Uprawianie sportu wyczynowego niesie za sobą zwiększone zapotrzebowanie organizmu na niektóre substancje odżywcze, które dość trudno jest zaspokoić z konwencjonalnej diety. O ile prawidłowo zbilansowany jadłospis jest w stanie pokryć zapotrzebowanie na podstawowe związki mineralne czy też witaminy (jednak nie wszystkie), o tyle dostarczenie pewnych substancji, które wykazują pozytywne działanie biologiczne, wspomagające budowanie sportowej formy, może być już mocno utrudnione. Z pomocą przychodzą suplementy diety, które dedykowane są sportowcom uprawiającym sport w sposób zawodowy, ale i nie tylko. Produkty specjalnego przeznaczenia żywieniowego nadają się również do wykorzystania przez osoby trenujące rekreacyjnie, co pozwala im osiągnąć dużo lepsze rezultaty.

Przyglądając się liście suplementów, możemy wytypować kilka produktów, których zastosowanie wydaje się wręcz niezbędne, aby ciało sportowca regenerowało się w sposób prawidłowy, efektywny, a co najważniejsze - produkty te powinny wspomagać ponadprzeciętny wysiłek, jaki wkłada osoba trenująca w wykonywane aktywności. Produkty, które wykazują najbardziej efektywne działanie i wręcz powinny znaleźć się na półce sportowca to:

Kreatyna - najbardziej popularna substancja, której działanie jest uniwersalne i wykorzystywane niemal w każdej dyscyplinie sportowej. Dzięki temu, że nadaje się zarówno jako wsparcie w budowaniu masy mięśniowej, poprawie parametrów siłowych czy ochronie muskulatury przed katabolizmem, swoje miejsce znajduje w wielu dziedzinach sportowych. Z kreatyny korzystają głównie przedstawiciele sportów siłowych, sylwetkowych, fighterzy, lekkoatleci czy osoby uprawiające wspinaczkę, kolarstwo, a nawet pływanie. Jej działanie, które polega na wspomaganiu magazynowania energii pod postacią fosforanu kreatyny, znacząco przekłada się na poprawę wyników sportowych, stąd zawodnicy chętnie wykorzystują suplementy oparte o ten związek.

kreatyna efekty

BCAA - suplementacja aminokwasami jest podstawowym elementem znajdującym się w arsenale osoby trenującej. Działanie aminokwasów o budowie rozgałęzionej polega głównie na funkcji odżywczej, która ukierunkowana jest na szybkim dostarczeniu aminokwasów o kluczowym znaczeniu do pracujących mięśni. BCAA zabezpiecza muskulaturę, dostarczając energii, co powoduje, że ich spożycie przedtreningowo lub w trakcie treningu będzie chroniło tkankę mięśniową przed rozpadem. Co więcej, BCAA wykazuje właściwości wspomagające funkcję układu nerwowego, które przejawiają się poprzez efekt podtrzymania jego funkcji, pozwalając na efektywniejszy trening.

Beta-alanina - wykorzystywana jest od niedawna przez szersze grono odbiorców, a swoją popularność zyskała dzięki wpływowi na poziom karnozyny w tkance mięśniowej, która odpowiedzialna jest za szereg ciekawych właściwości. Oprócz działania silnie antyoksydacyjnego, które będzie zabezpieczało tkankę mięśniową przed działaniem wolnych rodników, karnozyna wykazuje działanie usprawniające transport jonów wodorowych, co będzie znajdowało swoje przełożenie w dłuższej i bardziej wydajnej pracy mięśnia. Ze względu na właściwości ergogeniczne znajduje swoje zastosowanie głównie w sportach wytrzymałościowych, ale również sportowcy trenujący typowo siłowo lub kulturyści sięgają po ten środek, który wraz z kreatyną działa synergistycznie.

Różeniec górski - należy do grupy związków nazywanych adaptogenami. Jego działanie polega głównie na wsparciu układu nerwowego, co znajduje swoje przełożenie w szybszej regeneracji oraz znacznej poprawie funkcji mózgu. Zastosowanie różeńca przedtreningowo wspomaga nie tylko koncentrację, ale pozwala również na usprawnienie funkcji wytrzymałościowych. Sportowcy chętnie wykorzystują również suplementację różeńcem ze względu na jego działanie kojące, które wspomaga okresy wypoczynku.

Witamina D3 - obecnie najbardziej popularna z witamin, wspomaga praktycznie wszystkie funkcje naszego ciała, a jej niedobory są powszechne i wymagają uzupełnienia w formie preparatu suplementacyjnego. Odpowiada ona m.in. za utrzymanie zdrowia i kondycji układu kostnego, bierze udział w syntezie hormonów anabolicznych, co bezpośrednio przekłada się na wsparcie w budowie sportowej formy.

Kwasy tłuszczowe omega 3 - stanowią niezbędny element diety osoby trenującej, jak i dbającej o utrzymanie nienagannej formy zdrowotnej. Działanie kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 głównie przekłada się na wsparcie układu sercowo-naczyniowego, poprzez wsparcie w zapobieganiu odkładania się blaszki miażdżycowej, co połączone jest z ich działaniem przeciwzapalnym.

NAC - cysteina w formie acetylowanej wykazuje silne właściwości wspomagające syntezę glutationu. Jest to związek, który charakteryzuje się działaniem regeneracyjnym dla układu nerwowego, mięśniowego oraz znacznie usprawnia pracę układu pokarmowego, w tym wątroby, działając detoksykacyjnie oraz ochronnie na ten narząd. NAC silnie wspomaga również funkcje odpornościowe, które mobilizują organizm do walki ze stanami chorobowymi, w tym zapobieganiu powstawania komórek nowotworowych.

Witamina C - silnie wpływa na syntezę kolagenu, co powiązane jest z jej działaniem wspomagającym funkcje stawów. Co więcej, oddziaływuje na system odpornościowy, co jest ważne w przypadku osób intensywnie trenujących, których to podatność na infekcje i stany zapalne jest dużo większa. Organizm człowieka nie jest w stanie magazynować witaminy C, stąd jej odpowiednia dzienna podaż jest niezbędna, aby utrzymać organizm w stanie homeostazy.

Kofeina - wpływa na receptory adenozynowe w mózgu, hamując ich działanie, co przekłada się na działanie stymulacyjne. Oznacza to, że wykorzystując ją w formie suplementu jesteśmy w stanie poczuć pobudzenie, chęć do podejmowania aktywności, lekką poprawę nastroju. Dodatkowo, kofeina wykazuje działanie termogeniczne, wspomagając walkę z tłuszczem podczas redukcji.

Tyrozyna - działanie tyrozyny polega na wsparciu układu nerwowego, powodując jego aktywację i niwelowanie poczucia zmęczenia. Wykazuje działanie synergistyczne wraz z kofeiną, co daje doskonałe połączenie przedtreningowe. Co ciekawe, wykazuje również działanie termogeniczne, jak i pomaga kontrolować apetyt, ograniczając jego nasilenie, co ważne jest podczas protokołów redukcyjnych.

Podsumowanie

Ciało sportowca to machina, której tryby muszą działać w sposób prawidłowy i nienaganny. Gdy w grę wchodzi rywalizacja, osoby trenujące wykorzystują wszelką pomoc, aby ich działania ukierunkowane na wygrywanie zawodów czy osiągnięcie sportowego wyniku były jak najbardziej owocne. Pamiętać należy, że osoby trenujące rekreacyjnie również mogą stosować wyżej wymienione suplementy, które przełożą się do znacznej poprawy ich wyników, jak i kondycji zdrowia fizycznego.

Komentarze (8)
Banan

zdecydowanie kreatyna oraz bcaa - podstawy mojej suplementacji od lat, sprawdzone i najbardziej przebadane substancje na rynku suplementów

0
flex1976

Kreatyne stosuje od poczatku mojej przygody z siłownia . To jest dla mnie podstawowy suplement . Na drugim miejscu kofeinka która daje mi kopa przed treningiem .

0
TomQ-MAG

pomijajac kwestie oczywiste ujete w tekscie, ja osobiscie nie wyobrazam sobie obecnie cyklu bez zastosowania NAC:-) zlwaszcza jak leca inne zabawki mocno obciazajace watrobe typu geramina, czy mocne termogeniki

0
antypimp

a ile tego NAC polecasz brać i w jakich porach?

0
szaba18

Kreatyna zatrzymuje wodę ? Czy tylko monohydrat ? Nie chce być opuchnięty jak świnka

0
monisa

Sporo tego wszystkiego, a jak ktoś ma uszczuplone fundusze i trenuje biegi średniodystansowe to moze da się tą listę jakoś skrócić, takie top 3?

0
flex1976

Tak , proponuje 3 pierwsze pozycje czyli kreatyna , Bcaa , Beta alanina ;-)

0