SYGNAŁY NIEWERBALNE = INTERPRETACJA
Energiczny, wyprostowany chód = Pewność siebie
Trzymanie rąk na biodrach = Mobilizacja, agresja
Siedzenie z nogą założoną na nogę i kopanie w powietrze = Znudzenie
Ramiona skrzyżowane na klatce piersiowej = Obronność, wycofanie
Chodzenie z rękami w kieszeniach i ze zgarbionymi ramionami = Smutek, nastrój depresyjny
Dłoń na policzku = Zastanawianie się, rozmyślanie
Dotykanie i lekkie tarcie nosa = Odmowa, wątpliwości, kłamstwo
Przecieranie oczu = Wątpliwości, niedowierzanie
Ręce założone za plecami = Gniew, frustracja, obawa
Siedzenie ze ściśniętymi nogami = Strach, niepewność
Głowa oparta na ręce, oczy spuszczone = Nuda
Zacieranie rąk = Oczekiwanie
Siedzenie z rękoma założonymi za głową i skrzyżowanymi nogami = Pewność siebie, poczucie dominacji
Otwarte dłonie = Szczerość, otwartość, niewinność
Szczypanie nasady nosa, oczy zamknięte = Negatywna ocena
Bębnienie palcami = Zniecierpliwienie
Poprawianie, układanie włosów = Brak pewności siebie, brak poczucia bezpieczeństwa
Przechylanie głowy = Zainteresowanie
Stukanie się w brodę = Próba podjęcia decyzji
Spoglądanie w dół z odwróconą twarzą = Niewiara
Obgryzanie paznokci = Brak poczucia bezpieczeństwa, zdenerwowanie
Szczypanie, pociąganie ucha = Niezdecydowanie
Nasza twarz jest dla innych ludzi głównym źródłem informacji o emocjach, jakie przeżywamy. Kiedy chcemy odgadnąć czyjeś emocje najczęściej przyglądamy się właśnie twarzy. Prawdopodobnie każdy uważa, że na podstawie czyjejś mimiki doskonale potrafi określać jakie emocje przeżywają osoby, z którymi się kontaktuje . W większości wypadków jest to prawdą, ale nie dostrzegamy przy tym, że na naszą ocenę wpływa także kontekst. Kiedy ktoś płacze niekoniecznie musi być smutny, mogą to być przecież łzy radości; bez uwzględnienia kontekstu trudno odróżnić też mimiczny wyraz zdziwienia od strachu. Mamy sześć głównych rodzajów ekspresji. Są to: radość, smutek, zdziwienie, strach, złość oraz niesmak. Te ekspresje mogą być mylone jeżeli nie uwzględnimy w naszej ocenie kontekstu sytuacji oraz innych znaków niewerbalnych. Stany te występują w każdej kulturze ludzkiej. Można je zaobserwować także u ludzi niewidomych. Przyjęto więc, że są to wrodzone, uniwersalne wyrazy, którymi ludzie posługują się na całym świecie. A co z pozostałymi ekspresjami? Wiadomo przecież, że człowiek jest w stanie wyemitować kilka tysięcy różnych wyrazów twarzy? Tutaj pojawia się problem zależności ekspresji od kultury. Prawdopodobnie pozostałe rodzaje wyrazów mimicznych są wyuczone i tym samym zależne od kultury, w której występują. W innej kulturze mogą być źle lub w ogóle nie być rozumiane. Na przykład Japończycy śmieją się kiedy są zdenerwowani, a Arabowie chodzą po mieście z mężczyzną za rękę. Zaprezentuję teraz kilka podstawowych wyrazów twarzy.
Uniesione kąciki ust
Możliwe pokazanie zębów
Zmarszczki od skrzydełek nosa do kącików ust
"Kurze łapki" w okolicach oczu
Ten wyraz twarzy przybrany dowolnie wygląda prawie tak samo jak autentyczna ekspresja radości. Są jednak pewne różnice pozwalające ustalić czy ekspresja jest udawana. Otóż udawana ekspresja radości jest asymetryczna. Oznacza to, że jedna połowa twarzy jest minimalnie mniej uśmiechnięta niż druga. Wynika to z właściwości naszego mózgu. Radość autentyczna przejawia się w symetrycznej ekspresji. Oczywiście trudno nam spostrzec takie drobne różnice w napięciu mięśni na twarzy w rozmowie z kimś. Warto więc przeanalizować fotografie i filmy (najlepsze są duże zbliżenia) i poszukać tam asymetrii. Innym wskaźnikiem szczerej radości są oczy, a dokładniej mięśnie wokół nich. Wyraz prawdziwego zadowolenia angażuje mięśnie wokół oczu nadając twarzy ciepły wyraz. Uśmiech udawany łatwo jest rozpoznać po zimnych oczach. Niezwykle trudno uruchomić te mięśnie dowolnie.
Uniesione wewnętrzne końce brwi
Trójkątne zmarszczki poniżej powiek
Opadnięte kąciki ust
Możliwe drżenie warg
Smutek jest niezwykle trudną do podrobienia ekspresją. Mięśnie oczu, brwi i obszarów powyżej bardzo trudno poddają się naszej świadomej kontroli. Dlatego tak trudno jest nimi sterować. Są to tzw. wiarygodne mięśnie twarzy.
Lekko uniesiona górna warga
Uniesiona i wysunięta dolna warga
Zmarszczony nos
Uniesione policzki
Zmarszczki poniżej dolnych powiek
Brwi uniesione lub zbliżone do siebie
Podniesione brwi
Zmarszczki w centrum czoła
Uniesione górne powieki
Otwarte usta
Wargi ściągnięte w tył
Uniesione brwi
Długie poziome zmarszczki przez całą szerokość czoła
Szeroko otwarte oczy
Opuszczona żuchwa
Bardzo łatwo pomylić tą ekspresję ze strachem. Bez odpowiedniego kontekstu może być bardzo łatwo pomylona z poprzednią.
Opuszczone i ściągnięte brwi
Pionowe zmarszczki pomiędzy brwiami
Napięte powieki i przymrużone oczy
Ściągnięte wargi
Rozchylone nozdrza
Wyróżniamy różne rodzaje ekspresji. Jedną z najistotniejszych jest mikroekspresja.
źrodło:artykuł z sieci www.wortal.malbork.pl/prace/209.doc
Zmieniony przez - bokser7393 w dniu 2010-02-12 10:50:52
Zmieniony przez - bokser7393 w dniu 2010-02-12 10:51:47
Dopóki walczysz Jesteś zwycięzcą...