Anabolizm to procesy syntezy, czyli z elementów prostych powstają bardziej skomplikowane. Tak tworzone są np. mięśnie, enzymy, hormony, ciała odpornościowe. Wbrew obiegowym opiniom, to iż dana substancja ma działanie anaboliczne wcale nie oznacza, iż musi mieć coś wspólnego ze sterydami anaboliczno-androgennymi. 

Co to są hormony sterydowe?

Hormony sterydowe są substancjami lipofilnymi („lubiącymi tłuszcz”), wywodzącymi się z cholesterolu. Do hormonów sterydowych zaliczamy:

  • androgeny (np. testosteron, DHEA, androstendion),
  • estrogeny (np. estradiol, estriol, estron),
  • gestageny (np. progesteron).

Mamy też drugą główną grupę, do której zaliczamy glikokortykosteroidy (np. kortyzol, kortykosteron oraz kortyzon) oraz mineralokortykosteroidy (np. aldosteron).

Ze względu na ich działanie immunomodulujące glukokortykoidy są jednym z najczęściej przepisywanych leków na świecie. Szacuje się, że światowy rynek glukokortykoidów jest wart ponad 10 miliardów dolarów amerykańskich rocznie.

mięsnie legalne anaboliki

Procesy anaboliczne w ustroju człowieka 

Przykłady:

  • wzrost mięśni, kości, narządów wewnętrznych - stymulowany IGF-1, hormonem wzrostu, testosteronem, estradiolem, DHT, lokalnymi czynnikami wzrostowymi,
  • wpływ kreatyny na wzrost mięśni (istnieje wiele teorii na temat anabolicznego działania kreatyny),
  • wpływ białka serwatkowego i węglowodanów na mięśnie,
  • synteza testosteronu w jądrach,
  • anaboliczne działanie na mięśnie pokarmu i bodźca, czyli treningu siłowego - w efekcie zwiększa się objętość mięśni,
  • synteza tkanki tłuszczowej, z dostarczonej w żywności nadwyżki energetycznej (a szczególnie tłuszczów i węglowodanów),
  • synteza insuliny i glukagonu w trzustce,
  • odbudowywanie zasobów glikogenu w ciągu np. 16-24 h po ciężkim treningu,
  • PTH (parathormon) zwiększa resorpcję zwrotną („odzyskiwanie”) wapnia i magnezu w nerkach, zwiększa syntezę czynnej formy witaminy D, ma anaboliczny wpływ na kości.

Anabolizm jest dobry, a katabolizm zły?

Nie, bo suma tych procesów stanowi metabolizm, czyli przemianę materii. W organizmie nie ma nic za darmo, konieczne jest dostarczenie energii. Nie można twierdzić, iż katabolizm jest wyjątkowo szkodliwy, gdyż podlega autoregulacji.

Legalne anaboliki

Kreatyna należy do najpopularniejszych suplementów diety i nie bez przyczyny. Poprzez różnorakie mechanizmy ma wpływ na wzrost masy, siły i wytrzymałości mięśni. Przypisuje się jej właściwości antyoksydacyjne i hamowanie miostatyny. Miostatyna powoduje ograniczenie  wzrostu mięśni.

Trening siłowy powoduje  obniżenie poziomu miostatyny w osoczu i wzrost poziomu GASP-1 (podwójne działanie promujące wzrost masy mięśniowej),

Suplementacja kreatyną w połączeniu z treningiem siłowym prowadzi do większych spadków miostatyny.

Dawkowanie kreatyny: 5-8 g dziennie przez 2-3 miesiące. Najlepsze efekty daje dostarczana po treningu siłowym.

Aminokwasy EAA i węglowodany

Naukowcy sprawdzali, jak dodatkowe porcje węglowodanów (30 g) i aminokwasów (15 g EAA, aminokwasów niezbędnych) wpływają na budowanie białek mięśniowych.

Tempo syntezy białek w grupie, której dodatkowo podawano aminokwasy i węglowodany, było wyższe niż w przypadku bazowania na samych posiłkach.

W ciągu 16 h dodatkowe porcje aminokwasów i węglowodanów wywołały większy efekt anaboliczny w porównaniu do samych posiłków.

Tempo syntezy białek mięśniowych w grupie, której dodatkowo podawano aminokwasy i węglowodany mierzone od 8:00 do 24:00, było o 25% wyższe w porównaniu do grupy kontrolnej (same posiłki).

Co zapamiętać i jak to zastosować?

Kreatyna ma duży potencjał w budowaniu siły, masy i wytrzymałości mięśni. Pośrednio ułatwia budowanie muskulatury na wiele sposobów. Białko serwatkowe i aminokwasy podawane po treningu siłowym mogą zwiększać anabolizm bardziej, niż same posiłki.

Komentarze (11)
Gats 2

Jestem ciekaw Twojego zdania na temat anabolicznej roli ziół. Hordenina, zielony jęczmień Rhodiola itd.

1
Ganczar666

DHEA - bardzo proszę o więcej informacji. Jestem w grupie wiekowej przed 40 rokiem życia i zamierzam suplementować.

0
RPS1990

Myślę, że jak już osiągniesz 40 lat, to spokojnie możesz wypróbować DHEA.
Jakich efektów można się po tym spodziewać ? Nawet jeśli nie wpłynie sam w sobie na przyrost masy mięśniowej, to może spowolnić spadek masy mięśniowej związany z wiekiem.
Poza tym z tego co czytałem może poprawiać sprawność seksualną, czyli częstotliwość i twardość erekcji, można też zaobserwować poprawę libido oraz samopoczucia psychicznego.
Najpierw jednak warto byłoby zbadać jego poziom przed rozpoczęciem suplementacji, a następnie co jakiś czas ponawiać badanie poziomu DHEA we krwi tak aby jego poziom we krwi nie przekroczył górnej granicy normy (to trochę jak z testosteronem - zarówno jego niedobór jak i jego nadmiar ma swoje skutki uboczne).

1
Ganczar666

Dziękuję za odpowiedź, wkońcu coś konkretnego. Przekonałaś mnie, zamówię zapas na 3 miesiące, poczekamy i zobaczymy. Wiem, że w tym wieku to większości facetów jedyny mięsień który rośnie to brzuch od piwa i fast food'ów. Pozdrawiam

0
RPS1990

Dlatego właśnie warto jest być wyjątkowo wyglądającym facetem i w wieku ok. 40 lat wciąż imponować formą.

0
AdamKokss

DHEA wielu zawodników starej szkoły poleca myślę że warto ;)

0
Bull

Pytanie, jak zareaguje organizm na długotrwałe dostarczanie DHEA, czy nie zaburzy to wytwarzania teścia?

1
Ganczar666

No właśnie ten aspekt mnie interesuje, ogólnie mało jest wiarygodnych opinii o tym składniku.

0
krtg

Skąd wniosek, ze najlepiej dostarczać kreatyne przez 2-3 miesiące oraz, ze najlepsze efekty daje dostarczana po treningu? Jakies badania?

0
Bull

Tak, takie badania już publikowaliśmy.

0
Bull

np tutaj: https://www.sfd.pl/art/Suplementy/Kiedy_bra%C4%87_kofein%C4%99_i_kreatyn%C4%99_-a4947.html  W innych artach, też pojawiały sie badania potwierdzające. Jednak nie są to drastyczne różnice.

1