Dobre jedzenie, prezenty i spędzanie czasu z naszymi bliskimi - to tylko kilka elementów, które sprawiają, że Święta Bożego Narodzenia są dla wielu z nas najwspanialszą porą roku. Nie jest to jednak czas pozbawiony stresu.

Boże Narodzenie dla wielu z nas może okazać się znaczącym źródłem stresu, presji i konfliktów. Niektóre osoby mogą czuć się przytłoczone nadmiarem wydatków, jedzenia, oczekiwań względem rodziny. Czas spędzany w czasie świąt z rodziną z jednej strony poprawia nasze samopoczucie, z drugiej strony to właśnie rodzina wydaje się być największym źródłem stresu świątecznego. Kłótnie rodzinne mają najgorszy wpływ na nasze samopoczucie w tym czasie.

Badania wykazały, że w okresie świątecznym występuje wzrost liczby zawałów serca i zgonów związanych z chorobami serca, co może być spowodowane stresem, spożywaniem dużej ilości alkoholu, nadwyżką kaloryczną lub kombinacją wszystkich trzech czynników. Stres może wpływać na nasze myśli, uczucia i zachowania i prowadzić do nadciśnienia, chorób serca, cukrzycy oraz otyłości. 

Warto więc zadbać o to, by zminimalizować świąteczny stres. Wypróbuj poniższe świąteczne strategie radzenia sobie ze stresem, aby złagodzić napięcie i cieszyć się tym wspaniałym czasem w roku.

stres w święta

1. Ogranicz wydatki

Problemy finansowe są jedną z głównych przyczyn stresu w okresie świątecznym. Presja związana z oczekiwaniami sprawia, że wielu ludzi zaciąga pożyczki, by zorganizować Boże Narodzenie na najwyższym poziomie i kupić bliskim jak najlepsze i najdroższe prezenty. Oto jednak kilka kroków, które możesz podjąć, aby ograniczyć stres finansowy.

Ustal budżet. Przede wszystkim upewnij się, że wszystkie comiesięczne wydatki są rozliczone, abyś miał pewność, że nie zabraknie pieniędzy na opłacenie rachunków, takich jak czynsz. Zaplanuj wszelkie wydatki związane z przygotowaniem potraw, ewentualnymi podróżami.

Dopiero teraz możesz ustalić, ile wydasz na prezenty. Uporządkowane i realistyczne podejście do budżetu pomoże Ci uniknąć nadmiernych wydatków.

Unikaj pokus.  Ogranicz czas spędzany w centrach handlowych i sklepach. Dzięki temu unikniesz pokusy kupowania rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebujesz.

Wybierz gotówkę. Na zakupy zabieraj ze sobą tylko gotówkę. W domu zostaw karty kredytowe i debetowe.

Pamiętaj, co jest najważniejsze. Przekroczenie budżetu może przyćmić prawdziwy nastrój Świąt Bożego Narodzenia. Jeśli lista wydatków przekracza  budżet, pamiętaj, że Twoje relacje z bliskimi są ważniejsze, niż przedmioty materialne. Nie trać z oczu tego, co najważniejsze, czyli wykreowania świątecznej atmosfery. To zaś nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Nie daj się ponieść konsumpcjonizmowi.

2. Reguluj oczekiwania swoje i innych

Jeśli organizacja świąt przypadła w tym roku Tobie, na pewno masz dużo na głowie. Już samo planowanie i przygotowywanie świąt dla bliskich może być stresujące.

Jasno określ swoje oczekiwania. Nie zostawaj sam/a na „placu boju". Podziel obowiązki między członków rodziny i jasno je określ.

Święta wymagają kompromisów. Nie staraj się też wszystkim dogodzić, różni ludzie mają odmienną wizję idealnego Bożego Narodzenia.

Bądź realistą. Żadne wydarzenie nigdy nie przebiega bezproblemowo, a to odnosi się również do świątecznych uroczystości. Kolacja spóźniona o 30 minut, rozlany barszcz na świąteczny strój czy obrus lub koślawa choinka nie mogą zrujnować Twojego dnia i dobrego nastroju.  

Znajdź czas na małe przyjemności. Nie daj się pochłonąć całkowicie przygotowaniom. Znajdź choć odrobinę czasu dla siebie. Skup się na robieniu czegoś, co uważasz za relaksujące, tak jak czytanie książki, oglądanie świątecznego filmu, słuchanie muzyki lub pójście na masaż.

3. Unikaj przesady w jedzeniu i piciu

Nie przejadaj się i nie nadużywaj alkoholu. Ponieważ Święta to szczególny czas, mamy silniejszą tendencję do pozwalania sobie na więcej w zakresie diety. Jednak zarówno objadanie się, jak i picie nadmiernej ilości alkoholu, może przyczyniać się do wyrzutów sumienia, gorszego samopoczucia i większego poziomu stresu.

Z drugiej jednak strony święta to również nie czas na odmawianie sobie wszystkiego, a tym bardziej nie jest to odpowiedni moment na zasiadanie do stołu ze swoim pudełkiem z jedzeniem. Ciągłe myślenie o tym, że czegoś sobie musimy odmawiać, bo jesteśmy na diecie, bo nie możemy, może powodować narastającą frustrację. Pamiętajmy, że tak samo jak nie chudniemy po jednym dniu, tak i nie przytyjemy po jednym dniu. Ciesz się więc świątecznymi smakołykami, jednak staraj się nie objadać na zapas. Pamiętaj, że po świętach świat się nie kończy. Wybieraj te potrawy, na które rzeczywiście masz ochotę i które lubisz.

4. Idź na spacer

Antidotum na stres związany ze świętami może być tak proste, jak spacer po okolicy. Badania pokazują, że aktywność fizyczna wpływa na pracę naszego mózgu i zmniejsza poziom odczuwanego stresu.

Regularna aktywność fizyczna może pomóc zmniejszyć napięcie, poprawić i ustabilizować nastrój. Ponadto podczas ćwiczeń wytwarzają się endorfiny - naturalne substancje, które poprawiają nasz nastrój i redukują stres.

Zabierz całą rodzinę na długi, świąteczny spacer. Wszyscy na tym skorzystacie.

5. Baw się dobrze

Gdy ubierasz choinkę czy podczas pieczenia pierniczków, nie myśl o tym, co zostało Ci jeszcze na liście rzeczy do wykonania. Skup się na danej czynności i danym momencie. Włącz świąteczną muzykę i baw się dobrze. Nawet, jeśli nie zdążysz wykonać wszystkich rzeczy z listy, to nic się nie stanie! Święta są dla Ciebie, a nie Ty dla Świąt. To Twoje Święta i mogą wyglądać tak, jak Ty tego chcesz. Nie ma potrzeby, by były takie, jak w reklamie, czy takie jak u sąsiada. Święta nie muszą być idealne, by były wesołe.

święta stres

Uśmiechaj się jak najwięcej...

Śmiech poprawia nastrój, stymuluje serce, płuca i mięśnie, a także uwalnia endorfiny. Śmiech również poprawia krążenie, pomaga rozluźnić mięśnie i zmniejsza objawy fizyczne związane ze stresem, niezależnie od tego, czy śmiech jest spowodowany zabawną sceną w ulubionym filmie, dowcipami opowiadanymi przy stole CZY uśmiechami innych. 

Podsumowując, znalezienie pozytywnych sposobów radzenia sobie ze stresem może zmniejszyć wiele negatywnych konsekwencji zdrowotnych z nim związanych. Znalezienie swoich własnych, najbardziej skutecznych technik eliminacji stresu, pozwoli Ci w pełni cieszyć się Świętami Bożego Narodzenia. 

Komentarze (1)
anubis84

Świeta się liczą swoimi prawami, swoje trzeba zjeść :-)

0