Część osób za bardzo koncentruje się na dawaniu i dogadzaniu innym, co może skutkować nadmiernym stresem i przemęczeniem. Chroniczny stres został powiązany z wieloma zagrożeniami dla zdrowia, w tym z chorobami takimi, jak cukrzyca, nowotwory i choroby psychiczne.

Ważne jest, aby w relacjach z innymi nie zapominać o sobie!

Znajdź czas na odpoczynek

Kiedy czujesz się zmęczony - nie ma znaczenia, czy jest to emocjonalne, psychiczne czy fizyczne zmęczenie - czas odpocząć. Brak wystarczającej ilości snu ma wiele konsekwencji (problemy z koncentracją, osłabiony układ odpornościowy, problemy z pamięcią).

Odpoczynek nie musi oznaczać spania. Odpoczynek to czas, kiedy nie musisz nic robić albo robić coś, co sprawia Ci przyjemność. I nie czuj się zobowiązany do sprzątania, kiedy tylko jesteś w domu. Pamiętaj, że do prawidłowego funkcjonowania wszyscy potrzebujemy dni, kiedy nie musimy nic robić.  

Odpoczynek jest niezbędny do każdego rodzaju regeneracji.

odpoczynek relaks

Znajdź czas dla siebie

Wszyscy czasami potrzebujemy czasu w samotności. Niektórzy potrzebują go więcej niż inni. Interakcje społeczne dla niektórych z nas mogą być męczące. Jeśli bez przerwy jesteś w kontakcie z innymi, czy to w pracy czy w domu, jest zupełnie normalne, że czasami masz dość kontaktu z ludźmi i chcesz zwyczajnie pobyć sam!

Warto wprowadzić do swojego grafiku „czas dla siebie”. Relaksująca kąpiel, wieczór z Netflixem czy spacer - to idealny przepis na spokój, którego potrzebujesz! 

Nie wstydź się prosić o pomoc

Każdy od czasu do czasu potrzebuje pomocy, ale często proszenie o pomoc sprawia, że czujemy się niekompetentni lub gorsi. Proszenie o pomoc przyjaciół czy współpracowników jest w porządku. Jeśli zmagasz się ze stresem związanym z projektem zawodowym, nie wstydź się poprosić o pomoc współpracownika, a kiedy potrzebujesz towarzystwa lub pomocy z dzieckiem, poproś znajomego o wsparcie. Pomaganie sobie nawzajem jest istotnym elementem życia w społeczeństwie - dodaje nam poczucia bezpieczeństwa i pozytywnie wpływa na relacje z innymi. Oczywiście ważne jest, żeby nie nadużywać pomocy innych.

Co jeszcze może pomóc Ci zadbać o siebie:

  • relaksująca sesja jogi
  • medytacja
  • spacery
  • relaksująca kąpiel
  • sen
  • hobby.

W życiu ważna jest równowaga!

Komentarze (0)