Nawyki kreujemy dostosowując je do siebie tak, żeby lepiej funkcjonować na co dzień. Niestety z powodu nadmiaru obowiązków i stresu często budujemy również złe nawyki. I tutaj zaczynają się schody.

O ile dobre nawyki pomagają nam lepiej funkcjonować każdego dnia, o tyle złe nawyki mogą łatwo przemienić się w nałogi i poważnie nam zaszkodzić .

Oto wskazówki, które pomogą Ci zmienić złe nawyki.

1. Eliminacja rozpraszaczy

zrelaksowana kobieta

Pierwszy krok w zmianie nawyku to identyfikacja tego, co go wywołuje. Spędź kilka dni obserwując swoje zachowanie i to skąd wywodzi się ten nawyk.

Możesz odpowiedzieć na poniższe pytania, które pomogą Tobie zidentyfikować przyczynę złego nawyku:

  1. Podczas jakich czynności zauważasz swój nawyk?
  2. O jakiej porze dnia?
  3. Jak się czujesz, kiedy "łapiesz się" na tym nawyku?
  4. Czy inne osoby są w to zaangażowane?
  5. Czy to następuje po jakimś konkretnym wydarzeniu?

Załóżmy, że chcesz kłaść się spać przed północą. Po kilku dniach obserwacji swojego zachowania zauważasz, że przeważnie kładziesz się spać późno, kiedy zaczynasz oglądać tv albo kiedy piszesz ze znajomymi, a udaje Ci się zasnąć szybciej, gdy czytasz albo po wieczornym spacerze. Można zauważyć, że oglądanie telewizji i rozmawianie/pisanie jest dla Ciebie rozpraszające i nie pozwala Ci kłaść się spać przed północą.

Pozbycie się rozpraszaczy pomoże Ci zmienić nawyk. Skoro już wiesz, co pcha Cię do tego nawyku, pora wyeliminować tzw. rozpraszacze. Zaplanuj oglądanie telewizji na wcześniejszą porę wieczoru i odłóż  telefon po 21:00. Eliminacja rozpraszaczy pozwoli utrzymać zamierzony cel i będziesz w stanie położyć się spać przed północą.

2. Cel

Badanie naukowe Health Behaviour Research Centre z 2012 roku pokazuje, że łatwiej można zmienić nawyk, jeżeli ta zmiana jest korzystna dla Ciebie i Twojego zdrowia. Poświęć kilka minut, żeby odpowiedzieć sobie na pytania, dlaczego chcesz zmienić ten nawyk i jakie możliwe korzyści z tego płyną. Dla lepszej motywacji możesz zapisać powody, dla których powinieneś zmienić nawyk, i powiesić je w widocznym miejscu. Za każdym razem, kiedy popatrzysz na swoją listę, będziesz na nowo przypominać sobie o tych istotnych rzeczach, które mają dla Ciebie znaczenie, a których nie potrafisz osiągnąć przez swój zły nawyk.

3. Zastąp zły nawyk

Łatwiejsze może okazać się zastąpienie niechcianego nawyku innym, lepszym. Powiedzmy, że chcesz przestać objadać się słodyczami, kiedy jesteś głodny. Trudnym może okazać niejedzenie słodyczy, kiedy masz ich pełno pod ręką. W tym wypadku lepszym rozwiązaniem może być pozbycie się  zapasów słodyczy i zastąpienie ich zdrowymi zamiennikami, np. suszonymi owocami, orzeszkami czy owocami. Po jakimś czasie zauważysz, że udało Ci się wykształtować nowy nawyk, który pozytywnie wpływa na Twoje zdrowie i samopoczucie.

4. Dbaj o zdrowie

Dla większości osób kreowanie nowych nawyków jest łatwiejsze, kiedy chodzi o nasze zdrowie. Jeżeli masz już do czynienia z innymi wyzwaniami, takimi jak stres w pracy, problemy w związku lub problemy zdrowotne, próba zerwania z nałogiem może prowadzić do większego stresu, niż jest on w rzeczywistości.

aktywność fizyczna

Przełamując nawyk szczególnie ważne jest nadanie priorytetu swojemu zdrowiu. To nie tylko zwiększa Twoje szanse na sukces, ale także pomaga ci funkcjonować w obliczu wyzwań.

Wypróbuj tych porady dotyczących Twojego zdrowia:

  • wysypiaj się,
  • jedz regularne, pożywne posiłki,
  • staraj się być aktywny fizycznie co najmniej 3 x w tygodniu,
  • codziennie poświęć przynajmniej trochę czasu na swoje hobby, relaks lub coś, co pozwala Ci czuć się dobrze.

5. Nie musisz tego robić sam

Jeżeli od dłuższego czasu zmagasz się z nałogiem, z którym ciężko Ci zerwać, pamiętaj że zawsze możesz liczyć na pomoc specjalisty. Każdy z nas może poczuć się zagubiony i bezradny. Rozwiązywanie takich problemów, jak emocjonalne jedzenie, nadużywanie alkoholu czy inne uzależnienie mogą być trudne do wypracowania i lepiej będzie sięgnąć po pomoc specjalisty. Psycholog może pomóc Ci zidentyfikować zmiany i motywacje, które należy wprowadzić, aby zmienić nawyki oraz znaleźć blokady, które zatrzymują Cię przed rzuceniem nałogu.

Każdy z nas ma w swoim zachowaniu coś, nad czym chciałby lub powinien popracować, aby poczuć się lepiej. Dla jednych to małe słabości, które nie pozwalają zrzucić kilku kilogramów, dla innych to złe nawyki, które kumulując się osłabiają zdrowie i zmniejszają zadowolenie z życia.

Pamiętaj, że to Ty jesteś odpowiedzialny za swoje zdrowie i szczęście. Gdziekolwiek jesteś i z czymkolwiek się zmagasz pamiętaj, że nigdy nie jest za późno na zmianę złych nawyków.

Najlepsza pora jest teraz!!

Referencje:

Crystal Raypole: „How to break a habit (and make it stick)”

https://www.healthline.com/health/how-to-break-a-habit#be-mindful

Komentarze (1)
lodzianin1

Czasami te małe grzeszki pozwalają nam się wyluzować i nie dać zwariować w tym zabieganym świecie. Ważne aby umiec to rozgraniczyć i z odskoczni nie zrobić co dziennosci.

0