Wbrew pozorom znalezienie zdrowego zastępstwa dla mąki tradycyjnej nie graniczy z cudem. Niezależnie od tego, czy istnieją medyczne przesłanki ku zastąpieniu mąki pszennej, czy to po prostu chęć zmian w kuchni i wypróbowania nowości, warto wiedzieć, czym zastąpić mąkę pszenną, bez potrzeby rezygnacji ze smaku ulubionych wypieków.

Czym zastąpić mąkę pszenną?

Jeśli sądzisz, że mąka to mąka i każda sprawdzi się równie dobrze w zastępstwie mąki pszennej, to znak, że jeszcze nie masz za sobą przygody z suchym i rozpadającym się ciastem na mące ryżowej lub jaglanym zakalcem.

Musisz wiedzieć, że każda mąka bezglutenowa jest inna i każda z nich sprawdza się w innego rodzaju wypiekach. Bardzo często najlepsze wypieki powstają na bazie mieszanki kilku różnych mąk bezglutenowych.

Oto kilka informacji, które warto mieć na uwadze wykorzystując najpopularniejsze mąki bezglutenowe w wypiekach.

Mąka migdałowa

Otrzymywana przez zmielenie migdałów, wyróżnia się wyjątkowo przyjemnym aromatem i smakiem. Mąka migdałowa jest najczęściej odtłuszczona, z tego względu zmielone migdały i mąka migdałowa to nie to samo. Jest ona bardzo bogata w wartości odżywcze. Zawiera między innymi dużo białka, witamin, wapnia i błonnika.

Jeśli szukasz mąki z niższym udziałem węglowodanów, bogata w składniki odżywcze i bezglutenowa, to mąka migdałowa będzie doskonałym wyborem. Mąka migdałowa może być dobrą alternatywą dla mąki pszennej dla osób chorujących na celiakię.

Mąką migdałową można z powodzeniem zastąpić mąkę pszenną przede wszystkim w słodkich wypiekach, zwłaszcza w ciastkach oraz biszkoptach. Doskonale komponuje się z pomarańczami i czekoladą. Jest dużo cięższa niż mąka pszenna, więc dając ją w proporcjach jeden do jednego można spodziewać się zakalca. Należy przechowywać ją w lodówce, by uniknąć zjełczenia.

Mąka owsiana

Mąka ta produkowana jest z ziarna owsa, który nie zawiera glutenu, jednak może być nim zanieczyszczony. W warunkach domowych możemy przygotować ją samodzielnie mieląc płatki owsiane. Osoby, które ze względów zdrowotnych nie powinny spożywać nawet najmniejszych ilości glutenu, powinny wybierać produkty pochodzące z certyfikowanych upraw.

Mąka owsiana ma właściwości podobne do mąki pszennej. Jeśli dodamy ją do ciasta zamiast mąki pszennej, będzie ono podobne do oryginału, nieznacznie cięższe i bardziej kruche.

Mąka gryczana

Wyrabiana jest z bogatych w białka i minerały ziaren gryki. Posiada niski indeks glikemiczny (40 IG) przyjazny diabetykom. Mąka gryczana bogata jest w: magnez, potas i fosfor, a także aminokwasy, między innymi lizynę, tyrozynę, tryptofan. Posiada charakterystyczny, podpalany smak, który nie każdemu będzie odpowiadał. Wybierz ją, chcąc upiec chleb czy usmażyć naleśniki. Przygotowując ciasto na naleśniki warto wymieszać ją z innym rodzajem mąki, by ciasto było bardziej elastyczne.

Mąka Ryżowa

mąka ryżowa

Mąka ryżowa może być wytwarzana zarówno z brązowego, jak i białego ryżu. Mąka ryżowa słabo wiąże ciasto, wypieki z samej mąki ryżowej są zwykle kruche. W smaku jest neutralna, dzięki czemu świetnie nadaje się zarówno do wypieku ciast, a także chleba, czy do przygotowania domowego makaronu. Mąkę ryżową możesz wykorzystać w celu zagęszczenia sosów. Jest dobrym zamiennikiem mąki pszennej, w szczególności w połączeniu z inną mąką, np. ziemniaczaną. W takim połączeniu mąki dobrze wiążą ciasto, a wypieki nie są kruche i suche.

Mąka kokosowa

Mąka kokosowa pozyskiwana jest z miąższu kokosa. Mąka kokosowa i wiórki kokosowe to nie to samo. Mąka jest zwykle odtłuszczona i zmielona na proszek. Charakteryzuje się lekkim posmakiem i aromatem kokosa. Mąka kokosowa zawiera 10 razy więcej błonnika, niż mąka pszenna. Zawiera 8,7 gram tłuszczów na 100 gram produktu, z czego 8 gram to tłuszcze nasycone. Mąka kokosowa wymaga użycia podwójnej ilości płynu, np. jeżeli do naleśników z mąki pszennej dodaje się szklankę mleka, to do naleśników z mąki kokosowej należy dodać 2 szklanki. Mąka kokosowa absorbuje bowiem bardzo mocno wodę. Idealnie nadaje się do przygotowania naleśników, placuszków, omletu, wszelkiego rodzaju ciast i deserów. Można ją również wykorzystać do zagęszczania potraw.

Mąka jaglana

Mąkę jaglaną uzyskuje się z ziaren prosa bogatego w składniki odżywcze. Można zastąpić nią mąkę pszenną w naleśnikach oraz domowej roboty pasztetach. Nie ma sobie równych przy zagęszczaniu zup i sosów, nie tworzy grudek! Zawiera cenne witaminy z grupy B (B1, B2, B6), żelazo oraz wapń.

Podsumowując

Wybór wartościowych i odżywczych mąk jest ogromny. Nie musisz ograniczać się do mąki pszennej. Jeśli ze względów zdrowotnych lub z powodu przekonań ograniczasz lub eliminujesz gluten, sięgaj po naturalnie bezglutenowe mąki, takie jak te opisane wyżej, zamiast kupować gotowe bezglutenowe mieszanki. 

Komentarze (4)
czellista

problem w tym, ze nie wszystko, co da sie zrobic uzywajac maki pszennej wyjdzie rowniez z maki bezglutenowej, a juz w szczegolnosci maka kokosowa, ktora jest bardzo specyficzna i dosc trudna i ciezka w uzytku.

0
Entreri

Polecam zgłębić temat najlepszego zboza dla organizmu ludzkiego - orkiszu - z zaznczeniem odmian orkiszu pradawnego, czyli nasion nigdy niemodyfikowanych.
A więc najlepszym zamiennikiem pszenicy jest orkisz.

2
nightingal

Mi najbardziej pasuje ryżowa, tuż za nią jaglana - a najmniej kokosowa, która z wielu potraw robi "płytę pilśniową"

1
AdamZx

Używałem i będę używał pszennej teraz nadeszła era fit wydziwiania ludzie są chorzy i słabi a jedzenie naszych przodków złe czy kulturyści lat 60-90 patrzyli na gluten lub laktozę ? No właśnie

0