Kalkulator BMI to najłatwiejszy i najszybszy sposób na samodzielne sprawdzenie prawidłowej masy ciała. 

BMI (Body Mass Index) - nazywany jest inaczej wskaźnikiem Queteleta. Nazwa pochodzi od belgijskiego statystyka, Adolfa Queteleta, który opracował indeks masy ciała w 1832 roku. 

Wskaźnik BMI wykorzystywany jest do oszacowania, czy waga ciała jest prawidłowa. Współczynnik ten jest stosowany do określenia występowania otyłości, a także oceny ryzyka rozwoju chorób związanych z nadmierną masą ciała, takich jak: miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu czy nawet nowotworów.

BMI jest jednym z podstawowych i ważnych wskaźników określających nasz stan fizyczny, bywa jednak niewystarczający. Bardzo ważnym uzupełnieniem BMI jest wskaźnik ilości tłuszczu brzusznego.

Wskaźnik ten należy stosować tylko dla osób dorosłych, w przypadku dzieci stosuje się siatki centylowe.

kg
cm

Co to jest kalkulator BMI?

Zastanawiasz się, jak obliczyć BMI? Wystarczy, że skorzystasz z kalkulatora BMI. Kalkulator BMI w prosty sposób pomoże Ci określić, czy Twoja waga jest prawidłowa.

Kalkulator BMI daje każdemu możliwość szybkiego i wygodnego obliczenia wskaźnika masy ciała. BMI obliczamy dzieląc masę ciała (w kilogramach) przez wzrost do kwadratu (w metrach). Wystarczy wpisać odpowiednie parametry, by program automatycznie podał Twój współczynnik masy ciała.

Niezbędne dane to:

  • płeć
  • waga
  • wzrost

Normy wskaźnika BMI

BMI normy

Normy zostały sporządzone przez Światową Organizację Zdrowia (ang. WHO). Najczęściej występującym typem klasyfikacji wyników jest kategoryzacja rozszerzona, która prezentuje się w poniższy sposób:

  • poniżej 16 → wygłodzenie
  • od 16 do 16,99 → wychudzenie
  • od 17 do 18,49 → niedowaga
  • od 18,5 do 24,99 → waga prawidłowa
  • od 25 do 29,99 → nadwaga
  • od 30 do 34,99 → otyłość I stopnia
  • od 35 do 39,99 → otyłość II stopnia (tzw. kliniczna)
  • od 40 wzwyż → otyłość III stopnia

W przypadku osiągnięcia wyniku powyżej 25 oraz poniżej 18,5 należy zwrócić uwagę na styl życia oraz sposób odżywiania. Warto zmienić złe nawyki żywieniowe i wprowadzić aktywność fizyczną.

Jeśli wskaźnik BMI wskaże wynik powyżej 30, lub poniżej 17, należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem lub dietetykiem w celu uzyskania porad dietetycznych. Oba wyniki mogą zagrażać naszemu zdrowiu.

Wynik pomiędzy 18,5 a 24,99 oznacza prawidłową masę ciała.

Jeśli wynik budzi nasze wątpliwości, warto poza samym BMI skontrolować dodatkowo obwód pasa.

Czy wskaźnik BMI jest miarodajny w każdym wypadku?

Współczynnik BMI nie jest rekomendowany dla wszystkich osób. Mowa tu przede wszystkim o sportowcach, osobach regularnie uprawiających sporty, zwłaszcza siłowe, u których rzetelność wyników może być zaburzona poprzez zawyżoną wagę, na skutek dużej ilości tkanki mięśniowej, a nie tłuszczowej. Ponadto kobiety w ciąży oraz dzieci do 14 roku życia nie powinny wykorzystywać tego parametru. 

Dzięki naszemu kalkulatorowi BMI w łatwy sposób sprawdzisz, czy Twój styl życia przynosi zamierzone efekty, a waga ciała jest prawidłowa.