Tauryna w świecie sportu wykorzystywana była głównie jako element uzupełniający kreatynę i jej suplementację podczas cyklu, mając za zadanie usprawniać jej wchłanianie przez organizm. Szybko jednak zorientowano się, że zabieg ten nie jest do końca potrzebny, a jej dodatek nie zwiększa efektywności suplementacji. Jednak jej właściwości z powodzeniem wykorzystywane są w celach wspomagających metabolizm czy funkcję wątroby.

Substancja czynna

Tauryna należy do grupy aminokwasów biogennych, które z kolei należą do związków organicznych. Jako że nie buduje białek, nie posiada grupy karboksylowej a sulfonową. Tauryna należy do aminokwasów, które powstają w wyniku degeneracji cysteiny.

Działanie i rola biologiczna

Jak zostało wspomniane wcześniej, tauryna dodawana jest do kreatyny w celu uzupełnienia jej funkcji. Jednak ze względu na to, że kreatyna transporterów sama w sobie nie potrzebuje, jej główną funkcją jest obecnie wsparcie regeneracyjne dla organizmu. Poza tym wykazuje działanie usprawniające procesy trawienia, zwłaszcza powiązane ze sprzęganiem kwasów żółciowych i usprawnienie ich wykorzystania na potrzeby emulgacyjne tłuszczu.

Wykazuje również pewne działanie wspomagające anabolizm organizmu, jak i ochronę mięśni przed katabolizmem, zabezpieczając masę mięśniową np. podczas deficytu kalorycznego.

Co więcej, tauryna wspomaga również pracę układu nerwowego poprzez wsparcie dla metabolizmu komórek glejowych, jak i wszystkich komórek układu nerwowego w sposób pośredni. Pełni ona funkcję neuroprzekaźnika.

Opis suplementu

Suplementy na bazie tauryny zazwyczaj występują w formie kapsułkowej i tabletek. Rzadziej spotkać możemy ją w formie proszku, jednak jak się postaramy i taką formę kupimy, jeżeli mowa o monoprepratach.

Najczęściej jednak tauryna występuje jako dodatek do kreatyny, suplementów aminokwasowych, stacków kreatynowych czy też przedtreningówek, uzupełniając ich funkcje.

Jak dawkować i z czym łączyć?

Dawki zwyczajowe zaczynają się od 500 mg i sięgają 2000 mg na dobę. Suplement głównie wykorzystuje się jako element suplementacji okołotreningowej, czyli stosuje się ją przed lub po treningu.

Niektóre źródła donoszą, że tauryna doskonale wpisuje się jako element wsparcia regeneracyjnego, gdzie wykorzystywana jest jako substancja poprawiająca jakość snu. Dawki wykorzystywane w tym celu sięgają nawet 5000 mg. Spożyć należy ją na 30-40 minuty przed snem.

Czego możemy oczekiwać od suplementu?

Główne działanie, jakie możemy odnotować podczas suplementacji tauryną, to:

  • poprawa regeneracji powysiłkowej,
  • działanie ochronne przed katabolizmem,
  • wsparcie dla metabolizmu i procesów związanych z anabolizmem,
  • poprawa jakości snu,
  • wzmocnienie sygnału mięśniowego i skurczu mięśnia,
  • wsparcie dla pracy serca.
Komentarze (3)
Mark1989

Witam. Jakie jest dobre polaczenie koksow na zrzucenie paru kilo zdobyciu czystej masy miesniowej??

0
gokuson

Tauryna, to nie steryd, skąd ten komentarz pod tym artykułem :)

1
TomQ-MAG

taruna jedynie moze dzialac przeciwko tzw backpump ktore wystepuja podczas cyklu z uzyciem SAA, jednak po wiecej informacji jakie zastosowac leki, zaloz temat w dziale doping
pozdr.

0