Nie ulega wątpliwości, że świadomość  osób trenujących rośnie. Liczy się nie tylko  estetyka  sylwetki, ale również strona funkcjonalna ciała stała się ważna podczas wyboru planu treningowego. Problemem jest jednak dobór odpowiednich ćwiczeń, które pozwalają w pełni aktywować mięśnie core. Naukowcy z Western Norway University zajęli się tym ważnym zagadnieniem, porównując ćwiczenia izometryczne z tymi wykonywanymi w sposób dynamiczny.

Badanie

21 młodych sportowców trenujących rekreacyjnie miało za zadanie wykonać kilka różnych form ćwiczeń na mięśnie środka.

Ćwiczenia, jakie porównano to:

  • plank,
  • plank boczny,
  • wyprosty tułowia.

Wykonano również ćwiczenia dynamiczne, takie jak: wykroki na stabilnym i niestabilnym podłożu oraz trzy wersje wykroków z gumą oporową, która była przymocowana tak, aby oporować ciało z przodu, z tyłu lub boku. Badania dokonano za pomocą aparatury EMG, badającą czynność elektryczną pracy mięśni, aby ustalić, które wersje ćwiczeń są skuteczniejsze. 

Wyniki

Ćwiczenia wykonywane w formie izometrycznej aktywowały skuteczniej mięśnie środka, niż te, które były robione w formie dynamicznej. 

Wnioski

Okazuje się, że zastosowanie klasycznych planków i wyprostów nadal jest jedną z efektywniejszych form treningu mięśni core, w porównaniu do wykroków wykonywanych na niestabilnej powierzchni czy przy użyciu gumy oporowej. Jest to dobra informacja dla osób początkujących, ale i nie tylko. Wystarczy opanowanie kilku podstawowych ruchów, aby w pełni cieszyć się ze wsparcia mięśni stabilizujących nasze ciało. Wbrew modzie panującej na siłowniach, nie ma konieczności stosowania wyszukanych metod treningowych. 

Źródło: 

PLoS One. 27 lutego 2019 r .; 14 (2): e0212216.

Komentarze (0)