W świecie, gdzie straszy się nas cholesterolem i spożywaniem tłuszczów zwierzęcych nasyconych, których głównym zadaniem jest wywołanie choroby wieńcowej w naszym organizmie (ironia), wieprzowina uchodzi za produkt, który niekoniecznie jest pożądany. Oczywiście działania demitologizacyjne sprawiają, że coraz mniej osób boi się zwierzęcego tłuszczu, a wieprzowina wraca do łask, zwłaszcza u osób bazujących na wysokim spożyciu tłuszczu, jako paliwie dla organizmu w dietach typu low carb. Dlaczego więc warto korzystać z mięsa wieprzowego? Czy posiada ono wysoką wartość odżywczą?

Pełnowartościowe źródło białka

Białka znajdujące się w mięsie wieprzowym, wykazują wysoką wartość biologiczną, co powiązane jest z ich efektywnym wykorzystaniem przez organizm. Mogą poszczycić się zasobną ilością aminokwasów egzogennych, jak i również sporego udziału aminokwasów rozgałęzionych. Oznacza to, że w kwestii jakości białka, mięso wieprzowe nadaje się idealnie dla sportowca. Białka wieprzowe chętnie wykorzystywane są przez nasz organizm i zazwyczaj nie są problemem, aby w pełni je strawić.

Różnorodność zawartości procentowej tłuszczu

Różna zawartość tłuszczu, w zależności od części tuszy, z której pochodzi mięso, sprawia, że wieprzowina może stanowić element diety osób, które nie posiadają zbyt wygórowanej ich ilości w diecie. Wykorzystać można wtedy element pochodzący ze schabu czy też szynki. Osoby bazujące bardziej na dietach typu low carb, czy typowych dietach tłuszczowych, z powodzeniem natomiast wykorzystać mogą bardziej tłuste części mięsa, jak karkówka czy też łopatka, których zasobność w tłuszcz waha się w granicach 20-25%.

Jakość tłuszczu

Jak zostało wspomniane we wstępie, strach przed kwasami tłuszczowymi nasyconymi sprawia, że wiele osób unika mięs zasobnych w tłuszcz. Jednak jak się okazuje, w wieprzowinie głównym tłuszczem, jaki występuje jest kwas oleinowy, który sięga 55% wartości. Co więcej, kwas oleinowy to również główny składnik m.in. oliwy, więc rezygnując z mięsa wieprzowego równie dobrze moglibyśmy wykluczyć oliwę.

Wysoka zawartość witamin z grupy B

Mięso wieprzowe poszczycić się może wysoką zasobnością witamin z grupy B. W jej składzie głównie występują spora zawartość witaminy B1, B2, B6 oraz B3. Co więcej, ilość witamin z grupy B jest dużo większa niż w innych mięsach. Osoby będące na dietach typu low carb szczególnie powinny zainteresować się dodatkiem wieprzowiny ze względu właśnie na zawartość witaminy B1, która głównie występuje w produktach węglowodanowych.

Wysoka zawartość żelaza

Mięso wieprzowe stanowi bogate źródło żelaza, które powinno być elementem diety ciężko trenujących kobiet. Ilość żelaza zawartego w 100g mięsa wynosi około 1,2-1,8mg, co w porównaniu np. z mięsem drobiowym (w 100g mięsa 0,4-,0,5mg żelaza) znacznie przewyższa jego wartość. Mężczyźni dziennie powinni dostarczać około 10-12mg żelaza na dobę, natomiast kobiety aż do 20mg.

Cena

Nie ulega wątpliwości, że wieprzowina nie należy do mięs, których cena jest wygórowana. Obecnie za kilogram łopatki wieprzowej musimy zapłacić średnio 12zł. Smaczna, soczysta karkówka, to wydatek około 16zł za kilogram. Mięso pochodzące od schabu czy szynki - do 20zł. Pokusić się więc można o stwierdzenie, że mięso wieprzowe należy do segmentu cenowego, które jest do przyjęcia przez większość konsumentów aktywnych sportowo.

Podsumowanie

Planując jadłospis dietetyczny powinniśmy wykorzystywać różne źródła pokarmowe, które dostarczą nam zróżnicowanych profili aminokwasów, jak i rodzajów tłuszczów. Mięso wieprzowe wykazuje sporą wartość odżywczą, która dzięki takim parametrom jak wysoka koncentracja aminokwasów EAA, witamin z grupy B, jak i żelaza, doskonale nadaje się do wykorzystania w diecie sportowca. Przewaga tłuszczów nienasyconych sprawia, że bez obaw może ona stanowić element zdrowej, zbilansowanej diety, a mięso poszczycić się może wysoką wartością odżywczą.

Komentarze (0)