Wykorzystanie suplementów diety w celach wsparcia przedtreningowego jest obecnie powszechną praktyką, która ma za zadanie wspomóc organizm osoby trenującej podczas wysiłku. Na rynku mamy dostęp do wszelkiej formy stymulantów, no-boosterów czy preparatów, które wykazują działanie termogeniczne, jak i przyczyniające się do zwiększenia wydolności, a także wytrzymałości mięśniowej.

Jednak nie wszystkie osoby trenujące patrzą z entuzjazmem na suplementy, a chęć wypróbowania wsparcia treningowego, skłania je do korzystania z produktów naturalnych. Nie pozostają oni bez wsparcia. W marketach, sklepach spożywczych czy zieleniakach istnieją produkty, które mogą przyczynić się do poprawy wydolności organizmu, wesprzeć funkcje mięśniowe, jak i poprawić aktywność fizyczną na treningu.

W celach wsparcia wykorzystać możemy następujące produkty:

  • sok z czerwonego buraka
  • kawę
  • sodę oczyszczoną
  • cynamon
  • pieprz kajeński.

Mając do dyspozycji wyżej wymienione produkty, pokrótce opiszę ich funkcję w naszej domowej przedtreningówce.

Sok z czerwonego buraka

Dzięki zawartości azotanów wykazuje właściwości wazodylatacyjne, czyli wspomaga efekt syntezy tlenku azotu, co na treningu przełoży się w postaci lepszej pompy mięśniowej i ukrwienia mięśni. To właśnie sok z buraka będzie pełnił funkcję zastępująca argininę czy też cytrulinę w klasycznej przedtreningówce. Co więcej, sok z buraka wykazuje działanie prewencyjne w przypadku nadciśnienia tętniczego, więc dodatkowo niesie za sobą walory prozdrowotne.

Kawa

Jak wiadomo, jest ona źródłem kofeiny, która wykazuje działanie ergogeniczne. Dzięki wpływowi na receptory adenozynowe w naszym układzie nerwowym, zapobiega uczuciu zmęczenia, znużenia, jak i wspomaga podejmowanie aktywności fizycznej. Co więcej, w badaniach naukowych, kofeina wykazuje silne właściwości wspomagające kurczliwość mięśni, jak i ich wytrzymałość.

Soda oczyszczona

Źródło wodorowęglanów, a więc związków wykazujących działanie buforujące. Wpływa na utrzymanie środowiska alkalicznego w naszym organizmie, co sprzyja dłuższej pracy mięśniowej, co z kolei powiązane jest z transportem jonów wodorowych. Mniej jonów wodorowych o odczynie kwasowym, to większe pH pracującej tkanki mięśniowej, a więc możliwość do podejmowania dłuższej pracy. Stosując więc sodę, mówimy tutaj o działaniu wspierającym wydolność mięśni.

Cynamon

Ma na celu wspomaganie wykorzystania glukozy w naszym organizmie, co przekłada się na jej efektywniejsze wsparcie energetyczne dla tkanki mięśniowej. Co więcej, wykorzystanie cynamonu ma właściwości termogeniczne.

Pieprz kajeński

Dzięki działaniu termogenicznemu, podnosi ciepłotę ciała, przyspiesza przepływ krwi, wspomaga pracę metabolizmu. Jego działanie sprawia, że wykorzystanie pozostałych składników naszej przedtreningówki będzie efektywniejsze.

Jakie proporcje składników dobrać?

  • sok z buraka - około 300ml, wypić do posiłku przedtreningowego,
  • kawa - 30-40 minut przed wysiłkiem, najlepiej parzona z 2-3 łyżeczek,
  • soda oczyszczona - należy zacząć od ilości około pół łyżeczki, zwiększać stopniowo co trening, aż dojdziemy do ilości 3 małych łyżeczek, na 30 min przed wysiłkiem;
  • cynamon - 1 łyżeczka do kawy,
  • pieprz kajeński - szczypta.
Komentarze (6)
basmann

Smaczne to nie jest hehehe, wole jednak kupić

0
Mahler

Ja bym dodał odrobinę słodyczy - glicerynę xD

0
Banan

fajna alternatywa do miksów suplementacyjnych, sok z buraków - sprawdzony i naprawdę warto testować , mega pompa %)

0
gokuson

Czasami można faktycznie spróbować, ale na dłuższą metę %) szkoda życia i czasu - przynajmniej dla mnie

0
LiptonS

Przedtreningówka, a co to takiego ? Brak, chęci, brak energii, brak motywacji ? Problem z twoja głową i tym, że nie potrafisz zorganizować swojego czasu by zadbać o siebie. Jak dieta, regeneracja, trening z dupy jest to suplementy w magiczny sposób nie pomogą. Rzuciłbym siłownie, kiedy moje trening byłyby uzależnione od wszelakich suplementów i naturalny pobudzaczy. xD Kawy od sierpnia nie pije i jakość się da, magia. ;)

0
Ronin78

Trochę nad-interpretujesz, z doświadczenia?
Przed treningówka to dobry pomysł, szczególnie kiedy trafiasz co trening na jakąś tam ścianę. Jeden chce zrobić coś szybciej, drugi mocniej, trzeci dłużej i dalej (ile ludzi tyle powodów). Przed treningówka ma z zasady pomóc w realizacji lub w zbliżeniu się do celu, a artykuł jest dla tych którzy chcą to ogarnąć z sposób naturalny (jeden powie taniej, drugi zdrowiej, trzeci jeszcze co innego). Nikt tu nie pisze że treningi są uzależnione od suplementów - także trochę luzu ;-)

0