Skrócona nazwa CLA obejmuje sprzężone izomery kwasu linolowego, czyli warianty molekularne kwasu linolowego – podstawowego kwasu tłuszczowego szeregu omega 6. Ponieważ jednak nie wszystkie te związki spełniają definicję kwasów omega 6, dlatego wyodrębniono dla nich oddzielną grupę – CLA (conjugated linoleic acids).

  1. Kto odniesie korzyści?
  2. Stosowanie i dawkowanie CLA
  3. Na co zwracać uwagę?
  4. Co jeszcze warto wiedzieć?
  5. Ranking TOP5 CLA

Wszystkie CLA są wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi, zawierającymi więcej niż jedno wiązanie podwójne pomiędzy atomami węgla w cząsteczce. Zarówno kwas linolowy, jak też jego izomery, zawierają po dwa takie wiązania. Kiedy jednak w cząsteczce normalnego kwasu linolowego rozdzielają je dwa wiązania pojedyncze, to w cząsteczkach izomerów jedynie jedno, czyli że są one usytuowane maksymalnie blisko siebie, z czego wzięło się właśnie dookreślenie – „sprzężone”.

CLA zostały odkryte przypadkowo w 1979 roku, w badaniach nad związkiem spożycia mięsa z rozwojem nowotworów. Otóż okazało się, że w mięsie wołowym występują nieznane dotąd związki o aktywności przeciwnowotworowej. W 1985 roku natomiast ustalono, że związki takie są charakterystyczne konkretnie dla tłuszczu bydlęcego i że są to sprzężone izomery kwasu linolowego. Głównym pokarmowym źródłem CLA są bowiem produkty mleczne i właśnie mięso przeżuwaczy, albowiem kwasy te wytwarzane są przez bakterie symbiotyczne, zasiedlające przewód pokarmowy tych zwierząt. Te wstępne ustalenia zainspirowały innych naukowców do kolejnych badań, w których wykazano kolejne właściwości prozdrowotne CLA: przeciwcukrzycowe, przeciwmiażdżycowe i przeciwzapalne.

Najlepiej jednak kwasy te są znane ze swoich, potwierdzonych odpowiednimi badaniami, zdolności do wspomagania redukcji tkanki tłuszczowej oraz przyrostu masy i siły mięśni.

Kto odniesie korzyści?

Z suplementacji CLA korzyści odniosą z całą pewnością osoby usposobione do rozwoju cukrzycy i miażdżycy, a więc otyłe lub ze znaczną nadwagą, lub takie, u których cukrzyca i miażdżyca występują rodzinnie. Dodatkową korzyścią będzie tutaj bez wątpienia redukcja wagi i poziomu tkanki tłuszczowej pod wpływem suplementacji CLA, wykazana w blisko 50-ciu badaniach z udziałem ochotników, z których blisko 20 uznano za jednoznacznie wiarygodne jako przeprowadzone zgodnie z procedurą dobrze kontrolowanych badań klinicznych.

aktywność fizyczna na siłowni

A ponieważ w badaniach, w tym prowadzonych przy współudziale trenujących siłowo atletów, wykazano jednocześnie pozytywny wpływ suplementacji CLA na przyrost masy i siły mięśni, dlatego w grupie osób mogących spodziewać się szczególnych korzyści po suplementacji CLA powinni znaleźć się również ludzie aktywni pracujący nad rekompozycją ciała oraz sportowcy z dyscyplin sylwetkowych.

Stosowanie i dawkowanie CLA

Głównym źródłem CLA w naszym pożywieniu są produkty mleczne; na drugim miejscu plasuje się wołowina. Szacuje się, że przeciętne dzienne spożycie CLA przez człowieka wraz z dietą wynosi od 0.5 do 1.5 grama. Jednocześnie przyjmuje się, że dobowa dawka CLA skutkująca korzyściami dla zdrowia i sylwetki to ok. 3 gramy. Dlatego najczęściej spotykane w literaturze tematu sugestie dawkowania suplementów CLA wahają się w przedziale pomiędzy 1 a 3 gramy na dobę.

Na co zwracać uwagę?

Ponieważ w badaniach wykazano synergię zachodzącą pomiędzy CLA a składnikami aktywnymi zielonej herbaty i L-karnityną, zarówno w oddziaływaniu na redukcję tłuszczu, jak też wspomaganie przyrostu masy mięśniowej, dlatego warto zwrócić uwagę na suplementy zestawiające w jednej formule wszystkie te trzy składniki, pomimo że zawartość samych CLA jest w nich zazwyczaj niższa.

Co jeszcze warto wiedzieć?

W badaniach wykonanych przy współudziale trenujących siłowo atletów wykazano również synergizm we wpływie na przyrost masy i siły mięśni zachodzący pomiędzy CLA a kreatyną. Suplement CLA może więc być dobrym dodatkiem skutecznie wzmacniającym efekty „kuracji kreatynowej”.

Sławomir Ambroziak  

Ranking TOP5 CLA

Aktualizacja 26.01.2022

1. CLA FORTE ALLNUTRITION 90 kapsułek

CLA Forte ALLNUTRITION 90 caps 24.99 zł Kup teraz

Gwiazda w naszym zestawieniu dotyczącym CLA, czyli sprzężonych izomerów kwasu linolowego, jeśli chodzi o ich ilość głównej substancji aktywnej (CLA) w jednej kapsułce. Każdy użytkownik tego suplementu znajdzie w jednej kapsułce aż 1000 mg (1 g) CLA, standaryzowanego w 80% na sprzężony kwas linolowy.

Zważywszy na to, że w badaniach najczęściej stosuje się dawki dzienne rzędu od 1 g do 3 g, do potencjalnie efektywnej suplementacji wystarczy nawet jedna kapsułka dziennie. Jeśli dodatkowo połączymy to z niezwykle atrakcyjną ceną, będziemy mieli jasność, dlaczego ten suplement znalazł się tak wysoko w naszym zestawieniu.

2. CLA + L-CARNITINE + GREEN TEA ALLNUTRITION 120 kaspułek

CLA + L-Carnitine + Green Tea ALLNUTRITION 120 caps 59.99 zł Kup teraz

Tym razem nie mamy do czynienia z monopreparatem, a z pełnoprawnym suplementem mogącym wspierać zarówno zdrowie człowieka, jak i wysiłek zmierzający do redukcji ilości nadmiarowej tkanki tłuszczowej. Zaproponowana przez producenta tego suplementu kompozycja nie jest przypadkowa. Ma bowiem swoje umocowanie w badaniach naukowych, które wykazały potencjalnie komplementarne (uzupełniające) działanie wszystkich trzech zawartych w tym preparacie składników.

Zatem poza sprzężonymi izomerami kwasu linolowego (CLA), znajdziemy w nim L-karnitynę, którą do organizmu dostarcza najczęściej wykorzystywany w badaniach związek - winian L-karnityny oraz ekstrakt z zielonej herbaty (Camellia sinensis) standaryzowany w 50% na zawartość polifenoli. Należy przy tym pamiętać, że taka kombinacja składników, w badaniach naukowych, wykazywała nie tylko potencjalne korzyści dla redukcji tkanki tłuszczowej, ale także może sprawdzić się wtedy, gdy celem jest przyrost masy mięśniowej. Potencjalnie można zatem liczyć także na efekt rekompozycji ciała.

3. CLA & GREEN TEA TREC 180 kapsułek

CLA & Green Tea Trec 180caps 89.99 zł Kup teraz

Podobnie jak przypadku innego preparatu omawianego w tym zestawieniu CLA + L-CARNITINE + GREEN TEA, suplement od firmy TREC zawiera CLA oraz zieloną herbatę. Jedna kapsułka tego preparatu kryje w sobie bowiem 480 mg CLA oraz 200 mg ekstraktu z zielonej herbaty (z czego 100 mg stanowi EGCG). Całość kompozycji uzupełniano o witaminę E. W naszym zestawieniu znajduje się jeszcze inna wersja tego suplementu, zawierająca o połowę mniej kapsułek. Jednak jak to często bywa, omawiana tutaj wersja jest bardziej ekonomiczna.

4. CLA & GREEN TEA TREC 90 kapsułek

CLA & Green Tea Trec 90caps 52.99 zł Kup teraz

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, firma TREC udostępnia na rynku również mniejsze opakowanie preparatu CLA & GREEN TEA. Omawiany tutaj suplement ma zatem dokładnie ten sam skład i właściwości jak jego większy „bliźniak”. Patrząc z punktu widzenia samej ekonomii, wydaje się, że mało kto sięgnie po mniejszą wersję. Są jednak przecież osoby, które, zanim kupią większe opakowanie, chcą sprawdzić, jak zareagują na dany suplement. W takim przypadku nie ryzykując dużych pieniędzy, wybiera się mniejsze i tańsze opakowanie.

5. CLA TREC 200 kapsułek

CLA Trec 200caps 89.99 zł Kup teraz

Gdyby nie dodatek do CLA witaminy E można byłoby powiedzieć, że firma TREC proponuje swoim klientom monopreparat zawierający wyłącznie sprzężone izomery kwasu linolowego. Jednak potencjalnie wspierając zdrowie m.in. poprzez wzmocnienie ochrony przeciwrodnikowej, witamina E może być cennym dodatkiem do CLA.

*Ranking wg popularności sprzedaży i opinii klientów w sklepie SFD

Komentarze (3)
nataszka20

CLA mogę łączyć ze spalaczami tłuszczu czy to samo w sobie może działać jak spalacz, jak to wyglada?

0
Bull

Ja bym takie połączenie uznał właśnie za wybitnie kobiece. Redukujesz tłuszcz podskórny i jednocześnie podwójnie zabiegasz o estetykę i zdrowie. Śmiało możesz łączyć najskuteczniejsze spalacze tłuszczu o działaniu termogenicznym (np. Redox) właśnie z CLA.

2
ambroziak

Potwierdzam słowa Bulla.

1