cukrzycy autoimmunologicznej i stwardnienia rozsianego.

Omega-3 pomagają również w leczeniu tocznia, reumatoidalnego zapalenia stawów, wrzodziejącego zapalenia jelita grubego, choroby Leśniowskiego-Crohna i łuszczycy.

9. Omega-3 mogą zwalczać depresję psychiczną związaną z wiekiem i chorobę Alzheimera

Pogorszenie się funkcji mózgu jest jedną z nieuniknionych konsekwencji procesów starzenia. Okazuje się, że kwasy omega-3 mogą spowolnić trochę ten proces i pomóc osobom starszym. Kwasy te zmniejszają także ryzyko choroby Alzheimera. Należy jednak pamiętać, że potrzebne są dalsze badania dotyczące kwasów omega-3 i zdrowia mózgu.

10. Omega-3 mogą zapobiegać nowotworom

Nowotwory, tak jak zawały serca, są jedną z głównych przyczyn zgonów. Kwasy tłuszczowe omega-3 i w tym przypadku okazują się pomocne, bowiem zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby. Co ciekawe, badania pokazują, że osoby, które spożywają więcej kwasów omega-3, mają nawet o 55% niższe ryzyko raka okrężnicy. Ponadto spożycie omega-3 wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem raka prostaty u mężczyzn i raka piersi u kobiet. Jednak nie wszystkie badania dają takie same wyniki, więc pewnie duży wpływ mają także inne czynniki. Jest to jednak temat dość obiecujący, dlatego z pewnością naukowcy będą nad nim dalej pracować.

11. Omega-3 mogą pomóc dzieciom z astmą

Astma to przewlekła choroba płuc, której objawami są kaszel, duszność i świszczący oddech. Ciężkie ataki astmy mogą być bardzo niebezpieczne. Są one spowodowane stanem zapalnym i obrzękiem dróg oddechowych płuc. Niestety, ale ilość dzieci z astmą ciągle wzrasta, dlatego warto omówić z lekarzem suplementację omega-3, ponieważ mogą one zmniejszać ryzyko astmy zarówno u dzieci, jak i dorosłych.

12. Omega-3 mogą redukować tłuszcz w wątrobie

Niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby (NAFLD) występuje częściej niż myślisz. Jej częstotliwość wzrasta wraz z tyjącym społeczeństwem. Na szczęście suplementacja kwasami tłuszczowymi omega-3 skutecznie zmniejsza ilość tłuszczu w wątrobie oraz stany zapalne u osób chorujących na NAFLD. Oczywiście sama suplementacja nie rozwiąże problemu otyłości.

13. Omega-3 mogą poprawiać zdrowie kości i stawów

zdrowe kości i stawy

Osteoporoza i zapalenie stawów to dwie częste choroby, które wpływają na układ kostny. Badania wskazują, że kwasy omega-3 mogą poprawiać wytrzymałość kości poprzez zwiększenie ilości wapnia w kościach, co powinno prowadzić do zmniejszenia ryzyka osteoporozy. Omega-3 mogą również leczyć zapalenie stawów. Uczestnicy jednego z badań, którzy przyjmowali suplementy omega-3, zgłaszali zmniejszony ból stawów i zwiększoną siłę chwytu.

14. Omega-3 mogą złagodzić bóle menstruacyjne

Ból menstruacyjny pojawia się w dolnej części brzucha i miednicy i często promieniuje na dolną część pleców i uda. Kto ich doświadcza to dobrze wie, jaki to ma wpływ na jakość życia. Dobrą informacją jest to, że kobiety które spożywają kwasy omega-3, mają znacznie łagodniejsze bóle. Warto zatem spróbować.

15. Kwasy tłuszczowe omega-3 mogą poprawiać sen

Dobry sen to jeden z fundamentów optymalnego zdrowia. Kiedy śpimy za mało albo nasz sen jest bardzo słaby jakościowo, wówczas narażeni jesteśmy na wiele chorób, m.in. otyłość, cukrzycę czy depresję.

Niski poziom kwasów tłuszczowych omega-3 wiąże się z problemami ze snem u dzieci i obturacyjnym bezdechem sennym u dorosłych. Niski poziom DHA jest również powiązany z niższym poziomem hormonu melatoniny, który pomaga zasnąć. Wniosek z tego taki, że suplementacja omega-3 może znacząco pomóc w problemach ze snem.

16. Omega-3 są dobre dla Twojej skóry

DHA to także składnik strukturalny Twojej skóry. Odpowiada za zdrowie błon komórkowych, które stanowią dużą część skóry. Zdrowa błona komórkowa zapewnia miękką, wilgotną, elastyczną i pozbawioną zmarszczek skórę.

Omega-3, a szczególnie EPA, są korzystne dla Twojej skóry na kilka sposobów:

  • poprawiają nawilżenie skóry
  • zapobiegają hiperkeratynizacji mieszków włosowych, która objawia się małymi czerwonymi guzkami często widocznymi na ramionach
  • opóźniają starzenia się skóry
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia trądziku
  • omega-3 mogą również chronić Twoją skórę przed uszkodzeniami słonecznymi. EPA pomagają blokować uwalnianie substancji, które zjadają kolagen w skórze po ekspozycji na słońce.

Podsumowanie

Kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne dla optymalnego zdrowia. Pozyskiwanie ich z  pokarmów, takich jak tłuste ryby dwa razy w tygodniu, to najlepszy sposób na zapewnienie solidnego spożycia kwasów omega-3. Jeśli jednak nie jesz dużo tłustych ryb, możesz rozważyć suplementację omega-3. Dla osób z niedoborem kwasów omega-3 jest to tani i wysoce skuteczny sposób na poprawę zdrowia.

Źródła, Badania:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15939839/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3976923/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0165178115003844

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924977X03000324

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22910528/

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00048670701827275

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2136947/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15812120/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24557349/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15812120/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10479465/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12509593/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17556695/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16879829/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16879829/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2691812/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22317966/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14505813/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19685375/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17192349/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22493407/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24352849/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22786509/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3966331/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19593941/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12490960/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4216999/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3976923/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21721919/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17493949/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19262590/

Komentarze (2)
lambaja

Kway Omega-3 "mogą". Mogą to, mogą tamto :)) Do takich artykułów warto dodać jakieś ustalone fakty. Jak np. dawkowanie żeby "mogły" ;)

2
Bull

Dawkę 3 caps na dzień można uznać za bardzo solidną: https://sklep.sfd.pl/SFD_NUTRITION_Omega_3_Strong-opis40345.html 

0