Zdobycie kilku dodatkowych kilogramów w okresie świątecznym nie jest rzadkością, ponieważ wszystkie rodzinne kolacje i spotkania zwykle wiążą się z biesiadowaniem przy suto zastawionych stołach i spożywaniem najróżniejszych przysmaków. W rezultacie przy okazji noworocznych postanowień wiele osób wyraża chęć schudnięcia i zadbania o swoją formę.

Jednak te noworoczne postanowienia są dla wielu bardzo trudne do utrzymania. Widać to gołym okiem na siłowniach, które w styczniu pękają w szwach, ale już w połowie lutego sytuacja wraca do „normy”. W dzisiejszym artykule poznasz siedem wskazówek, które wzmocnią Twoją determinację i pomogą Ci skutecznie schudnąć w nowym roku.

1) Określ swoje cele

Zamiast po prostu postanowić, że w tym roku zadbasz o siebie i będziesz szczuplejszy, zdecyduj się na bardziej szczegółowe cele, które pomogą Ci przejść do konkretnych działań. Możesz zdecydować się na zastąpienie wszystkich niezdrowych przekąsek warzywami lub postanowić, że trzy razy w tygodniu wykonasz trening na siłowni. Trudniej jest zrezygnować z jasno określonych celów i zadań, nawet gdy Twoja determinacja chwilowo ulegnie zmniejszeniu.

2) Bądź realistą

Jeśli chcesz stracić więcej, niż dwa-trzy kilogramy, musisz wprowadzić znaczące zmiany w swojej diecie i dbać o regularną aktywność fizyczną. Uważaj jednak, aby nie przesadzić na samym początku Nowego Roku, kiedy będziesz jeszcze mocno podekscytowany i zdeterminowany, aby odnieść sukces. Ludzie często najpierw rzucają się na głęboką wodę, po czym porzucają swoje postanowienia, ponieważ czują się przytłoczeni wszystkim, co na siebie narzucili. Bądź realistą i mierz siły na zamiary. Pamiętaj też, że więcej niekoniecznie znaczy lepiej. Dużo bardziej liczy się konsekwencja. Przykładowo, jeśli zmusisz się do rozpoczęcia diety, która eliminuje wszystkie produkty, które lubisz, a koncentruje się na wszystkim za czym nie przepadasz, możesz łatwo się zniechęcić. Kieruj się raczej zasadą małych kroków. Takich, które jesteś w stanie utrzymać przez długi czas. Spróbuj wprowadzić kilka małych w swoim życiu.

cele motywacja nowy rok

3) Sporządź listę powodów, dla których chcesz schudnąć

Sporządzenie listy wszystkich powodów, dla których chcesz schudnąć, może pomóc Ci wytrwać w dążeniu do celu, szczególnie jeśli umieścisz tę listę w miejscu, które pozwoli Ci na nią codziennie zerkać (np. na lodówce) i będzie przypominać Ci o tym, po co to wszystko robisz. 

Popularne powody, dla których ludzie chcą schudnąć to: chęć poczucia pewności siebie, pragnienie dotrzymania kroku młodszym członkom rodziny oraz chęć poprawy zdrowia. 

4) Stosuj system nagród

Nagrody za trzymanie się planu mogą zdecydowanie zachęcić Cię do kontynuowania ćwiczeń i zdrowego odżywiania. Unikaj jednak nagradzania się jedzeniem. Jedzenie dużej pizzy czy czekolady za to, że udało Ci się zgubić 3 kg to kiepski pomysł. Jedzenie nigdy nie powinno służyć nam za nagrodę, prowadzi to bowiem do emocjonalnej więzi z jedzeniem. Dużo lepszą nagrodą będzie nowy atrakcyjny strój, wizyta u kosmetyczki, książka czy też masaż.

5) Znajdź partnera treningowego

Utrzymanie chęci do działania, diety i regularnych ćwiczeń, może być znacznie łatwiejsze, jeśli nie musisz robić tego wszystkiego samodzielnie. Rozejrzyj się wśród znajomych. Na pewno znajdzie się wśród nich osoba, która wraz z rozpoczęciem Nowego Roku planuje schudnąć lub nabrać formy. Połączcie działania! Będzie wam raźniej, trudniej będzie wam też zrezygnować ze swojego celu.

partner treningowy

6) Małe odstępstwa bywają wskazane

Ważne jest, abyś umiał zdecydować, kiedy możesz cieszyć się mniej zdrowym jedzeniem, a kiedy lepiej je odrzucić. Jeśli całkowicie zrezygnujesz ze smakołyków, które kochasz, prawdopodobnie w pewnym momencie pękniesz i skończysz, jedząc dużo za dużo słodkich lub tłustych potraw. Dużo lepszym rozwiązaniem jest umiejętne korzystanie z produktów rekreacyjnych. Pamiętamy, że to nie jedno ciasto zjedzone raz na jakiś czas sprawia, że tyjemy. Najważniejsze są nasze codzienne nawyki. Z drugiej jednak strony, jeśli będziesz spożywać ciasta i fast foody w niekontrolowanych ilościach za każdym razem, gdy zdarzy się okazja, Twoje plany utraty wagi zostaną udaremnione. Pomyśl o tym i obierz plan, który leży gdzieś pomiędzy tymi dwiema skrajnościami.

7) Zacznij czytać składy produktów, które spożywasz

Niestety niektóre produkty są przedstawiane nam, jako zdrowe, lekkie i sprzyjające utrzymaniu wagi, podczas gdy w rzeczywistości jest zupełnie inaczej! Dlatego ważne jest, aby rozwinąć w sobie nawyk czytania składu produktów, które chcemy kupić. Na przykład, należy zachować ostrożność, jeśli chodzi o produkty o niskiej zawartości tłuszczu, ponieważ często zawierają one dużo dodatkowego cukru, aby smak był bardziej atrakcyjny. Podobnie żywność, która z "dumą" wykazuje niską zawartość cukru, może zawierać zaskakująco dużą ilość tłuszczów nasyconych. To, że produkt znajduje się w dziale ze zdrową żywnością nie oznacza, że jest to produkt zdrowy i sprzyjający utrzymaniu wagi. Podobnie w przypadku wszelkiego rodzaju produktów oznaczonych, jako BIO lub bezglutenowych. Tego typu oznaczeń nie należy utożsamiać z pojęciem zdrowy czy dobry dla naszej sylwetki. Zawsze staraj się wybierać jak najwięcej niskoprzetworzonych produktów spożywczych i ogranicz spożycie przetworzonej żywności. W swojej diecie bazuj na warzywach, owocach, chudym mięsie, tłustych rybach morskich, jajkach, orzechach i nasionach, dobrej jakości oliwie z oliwek, pełnoziarnistych zbożach.

Podsumowując

W osiągnięciu celu najważniejsza jest konsekwencja. Łatwo jest zrazić się i porzucić swój cel, gdy narzucimy na siebie nierealne wymagania. Dostosuj rodzaj aktywności fizycznej i dietę do swojego trybu życia. Pamiętaj, że najlepsza dieta to ta, którą jesteśmy w stanie utrzymać. Zacznij od metody małych kroków, sukcesywnie wprowadzaj je w życie. To dzięki tym małym-wielkim zmianom w końcu osiągniesz swój wielki cel.

Komentarze (1)
anubis84

Co roku wiele osób ma te same postanowienia :-)

0