Wegetarianie (i weganie) powinni lepiej reagować na suplementy z kreatyną, ponieważ nie jedzą mięsa. Naukowcy postanowili to sprawdzić.

18 wegetarian i 24 osoby jedzące produkty pochodzenia zwierzęcego otrzymywały kreatynę lub placebo. Podzielono ich na 4 grupy.

Przed i pod koniec badania pobrano biopsje mięśnia obszernego bocznego,  oceniano skład ciała i siłę.

kreatyna w proszku

Pacjenci uczestniczyli w tym samym 8-tygodniowym programie treningu oporowego.  Podawano im 0.25 g kreatyny na kg beztłuszczowej masy ciała przez 7 dni i następnie 0,0625 g na kg beztłuszczowej masy ciała przez 49 dni.

Na początku wegetarianie wykazywali o 10% niższe stężenie całkowitej kreatyny w mięśniach. Suplementacja kreatyną dała większy wzrost ilości fosfokreatyny, całkowitej ilości kreatyny, wzrostu siły w wyciskaniu, objętości włókien typu II i beztłuszczowej masy całego ciała w porównaniu z pacjentami otrzymującymi placebo.

Wegetarianie, którzy przyjmowali kreatynę, odnotowali większy wzrost całkowitej ilości kreatyny w mięśniach, ilości fosfokreatyny w mięśniach, beztłuszczowej masy całego ciała i osiągów w trakcie pracy siłowej w porównaniu do „wszystkożernych”.

Wniosek?

Osoby z początkowo niskim poziomem stężeniem kreatyny (wegetarianie) są bardziej wrażliwe na suplementację kreatyną. Wegetarianie mogą skorzystać na suplementacji kreatyną jeszcze więcej niż "wszystkożercy"!

Przeczytaj koniecznie: 10 supermocy i korzyści zdrowotnych podczas suplementacji kreatyną

Referencje:

Darren G Burke i in. „Effect of creatine and weight training on muscle creatine and performance in vegetarians.” https://europepmc.org/article/med/14600563?dom=translatable&src=syn

Komentarze (0)