Trening siłowy wymaga od nas zastosowania pewnego stopnia progresji. Aby osiągać lepsze rezultaty i poprawę sylwetki, musimy ciało poddawać systematycznemu przeciążaniu. Oznacza to, że czasem dochodzi do przekraczania naszych naturalnych barier, nie tylko siłowych, ale też tych wytrzymałościowych dla mięśni, stawów i ścięgien. 

  1. Czym są ściągacze i stabilizatory stawów?
  2. Ściągacze nadgarstkowe zabezpieczą Twoje stawy
  3. Opaski usztywniające a wyniki treningowe
  4. Kiedy stosować opaski na nadgarstki?
  5. Czy warto stosować ściągacze?
  6. O czym należy pamiętać przy zastosowaniu ściągaczy na nadgarstek?

W takich przypadkach pomocne mogą być wszelkiego rodzaju stabilizatory i ściągacze na stawy, które mogą zapobiegać kontuzjom. Kiedy korzystać z tego typu akcesoriów? Jakie przynoszą korzyści? Kiedy nie powinniśmy korzystać z usztywniaczy? Na wszystkie te pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym tekście.

Czym są ściągacze i stabilizatory stawów?

Ściągacze i stabilizatory stawów to akcesoria medyczne lub sprzęt sportowy, które pomagają zabezpieczyć stawy i zmniejszyć ryzyko kontuzji. W nazewnictwie medycznym zazwyczaj mówi się o ortezach. W przypadku treningu ściągacze, opaski, stabilizatory funkcjonują jako nazewnictwo oznaczające ww. sprzęt. W artykule będę stosował te nazwy zamiennie.

Ściągacze

ściągacz staw nadgarstkowy

Ściągacze to elastyczne bandaże lub rękawy, które nosi się na stawie, zwykle na nadgarstku, łokciu lub kolanie. Mają one na celu ograniczenie ruchu stawu, co pomaga zmniejszyć ryzyko przeciążenia lub urazu. Ściągacze stosuje się najczęściej podczas aktywności sportowej lub podczas rehabilitacji po urazie, aby zabezpieczyć staw i przyspieszyć proces regeneracji. Mogą być one wykonane dodatkowo z neoprenu, który ma za zadanie utrzymywać ciepło w stawach.

Stabilizatory

Stabilizatory stawów to urządzenia, które zapewniają dodatkowe wsparcie i ochronę dla stawów. Występują zwykle w postaci usztywnionych rękawów lub nakładek na stawy. Są one często stosowane przez sportowców w celu zapobiegania kontuzjom lub zmniejszenia ryzyka przeciążenia. Stabilizatory stawów mogą pomóc poprawić stabilność stawu i zmniejszyć ryzyko skręcenia lub zerwania ścięgien. Stabilizatory i ortezy zazwyczaj mają możliwość ograniczenia pełnego zakresu ruchu. Czyli ustawiamy w nich zakres, w którym wykonanie ruchu jest bezpieczne.

Ważne jest, aby stosować odpowiedni rodzaj ściągacza lub stabilizatora w zależności od rodzaju i poziomu aktywności fizycznej oraz rodzaju kontuzji, lub urazu.

Ściągacze nadgarstkowe zabezpieczą Twoje stawy

Ściągacze nadgarstkowe mogą pomóc w zabezpieczeniu stawów przed przeciążeniem. Są one powszechnie stosowane przez sportowców, którzy chcą zapobiec kontuzjom lub zminimalizować ryzyko urazu. Opaski na nadgarstki mogą pomóc w stabilizacji stawu, co może zmniejszyć ryzyko przeciążenia i zwiększyć ochronę przed skręceniem lub zerwaniem ścięgien. Są powszechnie stosowane np. w gimnastyce, gdzie wykonujemy wiele skomplikowanych i dynamicznych ruchów z użyciem kończyn górnych.

Ściągacze nadgarstkowe są również stosowane w treningu siłowym. Opaski na nadgarstki mają za zadanie zabezpieczyć staw przed jego nadmiernym zgięciem grzbietowym i przeciążeniem ścięgien. Musimy jednak pamiętać, że powinny być one stosowane z rozwagą. Nie powinniśmy zakładać pasków w momencie, gdy przekraczamy próg siłowni. Często obserwuje jak osoby trenujące, już w szatni zakładają wszelkiego rodzaju opaski, zanim jeszcze przystąpią do rozgrzewki. Oczywiście jest to błędem, gdyż odbieramy sobie możliwość naturalnego wzmacniania stawów poprzez ich ruch, ale też przeciążenie.

Opaski mogą być przydatne, gdy doznaliśmy lekkiej kontuzji, która nie wyklucza nas z dalszych treningów. Jeżeli czujemy, że ograniczenie ruchu ściągaczem przynosi ulgę, a trening jest możliwy do wykonania bez większych problemów, to jak najbardziej jest to dobry moment na użycie stabilizatora.

Polecamy również: Przy których ćwiczeniach na siłowni najczęściej zdarzają się kontuzje?

Opaski usztywniające a wyniki treningowe

Odpowiednie wykorzystanie stabilizatorów nadgarstka ma również wpływ na wyniki treningowe. Opaska elastyczna poprzez wpływ na utrzymanie stawów w prawidłowej pozycji jest w stanie zmobilizować nas np. do wyciśnięcia większego obciążenia. Jest to szczególnie ważne dla osób, które podnoszą naprawdę spore ciężary, a ich stawy pod wpływem sztangi ulegają zgięciu.

Oczywiście wykorzystanie opaski na nadgarstki powinno być tutaj doraźne. Jeżeli nasze nadgarstki nie wytrzymują obciążenia treningowego, to jest to też znak dla nas, że powinniśmy je wzmacniać. Stabilizator nie powinien być rozwiązaniem dla osłabionych mięśni.

Kiedy stosować opaski na nadgarstki?

Opaska powinna być stosowana w momencie, gdy Wasza naturalna stabilizacja stawu, za pomocą mięśni, jest ograniczona. Przyczyną mogą być zbyt słabe mięśnie przedramion w stosunku do mięśni klatki piersiowej, czy też kontuzja. Jednak nie powinny one być zakładane już na początku treningu.

Daj sobie nieco czasu, aby Twoje przedramiona pracowały w sposób naturalny nad stabilizacją podczas treningu. Pilnuj techniki, ustawienia stawów. Ściągacze stosuj w momencie, gdy np. podchodzisz do ostatniej serii, która wymaga od Ciebie dużo większego wysiłku niż poprzednie. Tutaj istnieje podobna zasada jak przy wykorzystaniu pasa treningowego czy pasków do sztangi.

Czy warto stosować ściągacze?

W mojej opinii warto korzystać ze stabilizatorów nadgarstków pod warunkiem, że robimy to prawidłowo. Ściągacze pozwalają nam na wykonanie cięższego treningu. Jednak powtórzę raz jeszcze, musimy wiedzieć, czy moment sięgnięcia po opaski elastyczne jest odpowiedni. Zakładanie ich do ostatnich, naprawdę ciężkich serii roboczych przełoży się na lepszy trening grupy docelowej.

Skoro słabe nadgarstki ograniczają możliwość sięgnięcia po większy ciężar podczas wyciskania, a założenie ściągaczy umożliwia wykonanie serii, to odpowiedź jest prosta. Warto wykorzystać opaski i wykonać cięższą serię. Jednak musimy wyciągać też wnioski. Skoro nadgarstki składają się pod ciężarem, to musimy też popracować nad siłą i stabilizacją naturalną, bez ściągaczy.

O czym należy pamiętać przy zastosowaniu ściągaczy na nadgarstek?

  • Opaski na nadgarstki pozwalają na ograniczenie ryzyka kontuzji.
  • Ściągacze mogą poprawić Twoje wyniki treningowe.
  • Korzystaj z opasek elastycznych tylko przy najcięższych seriach.
Komentarze (0)