Kalkulator maksymalnego powtórzenia jest to najszybszy sposób na to, aby obliczyć, jaki ciężar możesz podnieść/wycisnąć  na jedno maksymalne powtórzenie. Kalkulator pozwala nam także oszacować  procent maksymalnego obciążenia, przydatny do rzetelnego planowania treningów siłowych, przy jednoczesnym zachowaniu prawidłowej techniki i większego bezpieczeństwa.

Oczywiście są to dane uśrednione, jednak najczęściej mocno zbliżone do faktycznych możliwości osoby trenującej. Wynik uzyskujemy na podstawie  ciężaru używanego podczas  prawidłowo wykonanej serii roboczej. 

Co to oznacza?

Posiłkując się przykładem wyciskania sztangi w leżeniu - załóżmy, że jesteś w stanie wykonać serię 8 powtórzeń sztangą o masie 100 kg. Na tej podstawie kalkulator oszacuje naszą siłę maksymalną na jedno prawidłowo technicznie wykonane powtórzenie, które w tym przypadku wyniesie około 127 kg. Ponadto, kalkulator pozwoli nam zaplanować inne serie robocze, szacując procentową wartość obciążenia dla poszczególnych serii progresji.

Na przykładzie ciężaru 100 kg na 8 powtórzeń prezentuje się to następująco:

  • 60% maksymalnego powtórzenia: 76 kg
  • 70% maksymalnego powtórzenia: 89 kg
  • 80% maksymalnego powtórzenia: 102 kg
  • 90% maksymalnego powtórzenia: 114 kg
  • 100% maksymalnego powtórzenia: 127 kg

Kalkulator wskazuje nam więc, że 60% naszego obciążenia maksymalnego dla sztangi o masie 100 kg, z którą jesteśmy w stanie wykonać 8 ruchów, to 76 kg. Analogicznie prezentują się pozostałe wartości. Procentowy podział jest szczególnie ważny w oszacowaniu serii rozgrzewkowych, które pozwolą nam na sprawdzenie swojego "maksa", a także treningów ukierunkowanych na rozwój masy mięśniowej lub siły.

W jakim celu używamy  kalkulatora?

Kalkulator daje możliwość oszacowania jednego maksymalnego powtórzenia redukując także ryzyko  kontuzji. Nie musimy np. sami sprawdzać  naszych możliwości na “chybił trafił”. Kalkulator pomoże nam wskazać ciężar, jaki możemy podnieść w danym boju. Oznacza to, że otrzymujemy dane, które pozwolą nam na zaplanowanie naszego rekordu na jedno powtórzenie, bez konieczności nieustannego sprawdzania tej  wartości na niemal każdym treningu. Istnieje więc dużo większe prawdopodobieństwo, że zaplanujemy nasze bicie rekordu w sposób prawidłowy, bez ryzyka kontuzji, a wskazana przez kalkulator wartość powinna być realna do osiągnięcia.

kg

Komentarze (0)