Pod ogólną nazwą ZMA rozumiane są suplementy mineralno-witaminowe, zestawiające w swoim składzie cynk, magnez i witaminę B6.

  1. Co daje połączenie cynku, magnezu i witaminy B6?
  2. Kto odniesie korzyści?
  3. Stosowanie i dawkowanie ZMA
  4. Na co zwracać uwagę?
  5. Co jeszcze warto wiedzieć?
  6. Ranking TOP10 ZMA

Co daje połączenie cynku, magnezu i witaminy B6?

Cynk jest najważniejszym pierwiastkiem śladowym, biorącym udział w wielu ważnych procesach biochemicznych, w których pozostaje niezbędny do aktywności ponad 300 enzymów. Enzymy zawierające cynk uczestniczą m.in. w procesach związanych z metabolizmem makroskładników pokarmowych oraz replikacją komórek. Ponadto enzymy zależne od cynku biorą również udział w metabolizmie wysiłkowym oraz ochronie struktur komórkowych przed szkodliwą aktywnością wolnych rodników tlenowych. Jony cynkowe pozostają istotne dla niektórych kierunków aktywności testosteronu oraz są niezbędne w procesie regeneracji i rozbudowy mięśni na drodze wytwarzania dodatkowych jąder i mitochondriów oraz kształtowania nowych włókien mięśniowych.

Magnez to wszechobecny w organizmie pierwiastek z grupy makroelementów, który odgrywa fundamentalną rolę w wielu reakcjach komórkowych i procesach życiowych. Magnezu jako współczynnika wymaga ponad 300 reakcji metabolicznych, spośród których przykładowo można wymienić metabolizm cukrów, tłuszczów i białek oraz syntezę ATP. Magnez służy również jako fizjologiczny regulator stabilności błon biologicznych oraz funkcji nerwowo-mięśniowych, sercowo-naczyniowych, odpornościowych i hormonalnych.

Witamina B6 współpracuje natomiast z cynkiem i magnezem w wielu kontrolowanych przez te pierwiastki funkcjach życiowych organizmu.

Kto odniesie korzyści?

W badaniach wykazano, że niedobory cynku są powszechne pośród sportowców i osób ćwiczących rekreacyjnie. W związku z tym sugeruje się, że niedobory cynku u sportowców i osób aktywnych fizycznie przyczyniają się do upośledzenia funkcji ich układu odpornościowego oraz utrudniają im progresję efektów treningowych w postaci rozwoju zdolności wysiłkowych. Jak stwierdzono, aktywni i sportowcy mają zwykle nie tylko niższy poziom cynku, ale też magnezu, z powodu wzmożonej potliwości wysiłkowej, przy jednocześnie niedostatecznym zaopatrzeniu dietetycznym organizmu w oba te pierwiastki.

zma aktywność fizyczna

Badania ujawniły również odwrotny związek pomiędzy poziomem magnezu a poziomem kortyzolu – hormonu katabolicznego o negatywnym wpływie na przyrost masy i siły mięśni w odpowiedzi na trening oporowy. W badaniach tych wykazano, że suplementacja magnezu prowadzi u sportowców do wzrostu odporności na stres i spadku poziomu kortyzolu, co potencjalnie ogranicza proces rozpadu białek mięśniowych, wspomagając rozwój masy i siły mięśni. Teoretycznie suplementacja cynku i magnezu może poprawiać profile hormonów anabolicznych, a zmniejszać katabolicznych, wspomagając adaptację wysiłkową organizmu kształtowaną przez treningi oporowe. Teoria ta znalazła potwierdzenie w wynikach doświadczeń praktycznych, dowodzących, że suplementacja ZMA podczas programu treningu oporowego skutkuje znacznym wzrostem poziomu anabolicznego testosteronu i IGF-1 oraz przyrostem siły mięśni sportowców.

Dodatkowo donoszono o pozytywnym wpływie łącznej suplementacji cynku i magnezu na sprawność funkcjonowania układu odpornościowego wyczynowych sportowców.

Z uwagi na wyżej przedstawione fakty, suplementy ZMA dedykowane są głównie osobom aktywnym fizycznie i sportowcom, a szczególnie zawodnikom z dyscyplin siłowych i sylwetkowych.

Stosowanie i dawkowanie ZMA

Suplementy opatrzone nazwą ZMA zawierają zwykle uznawane za optymalne dla tej formuły proporcje magnezu do cynku. Przeważnie zaleca się stosować je w ilości 2 kaps. przed snem, co daje łączną dawkę ok. 500 mg magnezu i ok. 30 mg cynku. Zalecenie stosowania na noc ułatwia zasypianie oraz wspomaga głęboki i spokojny sen, sprzyjający nocnej fazie regeneracji muskulatury i całego organizmu.

Na co zwracać uwagę?

Należy zwracać uwagę, aby minerały w wybieranym przez nas suplemencie oferowane były przez producenta w postaci związków organicznych, czyli połączeń z aminokwasami lub kwasami organicznymi. Chodzi bowiem o to, że nieorganiczne sole składników mineralnych, szczególnie magnezu, bardzo słabo się przyswajają, a zastosowane w wyższej dawce powodują problemy gastryczne.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Wyniki przeprowadzonych dotąd badań naukowych pokazują, że cynk utrzymuje prawidłową masę tkanki zdrowej prostaty i zapobiega patologicznemu przerostowi gruczołu krokowego. Ten fakt może być dodatkowym argumentem przemawiającym za włączeniem ZMA do programu suplementacji aktywnych mężczyzn w starszym wieku oraz zwolenników potężnego umięśnienia, korzystających ze wspomagania z użyciem środków hormonalnych.

Sławomir Ambroziak   

Ranking TOP10 ZMA

*wg popularności sprzedaży w sklepie SFD

Komentarze (0)