Brakuje Ci energii? Czujesz się przemęczona i senna? Zwłaszcza teraz w okresie jesienno-zimowym dopada Cię niemoc? Dziś podpowiemy, co zrobić, żeby nabrać energii i poczuć się lepiej.

1. Wysypiaj się

Sen jest podstawą dobrego zdrowia, a wielu ludzi nie zapewnia sobie wystarczającej jego ilości. Sen krótszy, niż 6-7 h przyczynia się nie tylko do kiepskiego samopoczucia, ale również zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2, otyłości, a także chorób serca.

Liczy się nie tylko ilość snu, ale również jego jakość. Zadbaj o to, by pomieszczenie, w którym śpisz, było dobrze przewietrzone i zaciemnione. Przed snem nie przeglądaj mediów społecznościowych w telefonie, zamiast tego sięgnij po książkę.

Regularna aktywność fizyczna znacznie poprawia jakość snu! Jeśli nie masz czasu lub ochoty na trening, idź na spacer.

2. Wyjdź na świeże powietrze

Dbaj o to, by codziennie spędzić przynajmniej godzinę na świeżym powietrzu. Rano po wstaniu, otwórz okno i chwilę przy nim postój. Wyjdź na krótki spacer między codziennymi obowiązkami. Jeśli możesz, idź do pracy lub do sklepu pieszo. Tak często, jak to możliwe, idź do parku, do lasu, nad jezioro lub nad morze. Ta prosta czynność łączy nas z naturą, poprawia nastrój i dodaje energii.

3. Stawiaj siebie na pierwszym miejscu

Brzmi samolubnie? Ani trochę! Stawianie siebie na pierwszym miejscu oznacza, że dbasz o siebie i swoje dobre samopoczucie. Nie możesz robić zawsze wszystkiego z myślą o innych. Zrób codziennie jedną rzecz tylko i wyłącznie dla siebie!  To nie musi być nic wielkiego. Po prostu weź gorącą kąpiel i odpręż się, poczytaj książkę lub spotkaj się z przyjaciółką. Nawet w najbardziej gorączkowym dniu możesz znaleźć kilka minut dla siebie. Przez kilka minut nie myśl o niczym, odpręż się i zrelaksuj. Zasługujesz na to!

4. Pij więcej wody! 

Ciało człowieka składa się w przeważającej ilości wody! Utrzymywanie odpowiedniego poziomu nawodnienia jest niezwykle istotne. Już 2% odwodnienie przyczynia się do szeregu nieprzyjemnych konsekwencji. Poczynając od rozdrażnienia, bólu głowy, przez problemy z koncentracją, brak energii, gorsze wyniki sportowe. Woda to ... życie! Zacznij dzień od szklanki wody z cytryną. Popijaj wodę przez cały dzień, aby zwiększyć poziom energii i poprawić swoje samopoczucie.

5. Jedz więcej ZIELONEGO!

Zieleń to kolor życia. Zielony kolor warzywa zawdzięczają chlorofilowi, który jest niejako "materialną manifestacją energii słońca". Zielone warzywa są niezbędne do utrzymania pełni zdrowia. Codziennie sięgaj po minimum jedną porcję zielonych warzyw liściastych. Możesz dodać je do porannego omleta, świetnie sprawdzą się również, jako dodatek do sałatki. Możesz przemycić ich znaczą ilość w koktajlach. Kompozycji jest nieskończenie wiele!

Przykład:

  • szpinak
  • mięta
  • seler naciowy
  • awokado
  • jabłko
  • limonka
  • woda kokosowa

6. Rozciągaj się, tańcz, spaceruj i trenuj

trening

Ćwiczenia są niezbędne dla dobrego samopoczucia, ale często kładziemy na nie zbyt duży nacisk i wywieramy za dużą presję na swoje ciało. Wciąż nie czujemy i nie wyglądamy tak, jakbyśmy chciały, więc uważamy, że musimy trenować mocniej i więcej. Być może jednak brakuje Ci zwykłych aktywności, takich które Cię zrelaksują. Wybierz się na spacer, baw się ze zwierzakiem, wybierz się na saunę. Wybierz to, co sprawi, że poczujesz się wolna i szczęśliwa. Uprawiaj jogę i rozciągaj się. Już 5 min jogi każdego dnia może sprawić, że poczujesz się lepiej. 

W linku poniżej znajdziesz 5-minutową poranną praktykę jogi.

https://www.youtube.com/watch?v=xDB8AWGpPjw

7. Uśmiechnij się

Udowodniono, że gdy się uśmiechamy i gdy śmiejemy się faktycznie zmieniamy chemię ciała! Spróbuj uśmiechać się przez cały dzień. Uśmiechaj się bez konkretnego powodu, uśmiechnij się do ekspedientki w sklepie, do przechodnia, wysyłając sms do przyjaciółki. Uśmiech nie tylko sprawi, że poczujesz się dobrze, ale również osoba, do której się uśmiechasz skorzysta. Gdy brakuje Ci powodów do uśmiechu, obejrzyj komedię.

8. Posprzątaj, wyrzuć zbędne rzeczy

Istnieje silny związek między nadmiarem rzeczy i „bałaganem” związanym z emocjami. Zacznij od szuflady, torebki lub nawet portfela. Jeśli masz czas posprzątaj szafę, lodówkę, całe mieszkanie. Wyrzuć wszystko, czego od dawna nie używasz. To tylko rzeczy. Część rzeczy możesz sprzedać lub przekazać, jako darowiznę. Nieużywane koce przydadzą się w schronisku, stare, niezniszczone ubrania oddaj do PCK. Ciesz się uczuciem wolności, gdy oczyścisz przestrzeń wokół siebie. Ona przenika twoje życie na wielu poziomach.

9. UN-PLUG! 

Żyjemy w czasach maksymalnego bombardowania milionem informacji. Telefony komórkowe, telewizory, komputery, reklamy, media społecznościowe. Zrób sobie przerwę od przeciążenia informacjami. Wyloguj się z Facebooka, zamknij komputer, wyłącz telewizor, odłóż telefon. Jesteśmy istotami społecznymi. Stawiajmy na interakcję i prawdziwy kontakt ze sobą. Rozmawiaj z ludźmi w realu.

10. Zdrowe tłuszcze i pełnowartościowe węglowodany

Dbaj o to, co jesz każdego dnia! Jeśli chwytasz na szybko batonika, ciastko czy fast food lub co gorsza pijesz kawę za kawą, nie licz na pełną energię i świetne samopoczucie. Zadbaj, by w Twojej diecie obecne były tłuste ryby morskie, orzechy, jajka, awokado, a także kasze, owoce i warzywa. Sięgaj po pełnowartościowe produkty, by cieszyć się energią każdego dnia. Możesz wspomóc się suplementacją, zwłaszcza teraz w okresie zimowym, kiedy mamy mniej słońca i mniejszy wybór świeżych owoców i warzyw. Podstawowa suplementacja powinna zawierać: kwasy tłuszczowe Omega 3, B-kompleks, witaminę D3 i K2.

Podsumowując

Zastosuj się do wymienionych w dzisiejszym artykule wskazówek, by nawet w okresie jesiennym cieszyć się energią i dobrym samopoczuciem.