Histamina w pokarmach (pochodzenia spożywczego) powoduje nietolerancje pokarmowe i rzadziej zatrucia, a ta składowana w ustroju jest jednym z głównych mediatorów zapalenia.  Zatrucie lub nadwrażliwość na histaminę pokarmową jest klasyfikowane, jako pseudoalergia - daje bardzo podobne objawy, jak alergia, ale nią nie jest.

W klasycznych alergiach histamina endogenna jest jednym z podstawowych mediatorów (fazy natychmiastowej wzrostu przepuszczalności naczyń).

Najwyższe stężenie histaminy mają:

  • pasta z anchois (~3.4 g na 100 g produktu),
  • tuńczyk konserwowy (2 g na 100 g),
  • makrela wędzona (~1.8 g na 100 g),
  • konserwa z anchois (~1.6 g na 100 g).

Ponadto histaminę zawierają ryby, pomidory, liście szpinaku, karagen, wołowina, baranina, kiełbasy fermentowane, sery, mięso, białe i czerwone wino oraz piwo.

Histamina w ustroju człowieka jest magazynowana przez komórki tuczne (mastocyty). Jak się okazało w późniejszych badaniach, histamina pochodzi nie tylko z komórek tucznych, ale także z bazofilów (granulocytów) i płytek krwi. 

Jee Hee Son i wsp. sprawdzali, czy specjalna dieta bez histaminy pomoże 22 dorosłym osobom cierpiącym na pokrzywkę przewlekłą. Charakteryzuje ją obrzęk i bąble. Nawracające objawy komplikują życie 0.5 - 4% osób, a to znaczy, że dieta bez histaminy wcale nie jest fanaberią. Dla niektórych osób to konieczność.

Wyniki:

  • po 4 tygodniach diety stężenie histaminy spadło o 62.7%,
  • normalnie, u zdrowych ludzi histamina jest praktycznie niewykrywalna, jej stężenie wynosi < 1 ng/mL, w badanej grupie przed zastosowaniem diety średnie stężenie wynosiło 44.6 ng/mL, po 4 tygodniach diety ~16.7 ng/mL.

Co zawierała dieta?

  • ryż biały,
  • ryż z sorgo,
  • zupy: z kiełków fasoli, rybną, z mintaja,
  • bulgogi (danie kuchni koreańskiej z cienko krojonej, marynowanej w sosie sojowym, a następnie grillowanej wołowiny),
  • grillowane ryby i tofu,
  • duszone ziemniaki w sosie sojowym,
  • sałatka jajko na parze,
  • sałatki (np. z korzenia kwiatu balonowego, z paproci Bracken itd.),
  • kiełki fasoli,
  • chamnamul (rodzaj rośliny; Pimpinella brachycarpa); z innych badań wiemy, iż działa hipoglikemizująco i antyoksydacyjnie.

Wniosek: dieta antyhistaminowa przynosi szybkie rezultaty u osób cierpiących z powodu pokrzywki. Ograniczeniem jest mała liczba osób biorących udział w badaniu, niemniej wyniki są obiecujące.

Referencje:

Jee Hee Son, Bo Young Chung, Hye One Kim and Chun Wook Park „A Histamine-Free Diet Is Helpful for Treatment of Adult Patients with Chronic Spontaneous Urticaria” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5839887

Soo-Jin Lee „Chamnamul [Pimpinella brachycarpa (Kom.) Nakai] ameliorates hyperglycemia and improves antioxidant status in mice fed a high-fat, high-sucrose diet”

Komentarze (2)
alexus

przerabiałem temat - u mnie sprawdziła się "dieta aspirynowa" - musiałem wykluczyć salicylany z diety,po dobrych 5 tygodniach+ dawki sterydu doprowadziły mnie do ładu po 5 miesiącach bujania się po lekarzach i szpitalach

0
rarytas1

Jaki jest sens diety antyhistaminowej przy wszechobecnych lekach antyhistaminowych które pozaniataja histamine dziesięć razy lepiej niż jakąś tam dieta.

0