Ryż jest jednym z najpopularniejszych produktów spożywczych, jakie są używane w kuchni sportowców. Zazwyczaj występuje on w połączeniu z piersią z kurczaka i brokułem, jako „danie idealne”, co dość często jest mocno przerysowane i bywa przedmiotem drwin. Jednak wielu sportowców w ten sposób jada, czerpiąc pożądane źródła makroskładników, osiągając dobre wyniki sportowe.

  1. Podział ze względu na długość
  2. Podział ze względu na kolor
  3. Ostatni podział - związany z nazewnictwem

Nie każdy jednak ma świadomość, że ryż występuje w kilku formach, każdy z nich się czymś różni i nadaje do innej potrawy, co może choćby stanowić pewne urozmaicenie diety, pod kątem źródeł węglowodanów z ryżu.

ryż

Podział ze względu na długość

Jest to podstawowy podział ryżu, jaki znajdziemy na rynku. Ryż dzielimy na:

  • ziarna krótkie - są najbardziej popularne wśród ryżów, ich długość mieści się do 5mm, ich cechą charakterystyczną jest to, że po ugotowaniu ziarna sklejają się ze sobą. Również świetnie się nadaje, aby dodać do niego nieco odżywki białkowej i zblendować. Dzięki temu, że są sklejone, po zblendowaniu możemy uzyskać masę budyniu;
  • ziarna o średniej długości - są one nieco dłuższe od ziaren krótkich, ich długość sięga 6mm, ten rodzaj długości ryżu również można dodać do utworzenia deseru lub do dań mięsnych;
  • ziarna długie - są najdłuższe, ich długość sięga 7mm, charakteryzują się tym, że po ugotowaniu stają się sypkie, nie sklejają się ze sobą, idealnie nadają się do sałatek lub zup.

Podział ze względu na kolor

  • biały - ten rodzaj ryżu jest najbardziej popularny i niestety posiada najmniej składników odżywczych, ponieważ jest on poddawany obróbce, czyli tzw.: polerowaniu, która właśnie pozbawia ryż cennych minerałów. Jest to rodzaj ryżu, który najczęściej znajduje się na stołach w Polsce;
  • brązowy - jest on używany zazwyczaj do farszu, ze względu na smak oraz charakterystyczną twardość po ugotowaniu jest on najmniej lubiany przez smakoszy ryżu. Bogaty jest w witaminy z grupy B, błonnik oraz magnez. Wymaga nieco dłuższej obróbki termicznej;
  • czerwony - rzadko spotykany w Polsce, jest to jeden z wielu odmian ryżu chińskiego, badania wykazały, że spożywanie tego rodzaju ryżu wykazuje działanie antynowotworowe oraz redukuje ryzyko wystąpienia chorób serca, ryż czerwony powinien być gotowany przez ok.40 minut;
  • czarny - należy do czołówki ryżów najzdrowszych, po ugotowaniu jego czarny kolor przechodzi w lekką purpurę, jego smak jest lekko orzechowy, bogaty jest w żelazo oraz w błonnik podobnie jak ryż brązowy, po ugotowaniu ziarenka nie kleją się do siebie, zawiera również antocyjany - są to pigmenty roślinne, które wykazują właściwości antyoksydacyjne;
  • żółty - najczęściej stosowany podczas dań azjatyckich, po ugotowaniu ziarna kleją się do siebie i ma słodkawy smak.

Ostatni podział - związany z nazewnictwem

  • parboiled - nazwę zawdzięcza procesowi, któremu został poddany przed zapakowaniem. Polega on na obróbce termicznej przy użyciu pary wodnej, dzięki temu ryż ten zachowuje więcej składników odżywczych. Jest on bogaty w błonnik oraz witaminy z grupy B. Jego ziarna należą do odmiany długich, więc po ugotowaniu wykazuje właściwości sypkiego;
  • basmati - również należy do odmiany ryżu o długich ziarnach, po ugotowaniu nie skleja się, ze względu na kolor ma dwa rodzaje: biały oraz brązowy, ma lekko orzechowy smak i może być używany do dań mięsnych oraz rybnych;
  • jaśminowy - jest szczególnie ceniony w społeczeństwie azjatyckim, podczas gotowania wydziela delikatny zapach, po ugotowaniu posiada słodki smak, dzięki czemu idealnie nadaje się do deserów, ale nie tylko;
  • arborio, loto, carnaroli - ryż ten idealnie nadaje się do potrawy włoskiej risotto, po ugotowaniu ziarna ryżu sklejają się ze sobą ze względu na dużą ilość skrobi wytwarzanej podczas gotowania.
  • ryż kleisty - jest to odmiana ryżu krótkoziarnistego, po ugotowaniu wykazuje właściwości mocno kleiste, z tego względu świetnie nadaje się do sushi oraz do słodkich dań ze względu na słodki smak, jaki go charakteryzuje. Mogą go spożywać osoby uczulone na gluten.
Komentarze (0)