Decydując się na uprawianie jakiejkolwiek dyscypliny sportowej ważny jest dobór odpowiedniego obuwia. Każda dyscyplina w zależności od tego, czy to bieganie, czy podnoszenie ciężarów, czy trening fitness, czy jeszcze inny rodzaj aktywności fizycznej wymaga innych cech obuwia, które mają zapewnić nam komfort, bezpieczeństwo oraz przyczynić się do lepszych osiągów. 

Dobre buty to podstawa, jednak jak wybrać odpowiednie do swojego treningu? Czym różnią się buty do poszczególnych aktywności? Czy koniecznie musimy wydać kupę pieniędzy na markowe buty z innowacyjnymi technologiami?

Jakie buty do biegania i fitness?

Decydując się na trening, czy to na bieżni, biegi w plenerze czy zajęcia fitness, bardzo ważny jest dobór odpowiedniego obuwia. Dobrą wiadomością jest to, że nie zawsze jakość idzie w parze - nie zawsze musimy wydać kilkaset złotych na buty z innowacyjną technologią, gdyż bardzo często jest to zwykły chwyt marketingowy.

To na co należy zwracać uwagę przy doborze odpowiednich butów do biegania jest po pierwsze wygoda. Buty nie powinny być zbyt ciasne ani za bardzo dopasowane, stopa powinna mieć lekki luz - buty, które zapewniają nam komfort użytkowania to strzał w dziesiątkę.

Kolejnym aspektem, który może pomóc nam dobrać odpowiednie obuwie jest kształt naszej stopy, podbicie oraz sposób, w jaki stopa układa się gdy chodzimy.

Wyróżniamy trzy ułożenia stopy:

  • Pronacja - cechuje się niskim podbiciem, zaś stopa podczas chodzenia obraca się do wewnątrz. Buty dla tego typu osób powinny być stabilne o prostym kształcie oraz posiadać wsparcie od wewnętrznej części obuwia, tak by stopa nie przechylała się do wewnątrz. Tego typu buty często opisane są jako motion-control.
  • Supinacja - cechuje się wysokim podbiciem, podczas chodzenia obciążona jest w dużym stopniu zewnętrzna krawędź stopy. W tym typie ułożenia stopy najlepiej sprawdzą się lekkie buty z elastyczną podeszwą oraz dobrą amortyzacją.
  • Neutral - jest to najbardziej stabilny typ ułożenia stopy, stopa wykonuje prawidłowy prosty ruch podczas biegania czy chodzenia, a ciężar ciała jest równomiernie rozłożony. W tym przypadku najlepiej używać obuwia neutralnego o prostej budowie bez dodatkowych stabilizacji.

 

Wybierając buty, czy to do biegania czy na fitness, poza typem ułożenia stopy warto również zwrócić uwagę na amortyzację - jest to szczególnie wskazane w przypadku osób o większej masie. Podczas biegania, skakania czy uprawiania innej dynamicznej aktywności fizycznej, osoba ważąca przykładowo 70 kg wywiera nacisk na stopę ze średnim ciężarem aż około 200 kg, proporcjonalnie jeżeli ważymy więcej, wywieramy większy nacisk na nasze stopy, stawy skokowe, kolanowe czy biodrowe. Dlatego tak ważna jest amortyzacja, ma ona na celu odciążenie naszych stawów, które są narażone na działanie sporej masy ciała.

Co więcej, zły dobór obuwia do wagi skutkuje również szybszym jego zużyciem. Tak samo jak wywieramy nacisk na nasze stawy, tak samo na podeszwę buta - która pod zbyt dużym ciężarem ulega szybszemu starciu.

Jakie buty na siłownię?

Buty na siłownię, tak samo jak do biegania, również powinny zapewniać nam wysoki stopień komfortu, powinny być właściwie dopasowane, niezbyt ciasne, ale również nie za luźne. Jednakże wybierając buty na siłownię należy kierować się trochę innymi kryteriami niż w przypadku butów do biegania czy do fitnessu.

Wybierając buty do treningu siłowego warto zainwestować w buty o dużym stopniu stabilizacji, tzw. liftery cechują się specjalną podeszwą oraz wyższym podbiciem pięty. Ma to na celu zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu podczas wykonywania ćwiczeń, takich jak przysiady, martwy ciąg czy wyciskanie żołnierskie. Buty te są bardzo sztywne i stabilne, dzięki czemu ułatwiają trening podczas rwania ciężarów.

Z drugiej jednak strony liftery właśnie z powodu braku elastyczności często mogą źle wpływać na nasze kostki, które powinny mieć zapewnioną odpowiednią elastyczność.

Coraz częściej można zobaczyć osoby, które podczas wykonywania ćwiczeń, takich jak chociażby przysiady, zdejmują całkowicie buty - jest to związane z odpowiednim podparciem stopy oraz zakresem ruchów kostki. Co więcej, trening na boso lub w obuwiu z miękką, cienką i elastyczną podeszwą wpływa pozytywnie również na napięcie mięśniowe całych dolnych kończyn. Stopa pełni funkcję receptora, przekazując informację o położeniu ciała do mózgu, w momencie zmiany położenia, zerwania przyczepności dostajemy informację, że należy skorygować postawę czy ruch - sztywny but z grubą podeszwą może to uniemożliwić.

Trening w lekkich butach takich jak trampki z cienką podeszwą czy boso jest świetnym rozwiązaniem, ponieważ wbrew opiniom wielu trenerów - nie przyczynia się do kontuzji, a wręcz pośrednio wyklucza ryzyko jej wystąpienia. Stopa, która jest zwolniona z wysiłku staje się coraz słabsza, a właśnie to może przyczynić się do kontuzji.

Podsumowanie

Jak widać, decydując się na uprawianie jakiejkolwiek dyscypliny sportowej bardzo ważny jest odpowiedni dobór obuwia. Na pierwszym miejscu zawsze należy stawiać komfort oraz przeznaczenie obuwia, jednak warto dla ułatwienia posiłkować się informacjami takimi jak typ stopy lub waga naszego ciała. Mimo iż trening bez obuwia jest dopiero odkrywany na nowo, warto wdrożyć go do swojego planu, a może przynieść bardzo fajne efekty.

Komentarze (5)
basmann

Trenuje w trampkach i żyje :D

0
Bull

ale co to za życie?

0
mates98

Tak jak napisałem, trening w trampkach też zdaje egzamin ;)

0
antyn

ja preferuję buty lekkie i przewiewne, moja dziewczyna idzie raczej w coś w tym stylu https://natychmiastowo.pl/kobiety/buty-sportowe-damskie/adidas/originals/zx-flux no a jak mają do tego wszystkiego fajny kolor to już jest idealnie:)

0
hannamedynska

Trenerzy, którym najbardziej zależy na zdrowiu układu ruchu podopiecznych, trenujących inne dyscypliny niż dźwiganie olimpijskie (weightlifting), zdecydowanie zalecają obuwie typu trampki lub inne o zbliżonej twardości i stabilności, ale bez klina pod piętą ;)
Ja po przygodach z lifterami (Adidas Powerlift), a potem "trzewikami" pięciopalczastymi _musiałam_ przesiąść się na treningach ciężarowych na trampki właśnie, bo doszło do paskudnych urazów przeciążeniowych w obrębie stopy, Achillesa i łydki (gł. w zakresie mięśni strzałkowych + nerwu strzałkowego). Zmiana obuwia i większy nacisk na poprawną technikę ćwiczeń, które spowodowały uraz, naprawdę wiele dały.

0