Aminokwasy egzogenne (EAA) to te aminokwasy tworzące białka naszego ciała, w tym białka mięśniowe, które nie mogą powstawać w naszym organizmie, względnie mogą, ale ich synteza wewnątrzustrojowa nie jest w stanie pokryć w pełni podstawowego zapotrzebowania na nie.

Do grupy aminokwasów egzogennych zaliczane są więc następujące aminokwasy: leucyna, lizyna, treonina, walina, izoleucyna, arginina, metionina, fenyloalanina, histydyna i tryptofan.

  1. Dlaczego aminokwasy są tak ważne?
  2. Kto odniesie korzyści?
  3. Stosowanie i dawkowanie EAA
  4. Na co zwracać uwagę?
  5. Co jeszcze warto wiedzieć?
  6. Aminokwasy egzogenne - Ranking TOP5

Dlaczego aminokwasy są tak ważne?

Codzienny dowóz tych aminokwasów jest więc warunkiem podtrzymania prawidłowych czynności życiowych organizmu, a przede wszystkim – regeneracji i rozbudowy muskulatury.

Do dużych strat aminokwasów egzogennych dochodzi szczególnie w warunkach wzmożonej aktywności ruchowej, albowiem z jednej strony są one zużywane przez pracujące mięśnie na cele energetyczne (leucyna, izoleucyna, walina), z drugiej zaś na produkcję molekuł zapewniających wydajność pracy mięśniowej, takich jak karnityna, kreatyna, karnozyna czy tlenek azotu (lizyna, metionina, arginina, histydyna). A brak chociażby tylko jednego z tych aminokwasów stopuje całkowicie syntezę białek mięśniowych, a więc tym samym powysiłkowy proces regeneracji i rozbudowy muskulatury.

Przy tym funkcja aminokwasów egzogennych w procesie syntezy białek nie ogranicza się tylko do roli elementów budulcowych białka. Działają one tutaj podobnie do hormonów, aktywując szlaki sygnalizacyjne takich hormonów anabolicznych, czyli rozbudowujących muskulaturę, jak insulina i IGF-1. Jednocześnie hamują też produkcję miostatyny – hormonu stopującego, a pobudzają produkcję folistatyny – hormonu promującego rozwój umięśnienia.

Kto odniesie korzyści?

trening na siłowni

Suplementy aminokwasów egzogennych są szczególnie korzystną formą wspomagania wysiłku dla osób aktywnych fizycznie i sportowców, trenujących z myślą od rozwoju masy i siły mięśni.

Stosowanie i dawkowanie EAA

Aminokwasy egzogenne zalecane są zazwyczaj osobom aktywnym i sportowcom w dawce 20-22 g dziennie, podzielonej na dwie porcje. Ponieważ aminokwasy egzogenne aktywują szlaki anaboliczne we włóknach mięśniowych w połączeniu transporterami aminokwasów, których ilość wzrasta podczas treningu, dlatego najkorzystniej jest przyjąć jedną ich porcję przed, a drugą po treningu.

Ponieważ w niedawno przeprowadzonym badaniu zaobserwowano szczególną interakcję pomiędzy EAA a białkiem serwatkowym, w której połączenie obu tych suplementów okazało się szczególnie wysoce anaboliczne, dlatego potreningową porcję aminokwasów egzogennych najkorzystniej będzie przyjąć w połączeniu z porcją koncentratu lub izolatu białek serwatkowych.

Na co zwracać uwagę?

Pod ogólną nazwą „aminokwasy” oferowane są zwykle hydrolizaty białkowe, czyli białka rozłożone na aminokwasy, które mogą być mylone przez użytkowników z aminokwasami egzogennymi. To oczywiście bardzo dobre suplementy, niemniej nie spełniają one standardów wymaganych dla suplementów EAA. Dlatego warto się upewnić, czy wybierany przez nas suplement to konkretnie aminokwasy, o które nam w tym momencie chodzi, czyli aminokwasy egzogenne – EAA.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Badania udowodniły, że suplementacja EAA nie tylko sprzyja mięśniom, ale ogólnie też zdrowiu, regulując metabolizm cukru i tłuszczu oraz bilans energetyczny, a także zwiększając biogenezę mitochondriów i wzmacniając  układ odpornościowy.

Sławomir Ambroziak     

Aminokwasy egzogenne - Ranking TOP5

*wg popularności sprzedaży w sklepie SFD

Komentarze (0)