Trening z masą własnego ciała, jest jedną z częściej wybieranych aktywności fizycznych uprawianych w warunkach domowych. Wybór taki podyktowany jest brakiem czasu lub wynika z niechęci przed uczęszczaniem na zajęcia fitness lub otwartą siłownię. Trening typu kalistenicznego  posiada pewne ograniczenia, jeżeli chodzi o rozwój sylwetki, a jednym z nich jest np. kształtowanie mięśni piersiowych w ich górnej części. Jednak jest na to pewien sposób - pompki w wersji koreańskiej, która wykorzystuje górny akton mięśnia piersiowego.

Badanie

Naukowcy z Uniwersytetu Inje w Korei Południowej zbadali zagadnienie, aby dostarczyć nam rozwiązania, co do formy wykonywania pompek, które wspomogą rozwój górnej części mięśni piersiowych. Okazało się, że stare, dobre pompki, są bardziej wszechstronne, niż myślimy, a zmiana kąta ustawienia tułowia sprawia, że również stymulować możemy górną część mięśnia piersiowego.

W badaniu wzięło udział 15 studentów płci męskiej, którzy mieli za zadanie wykonywać pompki w wersji klasycznej, jak i pompki w wersji zgiętego tułowia pod kątem 30 stopni, co obrazuje powyższa ilustracja. Podczas wykonywania obu wersji pompek badano czynność elektryczną pracy mięśnia piersiowego i jego poszczególnych aktonów za pomocą aparatury EMG.  

Wyniki

Pompki wykonywane ze zgięciem tułowia w zakresie około 30 stopni, okazały się najbardziej efektywne, w kontekście rozwoju górnej części mięśni piersiowych. 

Wnioski

Po raz kolejny okazuje się, że klasyczne ćwiczenia, jakie wykonujemy z masą własnego ciała, mogą okazać się bardziej wszechstronne. Wystarczy zastosować odpowiedni kąt nachylenia tułowia, aby skutecznie ukierunkować ćwiczenie na poszczególne aktony mięśnia piersiowego. 

Źródło: 

J Phys Ther Sci. 2014 czerwiec; 26 (6): 909-10.