Problemy z prawidłową czynnością układu krążenia zaczęły mnożyć się lawinowo wraz z rozwojem cywilizacji, w związku z czym zaliczono je do plag cywilizacyjnych. Problemy te dotyczą narządów i tkanek układu krążenia, czyli w szczególności serca, żył i tętnic. Jak szacują specjaliści, problemy te przyczyniają się corocznie do śmierci ponad 175 tysięcy Polaków, co stanowi średnio ok. 46% wszystkich zgonów w Polsce.

  1. Pokarmy nasercowe
  2. Suplementy
  3. Kto odniesie korzyści?
  4. Stosowanie i dawkowanie
  5. Na co zwracać uwagę?
  6. Co jeszcze warto wiedzieć?
  7. Ranking TOP10 suplementów na układ krążenia i serce

Specjaliści wymieniają trzy główne przyczyny szerzenia się problemów sercowo-naczyniowych pośród współczesnej populacji: nieprawidłową dietę, niską aktywność fizyczną oraz stosowanie używek – głównie nikotyny i alkoholu. W związku z tym trzy podstawowe zalecenia profilaktyczne w obszarze tych problemów obejmują: odstawienie używek, wzmożenie aktywności ruchowej oraz racjonalizację diety.

Jeżeli chodzi o czynniki żywieniowe, to dla układu krążenia szkodliwy jest w pierwszej kolejności nadmiar kalorii pochodzących z tłuszczów nasyconych i cukrów prostych oraz nadmiar cholesterolu i sodu. Ale kolejnym ważnym aspektem nieprawidłowej diety, związanym z rozwojem problemów sercowo-naczyniowych, jest utrzymywane przez długi czas na niskim poziomie spożycie składników pokarmowych, wspomagających prawidłowe czynności układu krążenia.

Pokarmy nasercowe

zdrowe serce

Składniki pokarmowe, wspomagające prawidłowe czynności układu sercowo-naczyniowego, działają zazwyczaj na trzy sposoby:

  • poprawiają ekonomię pracy mięśnia sercowego;
  • obniżają w krwiobiegu i tkankach poziom czynników szkodliwych dla układu krążenia, sprzyjających odkładaniu się blaszki miażdżycowej, niszczeniu naczyń krwionośnych i podnoszeniu ciśnienia tętniczego krwi, takich jak zły cholesterol LDL, trójglicerydy, glukoza, białko ostrej fazy CRP, homocysteina, tlenek trimetyloaminy czy reaktywne formy tlenu;
  • wpływają pozytywnie na krzepliwość krwi oraz elastyczność, kurczliwość i ogólny stan zdrowotny naczyń krwionośnych.

Do składników pokarmowych o dowiedzionych właściwościach wspomagania prawidłowych czynności układu krążenia, których zidentyfikowano do tej pory już bardzo dużo, należy zaliczać więc w pierwszej kolejności:

Probiotyki – żywe mikroorganizmy występujące w produktach ukwaszonych i dojrzewających.

Błonnik – niestrawne lub wolno trawione węglowodany występujące głównie w owocach, warzywach, orzechach i zbożach.

Potas i magnez – niezbędne składniki mineralne występujące w owocach (szczególnie suszonych), warzywach (szczególnie strączkowych), orzechach i zbożach.

Selen i cynk – niezbędne pierwiastki śladowe występujące głównie w mięsie i rybach.

Kreatyna, karnozyna, beta alanina, tauryna i inozyna – tzw. azotowe substancje wyciągowe, występujące głównie w mięsie a charakterystyczne dla wywarów mięsnych, takich jak buliony, zupy i rosoły.

Arginina, glutamina i cysteina – aminokwasy występujące w dużych ilościach w pokarmach wysokobiałkowych, szczególnie nabiałowych.

Cytrulina – aminokwas występujący głównie w warzywach dyniowatych, takich jak dynia, cukinia, ogórki i melony, ale w szczególnie dużych ilościach – w arbuzach.

Polecamy również: Najlepsza cytrulina - jaką cytrulinę wybrać?

Koenzym Q10 – składnik pokarmowy podobny do witaminy, występujący głównie w podrobach i mięsie tłustych ryb.

Steroidy roślinne – składniki pokarmowe podobne strukturalnie do cholesterolu, występujące głównie w orzechach i nasionach roślin olejowych oraz w pozyskiwanych z nich olejach.

Nienasycone kwasy tłuszczowe szeregu omega 3 występujące głównie w mięsie tłustych ryb, siemieniu lnianym i nasionach szałwii hiszpańskiej (Chia).

CLA – sprzężone izomery kwasu linolowego, występujące głównie w tłustej wołowinie i pełnotłustych produktach mlecznych.

Flawonoidy – wysoce bioaktywne składniki pokarmowe podobne do witamin (dawniej określane nazwą witaminy P), występujące zasadniczo tylko w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego, takich jak owoce, warzywa, orzechy, czekolada, herbata i kakao.

Witaminy, które zasadniczo wszystkie są ważne dla układu krążenia, przy czym najważniejsze wydają się D3, K2, B6, B12 i kwas foliowy, wstępujące w największych ilościach głównie w pokarmach pochodzenia zwierzęcego.

Suplementy

Monitorowanie codziennej diety pod kątem zaopatrzenia organizmu w składniki pokarmowe wspomagające serce i układ krążenia jest nie lada trudnym zadaniem.

Główny problem wynika tutaj z faktu, że pokarmy, które z jednej strony są najbogatszymi źródłami składników wspomagających układ krążenia, w szczególności nabiał, mięso, podroby i ryby, z drugiej wprowadzają jednocześnie do organizmu najwięcej związków sprzyjających problemom sercowo-naczyniowym, takich jak cholesterol, tłuszcze nasycone i tlenek trimetyloaminy.

Innym problemem może być biodostępność niektórych składników pokarmowych, jak przykładowo w przypadku cysteiny, która wspomaga efektywniej funkcje sercowo-naczyniowe w postaci acetylocysteiny (NAC), bardzo słabo rozpowszechnionej w codziennym pożywieniu.

Dlatego przysłowiowego, salomonowego rozwiązania dostarczają w tym przypadku suplementy diety oparte na składnikach pokarmowych wspomagających czynności serca i układu krążenia, albo oferowane w postaci preparatów jedno-, albo wieloskładnikowych.

Kto odniesie korzyści?

Korzyści ze stosowania suplementów wspomagających prawidłowe czynności serca i układu krążenia odniosą w pierwszej kolejności osoby usposobione do rozwoju problemów sercowo-naczyniowych, a więc w wieku podeszłym, otyłe lub ze znaczną nadwagą, lub takie, u których problemy sercowo-naczyniowe występują rodzinnie.

Stosowanie i dawkowanie

Suplementy diety, oparte o składniki pokarmowe wspomagające prawidłowe czynności serca i układu krążenia, należy stosować i dawkować zgodnie z sugestiami przedstawionymi na etykiecie, albowiem oferujący je producenci operują różnymi ich dawkami i kompozycjami oraz formami o różnej aktywności biologicznej.

Na co zwracać uwagę?

Suplementy wspomagające prawidłowe czynności serca i układu krążenia albo oferowane są w postaci preparatów jednoskładnikowych, albo wieloskładnikowych. Warto więc dobrać suplementy w ten sposób, aby w naszym programie wspomagania funkcji sercowo-naczyniowych znalazł się jeżeli nie każdy z omówionych wyżej składników pokarmowych, to przynajmniej większość z nich.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Suplementy diety, wspomagające prawidłowe czynności serca i układu krążenia, często sprawdzają się również dobrze jako środki wspomagania wysiłku sportowego – i to zarówno w dyscyplinach wytrzymałościowych, jak też siłowych, wytrzymałościowo-siłowych i sylwetkowych.

Sławomir Ambroziak 

Ranking TOP10 suplementów na układ krążenia i serce

*wg popularności sprzedaży w sklepie SFD

Komentarze (0)