SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Cynk-informacje, zapotrzebowanie i zastosowanie

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 51925

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 13 Napisanych postów 457 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 2504
Cynk jest składnikiem wielu enzymów bierze udział w syntezie białek ustrojowych i kwasów nukleinowych. Cynk to mikroelement, który znajduje się we wszystkich komórkach organizmu. Jest niezbędny do prawidłowego wzrostu i rozwoju komórek. Stymuluje układ odpornościowy do działania. Cynk korzystnie wpływa na stan skóry (wypryski skórne, trądzik, nadmierny łojotok), wzmacnia osłabione włosy oraz paznokcie. Jego niedobór może prowadzić do rozwoju zaburzeń funkcji gruczołów płciowych. Dodatkowa suplementacja cynku ma korzystny wpływ na wzmocnienie odporności organizmu, samopoczucie, zdolność do wzmożonego wysiłku oraz na stres i infekcje.
Do produkcji insuliny w trzustce potrzebny jest cynk, ten pierwiastek śladowy można uznać za anaboliczny. Przy niedoborze pogarsza się wchłanianie składników odżywczych do komórek.Zadbaj o wystarczające spożycie cynku, aby zapewnić wystarczającą produkcję insuliny.
Cynk jest jednym z minerałów śladowych, którego ilość w organźmie ocenia się na 1,5g do 2,2g., z czego 60% w mięśniach szkieletowych; 30% w kościach i około 4-6% cynku obecne jest w skórze i włosach. Występuje jako składnik około 70 enzymów biorących udział w różnorodnych przemianach ustrojowych. Cynk jest niezbędny w syntezie białka oraz kwasów nukleinowych, kieruje kurczliwością mięśni, bierze udział w tworzeniu insuliny. Odgrywa ważną rolę w utrzymaniu równowagi kwasowo - zasadowej. Zapewnia prawidłową czynność prostaty oraz narządów rozrodczych. Badania wykazały, że cynk ma istotny wpływ na czynności mózgu. Jest niezbędny do utrzymania optymalnego stężenia witaminy A w krwi i jej zużycia przez tkanki. Cynk bierze udział w wytwarzaniu prostaglandyn regulujących ciśnienie krwi, rytm pracy serca, funkcje wydzielnicze skóry czy poziom cholesterolu w krwi. Cynk bierze udział w utrzymaniu równowagi innych pierwiastków śladowych jak manganu, magnezu, selenu i miedzi. Korzystne działanie cynku na organizmy polega, poza ogólną poprawą metabolizmu, na przyspieszeniu gojenia ran, zwłaszcza ubytków skóry, poprawie sprawności umysłowej oraz na ochronie plamki żółtej oka przed zmianami zwyrodnieniowymi. Ułatwia pozbywanie się białych plam na paznokciach, przywraca uczucie smaku. Utrzymuje odporność skóry na infekcje jak również uczestniczy w detoksykacji alkoholu w wątrobie. Korzystnie wpływa na proces wzrostu. Cynk poprawia sprawność intelektualną a w wieku starszym zapobiega rozwojowi demencji starczej. Cynk jest niezbędny do prawidłowego wytworzenia się narządów płodu w okresie ciąży. Wapń i magnez mogą działać ograniczająco na wchłanianie tego metalu. Wchłanianie cynku odbywa się głównie w początkowym odcinku jelita cienkiego (jejunum). Przeciętnie absorpcja cynku z diety wynosi 20-40%, przy czym zwiększa się, jeśli w posiłku występuje białko zwierzęce. Przy małej zawartości cynku w pożywieniu jego absorpcja w jelitach zwiększa się, natomiast duża podaż cynku w diecie hamuje wchłanianie w jelitach. Na przyswajalność cynku ma także wpływ wielkość wydzielania soku trzustkowego, czas pasażu jelitowego pokarmu oraz zawartość fitynianów w diecie. Związki fitynowe obniżają przyswajalność cynku prawdopodobnie poprzez zmniejszenie rozpuszczalności jego związków, w wyniku czego zostaje zaburzony transport cynku przez błonę śluzową jelita. Innymi substancjami, które mogą ograniczać przyswajanie i wykorzystanie cynku w organizmie są:
żelazo (głównie nieorganiczne), miedź, wapń, metale ciężkie - kadm i ołów, fosforany taniny, błonnik, kwas oksalinowy, hemaglutyniny.
Cynk w organizmie człowieka jest kationem wewnątrzkomórkowym - aż 95% tego pierwiastka znajduje się we wnętrzu komórek, zaś zaledwie 0,1 % ogółu zasobów krąży we krwi. Ma to swoje odbicie w identyfikowaniu niedoborów cynku. Cynk w znaczących ilościach znajduje się w takich produktach, jak: chude, czerwone mięso, wątróbka, ryby, owoce morza (w szczególności śledzie i ostrygi), groch, orzechy, nasiona dyni, kakao, bób i fasola. Bogate w cynk są także nie łuskane ziarna zbóż, lecz jego przyswajanie jest znacznie utrudnione ze względu na obecność dużej ilości fitynianów znajdujących się w łuskach zbożowych.

Dzienne zapotrzebowanie na cynk (mg/osoba) wg zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie

Młodzież

chłopcy 10-12 lat 16
chłopcy 13 - 15 lat 16
chłopcy 16 - 20 lat 16

dziewczynki 10-12 lat 13
dziewczynki 13 - 15 lat 13
dziewczynki 16 - 18 lat 13

Mężczyźni
19 - 25 lat
- aktywność fizyczna mała 16
- aktywność fizyczna umiarkowana 16
- aktywność fizyczna duża 16

26 - 60 lat
- aktywność fizyczna mała 16
- aktywność fizyczna umiarkowana 16
- aktywność fizyczna duża 16

powyżej 60 lat 16


Kobiety
19 - 25 lat
- aktywność fizyczna mała 13
- aktywność fizyczna umiarkowana 13
- aktywność fizyczna duża 13

26 - 60 lat
- aktywność fizyczna mała 13
- aktywność fizyczna umiarkowana 13
- aktywność fizyczna duża 13

ciężarna - II połowa ciąży 16
karmiąca 21
powyżej 60 13

Wiadomo, że w okresie cyklu kreatynowego lub saa zapotrzebowanie organizmu na cynk znacznie wzrasta. Cynk podczas cyklu, w którym stosujemy kreatynę pełni bardzo ważną funkcję - zmusza organizm do optymalnego magazynowania kreatyny oraz w momencie znacznego wysiłku pobudza zmagazynowane cząsteczki dzięki czemu nasz organizm łatwiej radzi sobie z trudami wielkiego wysiłku i szybciej się regeneruje. Natomiast podczas cyklu saa stosowanie cynku zapobiega retencji wody w organizmie oraz ginekomastii.

Stosowanie cynku w cyklu krea: (zależne od długości treningu oraz ilości dni treningowych w tygodniu)
Trening 3-4 dni w tygodniu:
3 tabletki 10 mg w dzień treningowy, 1 tabletka w dzień nietreningowy (trening krótszy niż godzina)
4 tabletki 10 mg dzień treningowy, 1 tabletka w dzień nietreningowy (trening dłuższy niż godzina, lecz krótszy niż półtorej godziny)
4 tabletki 10 mg w dzień treningowy, 2 tabletki w dzień nietreningowy (trening dłuższy niż półtorej godziny)

Trening 5 lub więcej dni w tygodniu (założenie jest takie, iż trening ten jest krótszy niż godzina gdyż jest rozłożony na więcej dni w tyg)
3 tabletki 10 mg w dzień treningowy, 1 tabletka w dzień nietreningowy

Stosowanie cynku w cyklu saa (zależne od masy ciała):
65-75 kg do 70 mg dziennie
75-85 kg do 80 mg dziennie
85-100 kg do 85mg dziennie
Powyżej 100 kg więcej niż 90mg dziennie
3

Ja wyp*****lam ciężary a Ty sam gryf
"Wygląd z tyłu masz taki jak byś od dziecinstwa był używany zamiast konia do orania ziemi."

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 4363 Napisanych postów 65934 Wiek 36 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 693019
Cynk jest pierwiastkiem chemicznym z grupy cynkowców. Mikroelement ten jest niezbędny dla naszego organizmu w celu jego prawidłowego funkcjonowania. Odpowiada on za bardzo istotne procesy zachodzące w naszym organizmie. Są to między innymi:

- spermatogeneza,
- prawidłowe funkcjonowanie układ immunologicznego,
- odpowiada za pracę trzustki i prostaty,
- wzmacnia paznokcie i włosy,
- reguluje miesiączkowanie,
- wykorzystywany jest w metabolizmie węglowodanów,
- odpowiada za jakości skóry i włosów.

Zalecane dziennie zapotrzebowanie na cynk wynosi około 15 mg dla osób dorosłych. W diecie raczej nie ma problemów z jego dostarczeniem. Pod warunkiem, że jest ona dobrze zbilansowana. Do najlepszych źródeł cynku w diecie zaliczyć możemy:

- ostrygi,
- jaja,
- wątróbka,
- wołowina,
- wieprzowina,
- migdały,
- strączki.

W sytuacji, gdy jednak w naszej diecie nie ma zbyt wiele dobrych źródeł cynku lub mamy problemy z trądzikiem, warto jest, zastosować suplementację. Wśród najlepszych produktów wyróżnić można: https://www.sfd.pl/sklep/SFD_Cynk-opis37101.html. Niedobór cynku zagraża w szczególności weganom, wegetarianom, alkoholikom, osoby o wysokiej aktywności fizycznej.



Moderator działu Odżywianie

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 595 Wiek 32 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 9141
no ciekawy art
napisz jeszcze z jakiej gazety lub innego źródła skopiowałes...
1
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 1266 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 11944
Dobry art. SOG!

Podaj źródło..
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 255 Napisanych postów 13305 Wiek 32 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 45246
http://www.sfd.pl/temat207314/ było coś podobnego



jak podasz źródło to i soga odemnie dostaniesz

Ja swoje poglądy mam, ale teraz czasy takie, że na wszelki wypadek się z nimi nie zgadzam.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 1266 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 11944
Rothen - prosze cię `` Ode mnie ``
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 9 Napisanych postów 327 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 1524
Ja rowniez domagam sie zrodla bo ciekawy artykul a jak pisza o SAA i kreatynie to zapewne jakas kulturystyczna gazetka.
Zrodlo a SOG poleci
1
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 13 Napisanych postów 457 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 2504
źródło jest owszem i bardzo ciekawe a źródłem jest - internet :] poprostu dzisiaj lekarka kazała mi kupić cynk to i od razu zrobiłem o nim artykuł na sfd i tyle =o) korzystałem z kilku stronek wpisując w google hasło "cynk kulturystyka" :]
2

Ja wyp*****lam ciężary a Ty sam gryf
"Wygląd z tyłu masz taki jak byś od dziecinstwa był używany zamiast konia do orania ziemi."

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 255 Napisanych postów 13305 Wiek 32 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 45246
no źródło to są własnie adresy tych stronek

Ja swoje poglądy mam, ale teraz czasy takie, że na wszelki wypadek się z nimi nie zgadzam.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 13 Napisanych postów 457 Wiek 33 lat Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 2504
o jezu ale z was lenie! zapewne wszyscy spompowani i nie chce się albo raczej nie da się stukać palcami w klawiaturę

http://forum.bodyzone.pl/-vp38499.html
http://www.rekreacja.nazwa.pl/viewtopic.php?t=5018

macie 2 linki więcej nie szukam nie chce mi się ide se poleżeć w łóżku w końcu regeneracja to podstawa

ps: taki mały bonusik do arta
CYNK!
Jeżeli ktoś pomija ten minerał w swojej diecie to może się pożegnać z dwoma ważniejszymi hormonami, jeśli chodzi o wymiary i siłę: z testosteronem i IGF (insulino podobnym czynnikiem wzrostu). Cynk pomaga organizmowi wykorzystać testosteron, będący głównym hormonem wzrostu masy, a brak cynku może spowodować spadek IGF, kolejnego ważnego hormonu podtrzymującego masę.
2

Ja wyp*****lam ciężary a Ty sam gryf
"Wygląd z tyłu masz taki jak byś od dziecinstwa był używany zamiast konia do orania ziemi."

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 9 Napisanych postów 327 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 1524
No no to teraz dostals juz SOG-a
1
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Posiłek potreningowy

Następny temat

Proszę o poradę

nutlove nowy