Papierosy to trucizna, nikt nie powinien mieć ku temu wątpliwości. Niezależnie od tego, czy trenujesz czy nie, palenie papierosów wywiera negatywny wpływ na stan twojego zdrowia. Z drugiej strony w wielu kręgach palenie uchodzi za nałóg, który sprzyja utracie kilogramów. W pewnym sensie rzeczywiście tak jest. Badania pokazują, że palacze ważą mniej, niż osoby nie palące.

Składniki dymu tytoniowego wpływają na zwiększenie poziomu kortyzolu i zmniejszenie wrażliwości insulinowej. W efekcie paląc możemy ważyć mniej, ale skład naszego ciała i estetyka sylwetki są mniej korzystne. W dzisiejszym artykule bliżej przyjrzymy się temu, czy palenie ma wpływ na przyrost mięśni i ogólną efektywność na siłowni.

Możemy wyróżnić trzy główne negatywne skutki, jakie palenie wywiera na organizm w kontekście bezpośredniego wpływu na trening:

  • zwiększona ilość tlenku węgla we krwi,
  • zwiększona ilość substancji smolistych w płucach,
  • uzależnienie od nikotyny.

Omówimy szczegółowo każdy z 3 powyższych punktów i zbadamy, w jaki sposób wpływają one negatywnie na wydajność treningów na siłowni.

papieros

Zwiększona ilość tlenku węgla we krwi

Za każdym razem, gdy palacz wdycha dym z papierosa, wdycha również tlenek węgla, który jest  trującym gazem. Tlenek węgla łączy się z cząsteczką hemoglobiny we krwi, która jest odpowiedzialna za transport tlenu do komórek. Tak więc, kiedy krew jest transportowana do różnych części ciała, tlenek węgla transportowany jest razem z tlenem. Można powiedzieć, że tlenek węgla zabiera miejsce, przez co komórki i tkanki ciała nie otrzymują wystarczającej ilości tlenu, a co za tym idzie, nie są w stanie optymalnie spełniać swoich głównych funkcji. Gdy dostarczanie tlenu pozostaje niewystarczające przez dłuższy czas, podstawowe funkcje organizmu są bardzo utrudnione. Mowa między innymi o wzroście i naprawie komórek. Wchłanianie różnych składników odżywczych, w tym również białka, tak ważnego dla budowy mięśni, staje się utrudnione. Jeśli chcemy budować masę mięśniową, zależy nam na tym, by nasze komórki były jak najlepiej odżywione. Podczas palenia ten proces jest upośledzony, co oznacza, że palenie jest szkodliwe pod kątem budowania mięśni.

Zwiększona ilość substancji smolistych w płucach

Palenie powoduje gromadzenie się substancji smolistych w płucach. Około 70% substancji smolistych znajdujących się w każdym palonym papierosie, gromadzi się w płucach. Ta kumulacja substancji smolistych ogranicza pojemność płuc i zmniejsza ilość powietrza, które możemy wdychać. Gromadzenie się substancji smolistych powoduje również kaszel, zwiększenie ilości śluzu w płucach, co znacznie osłabia ich zdolność do prawidłowego pełnienia swojej funkcji. Gdy palisz, a w twoich płucach znajduje się mnóstwo substancji smolistych, podczas sesji treningowej nie jesteś w stanie wdychać wystarczającej ilości powietrza, mięśnie nie otrzymują optymalnej ilości tlenu, co z kolei prowadzi do zmęczenia we wczesnej fazie treningu i ogólnego osłabienie.

Uzależnienie od nikotyny

Nikotyna jest silnym środkiem pobudzającym i główną przyczyną uzależnienia od palenia papierosów. Nikotyna dostaje się do mózgu do 7-8 sekund od momentu wdychania dymu. Powoduje zwiększenie stężenia dopaminy, która daje uczucie przyjemności i sprawia, że tak łatwo uzależnić się od nikotyny.

Nikotyna została uznana przez WHO za narkotyk, a jej wpływ na organizm przypomina nieco działanie heroiny i kokainy. W niskich dawkach nikotyna działa stymulująco na układ nerwowy. Przyspiesza tętno, zwiększa ciśnienie krwi, rozszerza źrenice, pobudza układ trawienny. Płytkie zaciąganie się dymem papierosowym aktywizuje mózg do pracy, polepsza pamięć, zwiększa koncentrację. W przypadku większych dawek nikotyny palacz odczuwa rozluźnienie. Głębokie zaciąganie się dymem papierosowym uspokaja i redukuje stres. Efekty nikotyny obejmują również zwiększoną częstość akcji serca, zwężenie małych naczyń krwionośnych, zmniejszoną produkcję testosteronu i wiele innych. Wzrost tętna może wydawać się pomocny,  ale w rzeczywistości może spowodować zbyt duże obciążenie serca podczas ćwiczeń i stwarzać zagrożenie dla układu krążenia. Średnie tętno palaczy jest nawet o 30% wyższe, niż u osób niepalących.

Niektórzy badacze twierdzą, że palenie może znacząco obniżyć poziom testosteronu, sprawiając, że masz znacznie mniejszą ilością najważniejszego hormonu anabolicznego. To z kolei oznacza mniej energii i determinacji, mniej asertywności, niższe libido, ale przede wszystkim mniejszą zdolność organizmu do budowania masy mięśniowej.

Inne czynniki

Gorsze trawienie, słabsza praca tarczycy, zadyszka

Związki zawarte w dymie papierosowym ograniczają funkcjonowanie trzustki, a co za tym idzie, aktywność lipaz i peptydaz niezbędnych w trawieniu. Jak wiadomo, by budować mięśnie, potrzebujemy odżywiać organizm. By organizm był prawidłowo odżywiony, musimy dobrze trawić i wchłaniać to, co zjadamy. U osób palących proces ten jest zaburzony.

Każde wchłanianie dymu papierosowego w trybie długotrwałym i regularnym skutkuje zaburzeniem aktywności oraz funkcjonowania krtani i tarczycy. Oznacza to również poniekąd upośledzenie czynności hormonalnych.

Do tego wszystkiego obniżenie wydolności wysiłkowej i zadyszka. Jak chcesz skutecznie wykonać sesję treningową, jeśli nie jesteś w stanie przebrnąć nawet przed rozgrzewkę o odpowiedniej intensywności? Upośledzenie funkcji transportowych tlenu i składników odżywczych dodatkowo komplikuje sprawę.

Pomimo bardzo negatywnych skutków palenia, istnieją pewne grupy kulturystów, które sugerują, że nikotyna sama w sobie może mieć użyteczne zastosowania. Wynika to z faktu, że nikotyna ma właściwości stymulujące i może przyspieszyć proces metaboliczny, powodując przyspieszone spalanie tłuszczów. Palenie, czy też suplementowanie nikotyny, to jednak ogromny błąd. Nikotyna może mieć działanie utleniające na komórki i jest uważana za neurotoksynę. Ponadto nikotyna jest wysoce uzależniająca.

Podsumowując

Nie palisz – nie zaczynaj, bo oprócz zdrowia zrujnować możesz sobie sylwetkę. Palisz – rzuć, najlepiej od 1 stycznia :)