Odżywek węglowodanowe w diecie sportowca posiadają znamiona funkcjonalne. Produkty tego typu stosowane są w około treningowo, a ich celem jest podniesienie możliwości wysiłkowych. Przyglądając się charakterowi samego treningu, to głównie sportowcy wytrzymałościowi wykorzystują wsparcie suplementami na bazie węglowodanów z elektrolitami. Jednak nie tylko w ich przypadku taka suplementacja ma sens. Osoby trenujące stricte sylwetkowo również mogą czerpać wiele korzyści z zastosowania wsparcia tego typu.

  1. Jak dawkować węglowodany?
  2. W jaki sposób wykorzystać możemy wsparcie węglowodanami?
  3. Czy węglowodany są zdrowe?
  4. Co wybrać?
  5. Odżywki węglowodanowe - RANKING TOP 5

Stosowanie odżywek węglowodanowych ma za zadanie nie tylko wesprzeć przebieg treningu, węglowodany powinny być również “narzędziem”, kształtowania sylwetki. Odbywać się to będzie poprzez stymulację anabolizmu, uzupełnienie glikogenu i podtrzymanie odpowiedniego poziomu nawodnienia.

Należy pamiętać, że węglowodany, które dostarczamy drogą pokarmową, będą stanowiły dla organizmu skoncentrowane źródło energii, które zastosowane w sposób odpowiedni, podniosą nasze możliwości wysiłkowe. Uzyskana z nich glukoza, ( poprzez proces trawienia) może być gromadzona w tkance mięśniowej i wątrobie w formie glikogenu, co z kolei przekłada się na szybszy powrót do możliwości wysiłkowych, usprawniając tym samym regenerację. Superkompensacja glikogenu jest podstawowym elementem budowania formy sportowej, pozwalając naszemu ciału na osiągnięcie dużo wyższych parametrów wysiłkowych.

ranking odżywek węglowodanowych

Jak dawkować węglowodany?

Węglowodany podobnie, jak gainer czy odżywki białkowe, powinny stanowić uzupełnienie codziennej diety, jednak głównie tej, którą stosujecie w dni treningowe. Oznacza to, że odżywki węglowodanowe powinny stanowić element zaplanowanej strategii okołotreningowej. Zazwyczaj sportowcy wykorzystują od 70 do 120 g odżywki typu carbo po treningu siłowym, aby uzupełnić poziom glikogenu, jak i przyspieszyć proces regeneracyjny. Niektórzy sportowcy wykorzystują również carbo lub vitargo podczas treningu, aby dostarczać już nieco energii podczas sesji treningowej. Strategia ta sprawdza się u sportowców wytrzymałościowych, jak i tych trenujących typowo siłowo, których treningi trwają dość długo.

W jaki sposób wykorzystać możemy wsparcie węglowodanami?

Suplementacja węglowodanami posiada głównie trzy formy zastosowania:

  • jako wsparcie przedtreningowe - wiele osób wykorzystuje dodatek węglowodanów (do np. arginina, beta-alanina, stymulanty) do suplementacji przedtreningowej, co ma na celu spotęgować efekt doraźnego wsparcia przed wysiłkiem. Osoby mocno odczuwające działanie beta-alaniny w postaci swędzenia, mrowienia czy szczypania, wykorzystują dodatek węglowodanów, aby zmniejszyć ten efekt zastosowania BA,
  • jako element intra workout - wykorzystanie węglowodanów podczas treningu ma na celu podtrzymanie intensywności wysiłku i szybsze nawodnienie mięśni. Dobiera się tutaj proporcje w ilości 50-60 g węglowodanów na 1 l wody, co zbliżone jest zawartością procentową cukru do składu chemicznego komórki. Roztwór tego typu zapewnia skuteczniejsze przenikanie wody do komórek, co sprawia, że woda pita podczas wysiłku jest wykorzystywana efektywniej. Osoby wykorzystujące węglowodany podczas treningu powinny zwrócić szczególną uwagę na to, aby posiadały one w swoim składzie dodatek elektrolitów, co cechować będzie produkt tego typu dużo wyższą efektywnością działania. Zazwyczaj osoby trenujące stricte wytrzymałościowo lub typowo siłowo, dbają o to, aby podczas treningu dostarczać węglowodanów, które mają na celu uzupełnić energię i podtrzymać aktywność układu nerwowego,
  • jako wsparcie regeneracyjne - podanie węglowodanów szybkostrawnych w porze potreningowej to zabieg bardzo popularny i chwalony. Dostarczenie węglowodanów w porze powysiłkowej ma na celu przyspieszenie regeneracji potreningowej, odbudowę glikogenu, co z kolei powinno przełożyć się do nasilenia tempa syntezy białek. Jak wiemy, wzrost stężenia glukozy we krwi będzie tożsamy ze wzrostem poziomu insuliny. Insulina należy do hormonów, które wykazują bardzo silne działanie anaboliczne i antykataboliczne. Pozwala ona nie tylko transportować większą ilość energii i składników budulcowych, ale i pomaga gromadzić większą ilość fosforanu kreatyny.

Czy węglowodany są zdrowe?

Bez wątpienia można stwierdzić, że węglowodany są produktem bezpiecznym, zdrowym i przydatnym. Ich zastosowanie ma na celu uzupełnienie diety, tak aby organizm otrzymał solidny zastrzyk energii w momencie, którym go potrzebuje. Produkty tego typu są pochodzenia naturalnego, stanowią skoncentrowane źródła maltodekstryny czy też skrobi, z powodzeniem stanowić mogą uzupełnienie diety sportowca.

Co wybrać?

Na rynku suplementacji sportowej wyróżniamy kilka rodzajów odżywek węglowodanowych. Zazwyczaj mamy do dyspozycji klasyczne carbo, węglowodany z dodatkiem aminokwasów i elektrolitów oraz węglowodany typu vitargo czy waxy maize. Aby łatwiej było Wam dobrać odpowiedni produkt do własnych potrzeb, przygotowaliśmy ranking 8 produktów. Przegląd najlepszych suplementów węglowodanowych prezentuje się następująco:

Odżywki węglowodanowe - RANKING TOP 5

Aktualizacja 13.01.2023

Stosunek jakość/cena

1. CARBO MULTI MAX ALLNUTRITION 3000 g

Carbo Multi Max ALLNUTRITION 3000g 64.99 zł Kup teraz

Chyba najbardziej sztandarowy pomysł na konstrukcję odżywki „typu Carbo”. Mamy zatem w składzie dekstrozę, z której nasz organizm będzie szybko mógł uzyskać energię oraz skrobię kukurydzianą, która znana jest z tego, że węglowodany w niej zawarte uwalniane są wolniej, przez co dłużej mogą dostarczać paliwa do pracujących mięśni. Dekstroza stanowi nieco ponad 20% wagi porcji, zaś skrobia kukurydziana to prawie 75% wagi.

Tak przemyślana kompozycja sprawdzi się jednakowo przed treningiem - szybko uzupełniając ewentualne braki w glikogenie, w jego trakcie - dbając o utrzymanie stałego wysokiego poziomu dostępności glikogenu dla mięśni przez cały okres wysiłku oraz po jego zakończeniu uzupełniając to, co zostało utracone podczas treningu.

Oczywiście nie ma konieczności przyjmowania odżywki „typu Carbo” we wszystkich tych porach, jednak większość stosujących, przy nawet różnych formach aktywności fizycznej, może skorzystać na takim schemacie suplementacji. Dodatkową zaletą większości odżywek „typu Carbo” jest ich pyszny, najczęściej owocowy smak. Jeśli jednak mieszana jest np. z odżywką wysokobiałkową - a jest to szczególnie dobry pomysł w okolicy treningu, w przypadku tego preparatu można również wybrać smak naturalny. Bogata paleta smaków pozwoli zatem każdemu wybrać swój ulubiony smak lub stworzyć własną kombinację smaków z inną odżywką.

2. CARBONOX OLIMP

CARBONOX Olimp 3500g 114.99 zł Kup teraz

Ten produkt zaliczyć można z pełną świadomością do kategorii: kompleksowe odżywki „typu Carbo”. Kompleksowe nie tylko ze względu na to, że węglowodany dostarczone są do organizmu osoby aktywnej z trzech źródeł pokarmowych, charakteryzujących się różnym tempem ich uwalniania, ale także dodatkową zawartością aminokwasu L-arginina oraz kompleksem 12. witamin. Nośnikami węglowodanów w tym suplemencie są zatem: glukoza - stanowiąca błyskawiczne źródło węglowodanów/energii, maltodekstryny - charakteryzujące się umiarkowanym tempem ich uwalniania oraz izomaltuloza, która w tym preparacie stanowi źródło dostępnej przez długi czas energii/węglowodanów dla pracujących mięśni.

Producent Olimp Sport Nutrition wzbogacił każdą porcję (50 g) tego suplementu w 500 mg (0,5 g) L-argininy, odpowiedzialnej między innymi za generowanie tlenku azotu - powiązanego z odczuciem „pompy” oraz przemyślany kompleks witamin wspomagających nie tylko pracujące mięśnie, ale również organizm przed nadmiarem wolnych rodników, które często powstają w trakcie wysiłku fizycznego.

3. CARBO MULTI MAX ALLNUTRITION 1000 g

Carbo Multi Max ALLNUTRITION 1000g 24.99 zł Kup teraz

W przypadku tego produktu nie będzie zbytniej „filozofii”. Jak wskazuje nazwa, jest to produkt analogiczny do omawianego już wyżej. Mamy zatem do czynienia z wszystkimi zaletami wybranej przez producenta kombinacji rodzajów węglowodanów, z analogiczną paletą smaków. Oczywiście ten produkt wyróżnia się wagą oraz co za tym idzie i ceną. Znakomicie sprawdzi się zatem w tych przypadkach, gdy Klient chce często zmieniać smak odżywki „typu Carbo” lub sięga po raz pierwszy po ten produkt i poszukuje optymalnego dla siebie smaku. Bardzo atrakcyjna cena zachęca do eksperymentowania.

4. POWER UP CARBO SFD NUTRITION

Power Up Carbo SFD NUTRITION 1000g 22.99 zł Kup teraz

Można powiedzieć, że to odpowiedź firmy SFD NUTRITION na produkt CARBO MULTI MAX. Suplement ten, jako źródła węglowodanów wykorzystuje także skrobię kukurydzianą oraz dekstrozę. Inne są jednak ich wzajemne proporcje. Nieco mniej jest tych, które szybko dostarczają energii - dekstrozy (<20%) i nieco więcej tych o przedłużonym uwalnianiu węglowodanów - skrobi kukurydzianej - prawie 77%.

W teorii można zatem powiedzieć, że preferencyjnie będzie bardziej wspierał dłużej trwający wysiłek. Jednak różnice nie są drastyczne, dlatego potencjalni Klienci powinni raczej kierować się dostępnymi w danym momencie smakami oraz ceną. Każdy zatem będzie mógł sięgnąć po to, co mu bardziej pasuje. Producent SFD NUTRITION, w przypadku tego suplementu, przygotował jedynie wersję 1000 g.

5. DEXTREX OLIMP

Dextrex Olimp 1000g 25.99 zł Kup teraz

W pewien sposób „klasyka” gatunku produktów „typu Carbo”. W czasach, gdy nie było tak łatwo dostępnych odżywek wysokowęglowodanowych, sportowcy uciekali się do „domowych” sposobów. W tym celu stosowano również dekstrozę, która w tym produkcie stanowi aż 93% i jest jedynym źródłem węglowodanów w tym suplemencie. Jedyne źródło węglowodanów nie oznacza jednak, że jest to jedyny składnik aktywny w nim zawarty. Producent dodał bowiem dwa celowe dodatki: magnez w ilości (na porcję 20 g) 37,5 mg oraz mikronizowaną taurynę, której w analogicznej porcji jest aż 1 g (1000 mg).

Oba dodatki wspierają nie tylko sprawność układu nerwowego, który często decyduje o powodzeniu treningu/występu w zawodach. Należy również podkreślić, że tauryna może mieć wpływ na regulowanie poziomu cukru we krwi oraz potencjalnie usprawniać transport kreatyny do mięśni. Pamiętajmy, że okres treningu, czyli wtedy, gdy najkorzystniej stosować odżywki „typu Carbo”, jest również najlepszym czasem na spożywanie i czerpanie pełni korzyści z kreatyny. Dodatkową zaletą tego suplementu jest jego bardzo atrakcyjna cena. 

Komentarze (32)
goodles

Z niektórymi waszymi rankingami się nie do końca zgadzam, tutaj jednak iso energy się może obronić stosunkiem skład -> cena

3
basmann

Carbonox podobna półka może ma tam więcej wit i minerałów, ale ilość cukrów jak dla mnie dyskwalifikuje

0
Mahler

Kurcze. A ja głupi po treningu jem ziemniaki za 1.50zł xD

4
basmann

ja nie mam czasu obierać ziemniaków, czasami wchodzi carbo, co kto lubi :)

1
Bull

Ale suche ziemniaki, bez polewy?

1
Bull

To już wolę porcje proszku w napoju za minimalnie więcej niż 1zł

1
Mahler

A kto Ci każe je obierać? W łupinkach są smaczniejsze.

@Bull Nie. Oczywiście że z polewą truskawkową.

2
basmann

Nie mam czasu na gotowanie ziemniaków, mówimy tutaj o jakiś groszowych oszczędnościach,
aż tak biedy nie klepię :)

2
pavlog89

Dlaczego akurat sfd na 1 miejscu ? :)

0
gokuson

Tomasz wytłumaczył swój wybór.
Co Ci w składzie nie odpowiada?
zakładając stosunek jakość/cena

0
Bull

Uargumentuj, który powinien być przed SFD, kryteria cena/skład?

1
Anonim

Suche ziemniaki po treningu?
Nie.
Pyry lubią sos.

0
Bull

a Twój kaloryfer go lubi?

0
Anonim

Bull, to żarcik sytuacyjny.
Paluch w swojej piosence śpiewał o pyrach.
Ale polecam Ci też smutni ladni ludzie.

1
ranok

Iso energy skład na plus, ze względu na skrobie a nie sam cukier, w upały cytrynka wchodzi jak złoto.

0
majk30

Dokładnie jeden z lepszych produktów pod względem smaku.

0
szaba18

carbo olimpa wg mnie mdłe i mało wyraziste smaki, jak ktos za słodkimi nie przepada to ok, carbo pur z hiteca pomarańcza fajna, jak i carbo max z allnutrition czarna porzeczka.

0
kinga93

A mi właśnie te smaki Olimpa odpowiadają nie są przesłodzone zbytnio.

0
skorupski

W zestawieniu nie ma ale jedne z lepszych jakie miałem okazje pić to isostar. Carbo multi max jak i carbo plus spoko

0
hipopodryl

Jeśli Olimp to zdecydowanie Carbonizer xr. Zawiera 4 źródła węglowodanów o różnym IG (izomaltuloza, skrobia kukurydzy woskowej, fruktoza i maltodekstryny), do tego witaminy i minerały.

0
szpena

Na te witaminy i minerały się bym nie porywał, mierny dodatek od tak by było na opakowaniu. To tak samo jak do cabo noxa dają 1g argininy na 100g, chyba jedynie w celu marketinogowym.

0
raptor21

Na takie dodatki nie ma co uwagi zwracać, to są tak małe ze nie mają wpływu na nic, tak dla picu, aby pokazać że coś tam w środku jest,

0
hipopodryl

W porcji 50g jest 30% zapotrzebowania na większość niezbędnych witamin i minerałów a biorąc pod uwagę fakt, iż kupujemy produkt carbo a nie gotowy stack witaminowy, 1/3 dziennego zapotrzebowania to całkiem niezły dodatek.

0
anubis84

Tylko ciekawe jaka jest przyswajalność tcyh witamin z takiego produktu, poza tym to są takie witaminy że i tak z pożywienia mamy ich pod dostatkiem.

1
milwall

każdy będzie dobry, jedynie smak pod siebie dobrać.

0
karolek87

Jak dla mnie vitargo najlepsze, odczuwałem różnice podczas treningów.

0
kraska22

tak jest, szkoda że trzeba trochę wiecej za taki produkt zapłacić.

0
anulka18

Carbo olimpa fajne, smaki nie są przesłodzone za co się im to chwali.

0
anatom1

Carbo pur bardzo fajny bo wsytępuje też o smaku naturalnym, m ozna fajnie z innymi produktami mieszać

0
TomQ-MAG

dobra opcja na gainera wlasnej roboty:-)

0
bogies

carbo nox orange,bardo dobra i jeszcze lepiej rozpuszczalna. Nie ma się do czego doczepić.

0
szasiu

Nutrend Isodrinx, bardzo dobry skład i smak, popijam podczas treningu, lepiej wychodzi niż gotowe napoje.

0