SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

POJEDYŃCZE PYTANIA

temat działu:

Dietetyka sportowa

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 1398

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 554 Wiek 33 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 4660
Myślę że warto by było założyć taki wątek gdzie można zadawać pytania na różne tematy chociaż oczywiście z zakresu dietetyki. Zaczynam:

1. W jaki sposób się odżywiać i co jeść by zwiększyć jak najbardziej reakcję insulinową - zmniejszyć insulinoodporność. ( i być może ktoś będzie wiedział po jakim czasie odbudowuję się CP po intensywnym wysiłku)
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 48 Napisanych postów 3393 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 15438
Fosfokreatyna (CP), która służy do odbudowy zużytego ATP jest odnawiana natychmiastowo, głównie kosztem uruchamianych procesów glikolizy. Z tą insuliną nie bardzo zrozumiałem pytanie, czy chodzi o czynniki żywieniowe stymulujące wydzielanie insuliny, czy spowalniające jej sekrecję?
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 554 Wiek 33 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 4660
Chodzi mi o to jakie strategie żywieniowe stosować i co jeść by zwiększyć reakcje organizmu na insulinę i zwiększyć jej sekrecje. Np. ciągłe jedzenie, podjadanie między posiłkami utrzymuje wysoki poziom insuliny przez cały czas co czyni organizm mniej podatnym na jej działanie- człowiek uodparnia się od niej).
Jeśli nadal piszę chaotycznie to spróbuję jeszcze raz ;).

Z nowym rokiem akademickim ruszam na siłownie i chcę się w pewien sposób "zrestartować" przed prawdziwym wysiłkiem i dietą.



Zmieniony przez - Xerq w dniu 2010-09-28 10:05:23
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 48 Napisanych postów 3393 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 15438
Stymulowanie insuliny jest zasadne jedynie w kwestiach poprawy wchłaniania i wykorzystania niektórych składników, jak np. aminokwasów rozgałęzionych czy kreatyny. Dlatego najczęściej poszukuje się metod stymulacji tego hormonu w bezpośrednim okresie powysiłkowym kiedy chodzi o zwiększone wchłanianie w/w składników. W tym celu stosuje się skoncentrowane napoje węglowodanowe jak również substancje zwiększając wrażliwość na działanie insuliny: np. tauryna, ALA, chrom, itp.

Podejmowanie jednak prób znaczącego stymulowania insuliny w ciągu dnia nie wydaje się ani korzystne z punktu widzenia stawianych priorytetów treningowych jak również samego zdrowia. Coraz więcej mówi się o tym, że to właśnie pożywienie niskoglikemiczne stwarza lepsze warunki dla przemian anabolicznych i procesów powysiłkowej regeneracji niż wysokoglikemiczne. Stwarza także mniejsze ryzyko wzrostu masy tłuszczowej ciała i rozmaitych przeciążeń metabolicznych. Po co więc na siłę stymulować coś, co nie przynosi żadnych lepszych efektów a jedynie pogarsza zdrowie. Spożywanie pokarmów stymulujących wydzielanie insuliny w ciągu dnia ma sens np. u niektórych sportowców, u których jest konieczność szybkiej dostawy glukozy do komórek mięśniowych, np. między krótko następującymi po sobie sesjami treningowymi. Ale w innym przypadku naprawdę nie ma to żadnego sensu.

Aby jednak odpowiedzieć na pytanie co najsilniej stymuluje insulinę, to niewątpliwie są dwa takie czynniki: cukry wysokoprzetworzone oraz przyjmowanie posiłków po dłuższym okresie przegłodzenia.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 554 Wiek 33 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 4660
Dzięki bardzo za odpowiedź Darku. Ja osobiście mam problem z ładami na bokach i wg BioSigu problem leży właśnie w insulinie. Na początek chcę zrobić długą redukcję (oczywiście z przerwami by podnieść metabolizm) i zobaczyć jak się ma sprawa z fałdami po redukcji.

To może następne pytanie:

1: Czy jest Ci znane zjawisko bezinsulinowego transportu glukozy ? Christian Thibaudeau twierdzi że podczas jednego z jego treningów zwiększa się wykorzystanie składników odżywczych dzięki pewnym technikom ćwiczeń.

2. Czy diety na z białkiem na poziome 3- 3,5 g na kg beztłuszczowej masy mięśniowej nie jest niebezpieczne dla organizmu ?

3. Po dłuższym czasie głodowania spada poziom hormonów tarczycy, czy to jest głównym powodem zwolnienia metabolizmu ? Jeśli tak to czy podawanie syntetycznej T3 może prowadzić do szybszej utraty tkanki tłuszczowej ?
Po jakim czasie zmniejszonej podaży kalorii poziom hormonów tarczycy spada znacząco ? W książce do endokrynologii klinicznej wyczytałem że u noworodków po 3 dniach głodówki następuje znaczny spadek.

4. Czy warto stosować chrom w cyklu redukcyjnym i jeśli tak to w jakich ilościach ?

5. Jakie suplementy warto dołączyć do cyklu redukcyjnego aby przyśpieszyć redukcję tkanki tłuszczowej ?


No to niedługo następna porcja pytań ;).

Dziękuje za poprzednie odpowiedzi.

Zmieniony przez - Xerq w dniu 2010-09-28 14:09:56
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 48 Napisanych postów 3393 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 15438
Z tymi pytaniami to tak powoli, bo aż tak czasowy to nie jestem W miarę możliwości chętnie odpowiem

1: Czy jest Ci znane zjawisko bezinsulinowego transportu glukozy ? Christian Thibaudeau twierdzi że podczas jednego z jego treningów zwiększa się wykorzystanie składników odżywczych dzięki pewnym technikom ćwiczeń.

Efekt bezinsulinowego transportu glukozy, bądź z niewielkim udziałem insuliny do komórek mięśniowych po wysiłku fizycznym jest powszechnie znany. Sam mechanizm tego zjawiska wciąż pozostawia jeszcze wiele zagadek. Bezpośrednio po wysiłku komórki mięśniowe pozostają jeszcze w stanie pewnej kurczliwości, w efekcie czego nasila się niezależny od insuliny transport wewnątrzkomórkowych glukotransporterów GLUT-4 w pobliże błon komórkowych które umożliwiają przetransportowanie przez nie glukozy. Generalnie nie chodzi tutaj o jakieś specyficzne ćwiczenia, ale ogólnie wysiłek fizyczny. Widać to doskonale na cukrzykach którzy zaczynają ćwiczyć. Z tytułu aplikowania systematycznych ćwiczeń są często zmuszeni przyjmować mniejsze ilości insuliny. Generalnie taki mechanizm musi istnieć, gdyż organizm bardzo trudno pobudza wydzielanie insuliny w trakcie wysiłku jak również po jego zakończeniu, co jest uwarunkowane wzmożoną aktywnością adrenaliny, noradrenaliny i glukagonu. Gdyby komórki nie mogły sobie poradzić bez pomocy insuliny, przez długi czas po spożyciu skoncentrowanej porcji węglowodanów utrzymywałaby się hiperglikemia.

2. Czy diety na z białkiem na poziome 3- 3,5 g na kg beztłuszczowej masy mięśniowej nie jest niebezpieczne dla organizmu ?

Nie ma żadnej zasadności spożywania tak wysokiej dawki białka, chyba że istnieje zapotrzebowanie rzędu 8000kcal, a to myślę nie grozi . Przy tak wysokiej dawce białka około 60% aminokwasów jest po prostu "wyparowuje". Nie ma żadnego uzasadnienia spożywania białka pow. 2,5g/kg, chyba że wymaga tego wysoka energetyczność diety. Zdrowie zaraz nie ucierpi, ale portfel na pewno

3. Po dłuższym czasie głodowania spada poziom hormonów tarczycy, czy to jest głównym powodem zwolnienia metabolizmu ? Jeśli tak to czy podawanie syntetycznej T3 może prowadzić do szybszej utraty tkanki tłuszczowej ?
Po jakim czasie zmniejszonej podaży kalorii poziom hormonów tarczycy spada znacząco ? W książce do endokrynologii klinicznej wyczytałem że u noworodków po 3 dniach głodówki następuje znaczny spadek.

Już po 20 godzinach głodówki poziom T3 spada o mniej więcej 10-20%, a po kilku dniach przekracza 50%, czyli organizm pracuje gorzej jak w niedoczynności tarczycy. Obniżenie poziomu T3 i konwersji T4 do T3 powoduje zmniejszenie liczby receptorów i aktywności receptorów beta-adrenergicznych. W efekcie dalsze odchudzanie staje pod wielkim znakiem zapytania? Odchodząc od diety głodówkowej poziom hormonów tarczycy samorzutnie od razu się nie podnosi i wówczas nawet niewielka dawka kalorii rzutuje na wzrost tłuszczu ponieważ przy niedomodze hormonów tarczycy organizm nie potrafi tego przepalić. Absolutnie odradzam podawania hormonów tarczycy, gdyż można takimi zabiegami poważnie "rozwalić" gruczoł tarczowy

4. Czy warto stosować chrom w cyklu redukcyjnym i jeśli tak to w jakich ilościach ?

Tylko wówczas gdy dieta zawiera wysoką dawkę węglowodanów z niższą zawartością błonnika. Jeżeli dbamy o jakość węglowodanów, na ogół deficyt chromu nam nie grozi. nie mniej jednak można go uwzględnić dodatkowo w formie suplementu. Zalecana dobowa dawka to ok. 200ug

5. Jakie suplementy warto dołączyć do cyklu redukcyjnego aby przyśpieszyć redukcję tkanki tłuszczowej ?

W pierwszej kolejności warto przede wszystkim zadbać o dobry preparat witaminowo-mineralny i np. kwasy omega-3. Na diecie o znacznej obniżonej kaloryczności nie powinno stosować się popularnych termogeników, bo organizm funkcjonuje wówczas jak na ciężkiej głodówce.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 554 Wiek 33 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 4660
He he zdaję sobie sprawę z braku czasu . Nie mniej jednak będę zadawał pytania i czekał cierpliwie na odpowiedź

1. Czemu w opracowaniach na temat diet składniki odżywcze liczy się na kg masy ciała, a nie na beztłuszczową masę ciała ? Przecież osoba o 10% BF ważąca 100kg potrzebuje dużo więcej kcal niż statystyczny amerykanin . Czy to takie odgórne założenie że ludzie są zbyt głupi by obliczyć BF ?

2. Wracając do T3: czy miałoby sens zastosowanie strategii wysokich i niskich dni kalorycznych ? Dajmy na to nasz organizm posiada określony stan metabolizmu, obcinamy mu dosyć znacząco kalorie na 3 dni (utrzymując ćwiczenia), po czym wracamy na dwa dni i wyższą podaż kalorii sprzed obniżki, po to by nie pozwolić na obniżenie metabolizmu spowodowanego mniejszą ilością kcal w diecie i obniżeniem poziomu T3 T4 ?.

Czyli istnieje taka zależność że przy niskim poziome hormonów tarczycy występuje zwiększony BF ? Pytam z ciekawości nie mam zamiaru się suplementować

3. Czy w diecie osoby której zależy na budowie masy mięśniowej i/lub stracie BF jest sens unikać późnych posiłków ?
Czy istnieją argumenty za tym by nie jeść np. kilka godzin przed snem posiłków białkowych ? Bo rozumiem że ww i tł nie zostałyby wykorzystane podczas snu i odłożyłyby się w postaci BF ?

I jeszcze jedno pytanie na dziś... jakie substancje energetyczne zostają wykorzystane podczas snu ? Jeśli dobrze pamiętam są to wolne kwasy tłuszczowe ? Jeśli tak to czy sugerowanie odżywek białkowych z "super nocną formułą" mającą na celu wykluczyć nocny katabolizm nie jest przesadzone ?. Tak, twaróg też się nada, ale czy faktycznie mamy do czynienia z katabolizmem nocnym ?

Po raz kolejny dziękuję za odpowiedź na poprzednie pytania
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 48 Napisanych postów 3393 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 15438
1. Czemu w opracowaniach na temat diet składniki odżywcze liczy się na kg masy ciała, a nie na beztłuszczową masę ciała ? Przecież osoba o 10% BF ważąca 100kg potrzebuje dużo więcej kcal niż statystyczny amerykanin . Czy to takie odgórne założenie że ludzie są zbyt głupi by obliczyć BF ?

Tak się liczy, bo zakłada się, ze wszyscy są w normie. Generalnie można przeliczać na ogólną masę ciała, ale powinno się to liczyć na tzw. należną masę ciała którą można np. dla mężczyzn wyliczyć ze wzoru: (H-100)-(H-100)/10, gdzie H to wzrost. Oczywiście nie zawsze takie coś jest precyzyjne. Jeżeli mamy kulturystę ważącego 100kg i mającego 180cm, to wg powyższego wzoru powinien ważyć 72kg. W takim przypadku za należną masę ciała przyjmuje się masę 100kg. Jeżeli jednak ktoś ma 100kg i jest otyły, to przeliczenie przyjąć można wg pokazanego wzoru.

To przeliczanie ma charakter w pewnym sensie umowny, gdyż w celu ustalenia aktualnego zapotrzebowania na energię czy składniki pokarmowe, brać należy także szereg innych czynników, jak choćby aktualny sposób żywienia.

Zmieniony przez - D.Szukała w dniu 2010-09-29 11:36:47
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 48 Napisanych postów 3393 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 15438
2. Wracając do T3: czy miałoby sens zastosowanie strategii wysokich i niskich dni kalorycznych ? Dajmy na to nasz organizm posiada określony stan metabolizmu, obcinamy mu dosyć znacząco kalorie na 3 dni (utrzymując ćwiczenia), po czym wracamy na dwa dni i wyższą podaż kalorii sprzed obniżki, po to by nie pozwolić na obniżenie metabolizmu spowodowanego mniejszą ilością kcal w diecie i obniżeniem poziomu T3 T4 ?.

Takie działania, poza chaosem metabolicznym i wkurzaniem organizmu nie wnoszą nic konkretnego przyspasabiają go jedynie do większej czujności w ochronie rezerw tłuszczu w organizmie. W propagowaniu tego typu strategii dość mocno specjalizują się profesjonalne pisma naukowo-medyczne jak. np. Tina, Claudia, Super Linia
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 48 Napisanych postów 3393 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 15438
Czyli istnieje taka zależność że przy niskim poziome hormonów tarczycy występuje zwiększony BF ? Pytam z ciekawości nie mam zamiaru się suplementować

Na ogół taka zależność istnieje. Przy niedomodze gruczołu tarczowego, tempo metabolizmu jest spowolnione o kilkadziesiąt procent, dlatego też większość osób z niedoczynnością tarczycy ma nadwagę. Odwrotnością jest nadczynność tarczycy, gdzie przemiana materii jest często podwyższona nawet o 80%. Stąd pacjenci z tym schorzeniem są często mocno wychudzeni. To pokazuje jak ogromny wpływ na funkcjonowanie naszej przemiany materii maja hormony tarczycy. Są przede wszystkim niezwykle wrażliwe na wszelkie zabiegi związane z obcinaniem kalorii.

Zmieniony przez - D.Szukała w dniu 2010-09-29 11:51:31
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 554 Wiek 33 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 4660
profesjonalne pisma naukowo-medyczne jak. np. Tina, Claudia, Super Linia Dobre

Cieszę się że powstało to podforum, profesjonalna odpowiedź na każde pytanie. Czuję że sporo się dowiem i wyjaśnię wątpliwości co do niektórych spraw .

To jeszcze może krótkie pytanie co do diety. Czy jesteś za tym aby ustalać stały poziom białka dla osoby która chcę nabrać masy mięśniowej np. na 2-2,5g/kg beztłuszczowej masy ciała, dajmy na to tłuszczu 1,3 g/kg i resztę kalorii regulować węglowodanami ?
Np. przy robieniu masy startujemy z pułapu 3000kcal i gdy po tygodniu nie ma wzrostu wagi dodajemy 150kcal ?
Czy dodanie kcal z tłuszczów ma minusy w stosunku do ww, zakładając że nie celujemy w dietę keto ?

Dziękuję z góry za odpowiedź bo będę miał trudności z dostaniem się do netu.

Pozdrawiam !

Ps. obejrzę jeszcze raz treningi Christiana T. i wyłapie o jaką strategię treningową mu chodziło gdy mówi że ma ona na celu wspomagać nieinsulinowy transport glukozy.
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Pomocy!~Jaką mogę zastosować dietę. 18latek

Następny temat

Dieta redukcyjna do sprawdzenia

Zestaw 1