Problemy z gospodarką cukrowa naszego organizmu są znaczącym czynnikiem, który działa na niekorzyść naszego zdrowia i naszej wagi. Na szczęście  istnieje wiele suplementów, które skutecznie pomagają kontrolować glikemię, co przekłada się na poprawę zdrowia organizmu. 

1. Berberyna

Badania naukowe sugerują, że berberyna może działać podobnie do leku metforminy, który podawany jest cukrzykom w początkowych stadiach choroby. Świadczy to o wysokiej efektywności suplementu. Sam suplement dość często stosowany jest w połączeniu z farmakologią, co dodatkowo podnosi efektywność terapii. 

berberyna

Dawkowanie: dawka jednorazowa waha się od 300 do 500 mg, która stosowana jest 2-3 razy w ciągu dnia.

2. Gymnema

Gymnema sylvestre należy do roślin stosowanych w medycynie  ajurwedyjskiej. W jednym z badań z zastosowaniem ekstraktu roślinnego odnotowano aż 29% spadek poziomu cukru we krwi, mierzonego na czczo, po okresie 18-20 miesięcy suplementacji (w cukrzycy typu II). Jej działanie polega na zmniejszeniu wchłanialności cukru w jelitach, jak i promowaniu wykorzystania glukozy komórkowej. Dzięki temu gymnema działa na dwóch płaszczyznach.

Dawkowanie: 200 mg ekstraktu roślinnego 2 razy dziennie z posiłkami.

3. Kwas ALA

Kwas alfa-liponowy należy do związków, które w swojej budowie przypominają witaminy. Wykazuje silne działanie przeciwutleniające. ALA działa poprzez zwiększenie wrażliwości komórek na działanie insuliny. Co więcej, działa również ochronnie na komórki w przypadku wysokiego poziomu cukru we krwi.

Dawkowanie: dzienne spożycie ALA wynosi od 600 do 1200 mg kwasu w ciągu dnia. Dawkowanie dzielimy w ciągu dnia wraz z posiłkami.

4. Chrom

Brak odpowiedniej podaży chromu w diecie może skutkować  osłabieniem zdolności organizmu do wykorzystywania węglowodanów w celach energetycznych. W badaniach naukowych, u osób ze stwierdzonym niedoborem chromu, podczas jego suplementacji zaobserwowano spadek poziomu cukru we krwi aż do 21 ml/dl w przypadku cukrzycy typu II. Nie ma jednak jednoznacznych dowodów na to, że wykorzystanie dodatkowej podaży chromu, przewyższającej dziennie zapotrzebowanie, przyczynia się do skuteczniejszego wykorzystania węglowodanów czy też wsparcia wrażliwości insulinowej.

Dawkowanie: od 200 do 1000 mcg dziennie.

5. Cynamon

cynamon poziom cukru

Suplementy na bazie cynamonu są produkowane z jego formy sproszkowanej lub też w formie ekstraktu. Badania sugerują, że dawki cynamonu rzędu 250 mg ekstraktu dziennie, są w stanie poprawić wyniki  aż o 8,4%.

Jak działa cynamon? Podobnie, jak inne suplementy diety wspomaga on komórki we wrażliwości insulinowej, co przekłada się na efektywniejsze wykorzystanie cukru.

Dawkowanie: dzienna dawka cynamonu wynosi około 250 mg ekstraktu, który należy przyjąć 2 razy dziennie. W przypadku formy sproszkowanej zaleca się przyjęcie 1 g na dzień.

6. Żeń-szeń amerykański

Rośliny z grupy żeń-szeni należą do rodziny tzw. adaptogenów. Są to substancje, które wykazują działanie wspomagające funkcjonowanie organizmu, poprawiając jego parametry zdrowotne czy też usprawniając reakcje fizjologiczne. Jak wykazują badania, żeń-szeń amerykański ma silne właściwości wspomagające gospodarkę cukrową, będąc w stanie aż o 20% obniżyć poziom glukozy we krwi. 

Dawkowanie: do 3 g ekstraktu dziennie. Dawki powyżej 3 g nie dają większych korzyści. Zazwyczaj dawka dzielona jest po 1 g do głównych posiłków obfitujących w węglowodany.

7. Probiotyki

Moda na stosowanie probiotyków w diecie nie ustępuje. Nic dziwnego, gdyż ich działanie niesie za sobą szerokie spektrum pozytywnego działania na organizm człowieka. Zazwyczaj suplementacja probiotykami ma na celu wsparcie układu pokarmowego w jego funkcjach trawiennych, ale i wsparcie odporności organizmu, która jak wiemy, wywodzi się z jelit. Jednak oprócz tego probiotyki wykazują również działanie wspomagające gospodarkę cukrową. W jednym z badań, w którym chorujące na cukrzycę typu II przyjmowały przez 2 miesiące probiotyki, zaobserwowano spadek poziomu cukru o 16 mg/dl.

Dawkowanie: nie ma jednego, jasno określonego sposobu dawkowania. Wszystko zależy od preparatu, jaki zakupimy, mieszanki szczepu bakterii czy naszego stanu zdrowotnego jelit.Probiotyki warto przyjmować codziennie. 

Polecamy również: Które probiotyki wybrać? Przewodnik po probiotykach!

8. Witamina D

Badania sugerują, że niedobory witaminy D3 w organizmie mogą przekładać się na ryzyko wstąpienia cukrzycy typu II.

W jednym z badań aż 72% uczestników z cukrzycą typu II posiadało niedobory witaminy D3 w organizmie. Okazuje się, że witamina D3 może mieć znaczący wpływ na funkcjonowanie komórek trzustki, które efektywniej produkują insulinę, oraz na to, jak organizm reaguje na insulinę. Jak więc widzimy, witamina D3 ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania naszego organizmu.

Dawkowanie: w zależności od osoby dawka wynosi od 2000 jednostek dziennie do 4000 jednostek.

9. Aloes

Przegląd badań z udziałem osób chorych na cukrzycę typu II, które stosowały wyciąg z aloesu, pokazuje że jest on w stanie obniżyć poziom cukru aż o 46,6 dl/ml. Jest to znaczący wynik w przypadku suplementacji prozdrowotnej. Istnieją również pewne przesłanki, że aloes jest w stanie stymulować trzustkę do produkcji insuliny. 

Dawkowanie: 30 ml wyciągu z aloesu dziennie lub 1000 mg, jeżeli uda nam się dostać jego formę kapsułkową.

10. Magnez

Ostatnia substancja na naszej liście to popularny magnez. Znaczące niedobory magnezu zaobserwowano u osób cierpiących na cukrzycę typu II. W badaniach naukowych zaobserwowano, że suplementacja magnezem przyczynia się do spadku poziomu cukru we krwi w okresie od 6 do 24 tygodni, w zależności od osobnika. Co ciekawe, każde podbicie dawki magnezu o 50 mg nasilało jego pozytywne działanie.

Dawkowanie: 250-300 mg magnezu z suplementów w zupełności wystarczy.

Komentarze (0)