Pomiar pulsu (inaczej tętna) jest dość powszechnym sposobem oceny jednego z parametrów zdrowia naszego ciała, często też sugerują się nim sportowcy wielu dyscyplin, a także osoby odchudzające się. Pulsometry dostępne w kilku formach: obrączek napalcowych, zegarków, opasek na rękę, czy jako zegarek z zaawansowanym czujnikiem na klatkę piersiową są coraz bardziej powszechne w użyciu. Jednak, co tak naprawdę zyskujemy dzięki zastosowaniu pulsometrów?

  1. Po co mierzyć tętno?
  2. Czym jest pulsometr na klatkę piersiową?
  3. Określa intensywność treningów
  4. Podtrzymuje Twoją motywację do treningu
  5. Pozwala oszacować czas regeneracji
  6. Zalecany osobom z problemami sercowymi i zdrowotnymi
  7. Pomaga określić poziom regeneracji
  8. Z czujnikiem na sercu czy bez?
  9. O czym należy pamiętać stosując pulsometr?

Po co mierzyć tętno?

Pomiar tętna jest źródłem informacji dotyczących naszej kondycji, stanu serca i układu krwionośnego. Jest także sposobem na poprawę wyników sportowych. W artykule skupimy się na tym, czym jest pulsometr, jakie korzyści otrzymujemy, korzystając z niego i czy warto go używać.

Czym jest pulsometr na klatkę piersiową?

pulsometr klatka piersiowa

Pulsometr to urządzenie, które ma za zadanie monitorować Twoje tętno. Jest to specjalnie opracowany "zegarek" typu smartwatch z dodatkowym paskiem/czujnikiem na klatkę piersiową. Łączy się on z czujnikiem na klatce piersiowej za pomocą funkcji bluetooth. Urządzenie daje nam możliwość wykonywania bardzo dokładnych pomiarów w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że możemy podczas treningu kontrolować to, co dzieje się z naszym sercem i ciałem. Inne funkcje zaawansowanych pulsometrów to m.in. pomiar czasu, GPS, licznik kalorii czy licznik kroków.

Cena urządzenia wraz z pomiarem innych parametrów waha się od stu zł do nawet kilku tysięcy złotych w zależności od jego funkcjonalności. Odpowiednie interpretowanie częstotliwości bicia serca stwarza nam okazję do oceny wydolności naszego organizmu, ale nie tylko. Jest to również informacja, która będzie wskazywać czy nasz organizm robi postępy i czy jest dobrze zregenerowany. Jakie są inne korzyści stosowania pulsometru?

Określa intensywność treningów

Pulsometr pozwala nam ocenić, czy trening, jaki wykonujemy, jest odpowiednio intensywny. Jest to szczególnie ważne podczas wykonywania treningu interwałowego, w którym zależy nam na osiągnięciu wysokiej intensywności. Pulsometr pozwoli nam również nie przesadzać z nadmiernym wysiłkiem. Zazwyczaj możemy ustawić w nim przedział tętna, w jakim ma pracować nasze serce podczas treningu. Informacja jest natychmiastowa i nie ma potrzeby zatrzymywania się i mierzenia tętna.

Podtrzymuje Twoją motywację do treningu

kobieta sprawdzająca puls

Dobrej jakości pulsometr pozwala na zaplanowanie odpowiedniej progresji treningowej. Pełni on wtedy rolę Twojego treningowego partnera, który wytycza Ci ścieżkę treningu. Jest to szczególnie ważne dla osób, które trenują same i czasem potrzebują dodatkowej dawki motywacji do działania. Urządzenie często sprawi również, że będziesz wytrwalszy w swoich celach. Istnieją nawet badania, które wskazują, że osoby trenujące z gadżetami jak pulsometr, są bardziej skłonne do utrzymywania aktywności fizycznej.

Pozwala oszacować czas regeneracji

Pulsometr pozwala ocenić tempo regeneracji powysiłkowej. Istnieje zagadnienie, które nosi nazwę recovery heart rate i dotyczy ono spadku wartości tętna po wysiłku. Twoje tętno wzrasta, gdy zaczynasz ćwiczyć. Jest to niezbędne, aby Twoje ciało zachowało optymalny obieg tlenu i substancji odżywczych w ciele. Gdy zakończysz trening, ciało będzie obniżać częstotliwość skurczów serca. Recovery heart rate odnosi się do tempa, w jakim tętno wraca do wartości spoczynkowej w ciągu minuty po zakończeniu treningu.

Wykonaj pomiar po zakończeniu treningu i zapisz wartość tętna. Następnie po minucie dokonaj kolejnego pomiaru. Dobrze jest, aby różnica między wynikami wynosiła minimum 12 uderzeń serca na minutę (bpm). Im większa różnica między uzyskanymi wynikami, tym lepiej. Wynik, który będzie poniżej 12 może świadczyć o przetrenowaniu i niskiej sprawności układu sercowo-naczyniowego.

Polecamy również: Dlaczego białko po treningu jest tak ważne?

Zalecany osobom z problemami sercowymi i zdrowotnymi

Pulsometr szczególnie jest zalecany osobom z problemami sercowo-naczyniowymi. Wady serca, nadciśnienie, nadwaga i choroby serca mogą powodować znaczny skok wartości pracy serca. Osobiście sam bym zalecał osobom otyłym korzystanie z tego typu urządzeń, aby nie dochodziło do sytuacji nadmiernego przeciążenia serca. Ustawienie czujnika zgodnie z zaleceniami np. lekarza, będzie wskazywać nam, do jakiego stopnia wysiłku nasz trening jest bezpieczny.

Co ciekawe, pulsometr może być również dobrym urządzeniem w przypadku cukrzyków. Wzrost tętna może być powiązany ze spadkiem poziomu cukru we krwi i być sygnałem, że konieczne jest unormowanie jego poziomu. Podobnie nasze tętno rośnie, gdy jesteśmy odwodnieni, co z kolei ważne jest dla osób przyjmujących farmakologię regulującą ciśnienie.

Pomaga określić poziom regeneracji

Pulsometr to również bardzo dobre źródło informacji dotyczące poziomu regeneracji. Pomiar tętna z rana pozwala nam określić, czy nasze ciało jest zregenerowane i gotowe do treningu, czy też nie. Jeżeli tuż po przebudzeniu Twoje tętno zaczyna mocno przyspieszać pomimo braku znacznej aktywności, to może być to oznaka, że ciało nie jest w pełni zregenerowane. Oczywiście wysokie tętno może być też oznaką przewlekłego stresu lub znacznego odwodnienia. Urządzenia z zaawansowanymi funkcjami są w stanie Ci wskazać stopień regeneracji i gotowości do treningu. Na podstawie tych danych możesz dopasować stopień intensywności treningu dla danego dnia lub po prostu wykonać przerwę.

Z czujnikiem na sercu czy bez?

Obecnie wiele urządzeń ma funkcję mierzenia tętna. Zegarki typu smartwatch mają tego typu funkcję przypisaną do podstawowych możliwości urządzenia. Jednak musimy pamiętać, że bez czujnika na sercu, taki pomiar nie jest w super dokładny. Poza tym musimy zatrzymać się i wykonać pomiar stojąc bez ruchu. W innym przypadku sam "zegarek" może czytać uderzenia stopy o podłoże podczas biegu. Osoby, które trenują biegi, nie skorzystają wiele na samym "zegarku".

Zdecydowanie najlepszą grupą odbiorców urządzenia z czujnikiem na klatkę piersiową są osoby trenujące biegi, kolarstwo, pływanie, cross fit czy inne sporty, gdzie liczy się mocna i intensywna praca całego organizmu. Jeżeli jesteś biegaczem lub trenujesz np. triathlon, to zdecydowanie wybór pulsometru z czujnikiem na klatce piersiowej będzie dla Ciebie bardzo dobrym rozwiązaniem.

Osoby trenujące na siłowni mogą skorzystać z podstawowych funkcji znajdujących się w opasce czy smartwatch-u. Tutaj nie będzie problemu z tym, aby zatrzymać się na chwilę i skontrolować puls.

O czym należy pamiętać stosując pulsometr?

  • Wybierz funkcjonalność urządzenia, które spełnia Twoje potrzeby.
  • Pomiar tętna informuje Cię o intensywności pracy serca.
  • Pulsometr powinien być obowiązkowy przy chorobach serca i otyłości.

Źródła:

Sullivan AN, Lachman ME. Behavior Change with Fitness Technology in Sedentary Adults: A Review of the Evidence for Increasing Physical Activity. Front Public Health. 2017 Jan 11;4:289. doi: 10.3389/fpubh.2016.00289. PMID: 28123997; PMCID: PMC5225122.

Komentarze (6)
Kury

Warto warto, cardio bez pulsometru jest jak wyciskanie na klatę bez liczenia ile jest na sztandze

1
_Knife_

"Osoby trenujące na siłowni mogą skorzystać z podstawowych funkcji znajdujących się w opasce czy smartwatch-u. Tutaj nie będzie problemu z tym, aby zatrzymać się na chwilę i skontrolować puls"

Tylko noszenie zegarka na treningu może być dla niego destrukcyjne, a poza tym mija się z celem. Chodzi o statystykę całej sesji, wiec opaska na pierś, a zegarek (odbiornik) może leżeć gdzie chcemy, opaska zakladana na piers (miernik tętna) jest autonomiczna np. w suunto. Zegarek sobie to później zgrywa.

1
TomQ-MAG

Maciej tutaj bardziej mam na myśli typowych bywalców siłowni. 80% między seriami zagląda na portale społecznościowe i siedzi w telefonie, więc jak zerknie na zegarek i skontroluje puls, to nie będzie to bardziej szkodliwe dla treningu niż siedzenie w telefonie%)

1
Bull

Multifunkcyjne urządzenia rozpraszają. Szczególnie jak otrzymujesz maile, powiadomienia itp.

1
M-ka

Otyłe osoby i w słabej formie też więcej skorzystają z monitoringu na bieżąco, bo będą wiedziały kiedy zwolnić.

1
Kury

Ja tam lubie widzieć na bieżąco szczegolnie przy interwałach, kiedy np uzalezniam czas odpoczynku od tętna, lub pilnuje się żeby nie przekroczyć jakiejs wartosci lub w drugą strone nie robic za lekko co fajne niektore apki mają wtedy powiadomienia głosowe

2