Przesuszona skóra na łokciach to częsta przypadłość, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, gdy za oknem robi się zimno. Sucha skóra na łokciach charakteryzuje się nie tylko mało estetycznym wyglądem, ale też jest bardzo nieprzyjemna w dotyku. Czy wystarczy stosowanie zwykłego balsamu nawilżającego, by przywrócić skórze prawidłową kondycję? Jakie są najczęstsze przyczyny przesuszonych łokci i jak sobie z nimi poradzić?

Przyczyny suchej skóry na łokciach

Przyczyną przesuszonych łokci może być niewłaściwa dieta i pielęgnacja ciała

Skóra na łokciach praktycznie całkowicie pozbawiona jest gruczołów łojowych, dlatego powinniśmy szczególnie o nią zadbać, m.in. poprzez odpowiednie nawilżanie.

Większość czynności wykonujemy używając rąk, łokcie narażone są przez to na częste otarcia i uderzenia. Na łokciach często się również podpieramy, co nie pozostaje bez znaczenia dla ich kondycji.

Inne przyczyny:

  • częste stosowanie mydła i kosmetyków zawierających alkohol
  • picie zbyt małej ilości wody
  • przebywanie w pomieszczeniach o niskim nawilżeniu powietrza
  • dieta uboga w kwasy tłuszczowe omega 3
  • zbyt rzadkie nawilżanie skóry
  • niewystarczająca ochrona przed działaniem czynników zewnętrznych (słońce, mróz, wiatr)

Sucha skóra na łokciach może być również objawem choroby

Suche łokcie pojawiają się m. in. przy niedoczynności tarczycy, atopowym zapaleniu skóry, egzemie, łuszczycy, cukrzycy.

Gdy od dłuższego czasu doskwiera Ci problem suchych łokci udaj się do lekarza i wykonaj pakiet badań, by wykluczyć powyższe schorzenia.

sucha skóra na łokciach

Co zrobić, gdy skóra na łokciach jest sucha, swędzi i boli? 

Nie drap i nie trzyj

Pocieranie i drapanie suchych łokci może jedynie pogorszyć sytuację.

Gdy na łokciach są łuski skóry, krostki – udaj się do dermatologa

Gdy suche łokcie stają się bolesne, pojawiają się na nich krostki, łuski schodzącej skóry – koniecznie udaj się do dermatologa. Warto sprawdzić, czy na łokciach nie rozwija się grzybica. Przyczyną zmian na łokciach może być również łuszczyca. W takim wypadku nawilżanie łokci nie wystarczy.

Nawilżaj łokcie odpowiednim balsamem

Unikaj kosmetyków zawierających alkohol i sztuczne substancje. Sprawdzą się natomiast kremy zawierające kwas mlekowy, mocznik i kwas salicylowy.

Zadbaj o odpowiednie nawilżenie powietrza w pomieszczeniach

Zbyt suche powietrze to problem w wielu mieszkaniach, szczególnie w okresie grzewczym. Jeśli wilgotność powietrza w naszym mieszkaniu jest zbyt mała, nasza skóra staje się sucha. Zadbaj o regularne wietrzenie pomieszczeń, nie rozkręcaj grzejników maksymalnie. Warto pomyśleć również o nawilżaczu powietrza.

Zafunduj sobie domowe spa

Sucha skóra na łokciach wymaga regularnego nawilżania. Najpierw jednak spróbujmy pozbyć się łuszczącego się, szorstkiego naskórka. Możesz to zrobić wykonując peeling.

Peeling na suche łokcie można wykonać z cytryny i soli morskiej gruboziarnistej, fusów z kawy i oliwy z oliwek. Peeling usuwa martwe komórki naskórka oraz poprawia stan skóry. Po zabiegu należy skórę na łokciach odpowiednio nawilżyć.

W walce z suchymi łokciami pomoże maseczka z banana oraz śmietany. Wystarczy zrobić z banana papkę, dodać gęstą śmietanę i nałożyć miksturę na łokcie na ok. 15 min. Banan zawiera między innymi witaminę A, która przywraca utraconą wilgoć oraz naprawia uszkodzoną, matową i suchą skórę.

Sposobem na suche łokcie jest również maseczka z miodu i gęstego jogurtu naturalnego. Miód zawiera antyoksydanty, aminokwasy, składniki mineralne i witaminy. Co więcej, miód jest naturalnym nawilżaczem, natomiast jogurt naturalny łagodzi podrażnienia i intensywnie nawilża skórę.

Suche łokcie należy smarować codziennie oliwą z oliwek lub olejem kokosowym. Oliwa z oliwek oczyszcza, nawilża i regeneruje skórę, nie naruszając przy tym jej naturalnej warstwy ochronnej. Olej kokosowy ma działanie antybakteryjne, nawilżające i odżywcze.

Zadbaj o swoją dietę

Jak wspomniałam wcześniej, przyczyną suchych łokci może być zbyt mała ilość kwasów omega 3 w diecie (jak również innych tłuszczów nienasyconych). Zadbaj, by w Twoim menu pojawiały się tłuste ryby morskie, awokado, orzechy, oliwa, olej lniany.

Wśród składników mineralnych, które decydują o wyglądzie naszej skóry, znajduje się cynk. Znakomite źródła cynku to: kasze, warzywa strączkowe, owoce morze, jaja, drób oraz wołowina.

Dla kondycji skóry cenne są witamina A i witamina E. Witamina A znajdująca się m.in. w: mleku, serze, żółtkach jajek, maśle, tranie, wątrobie, a także w warzywach i owocach bogatych w karoteny (marchew, pomidory, papryka, dynia, brokuły). Witamina E znajduje się w olejach roślinnych (najwięcej jest jej w oleju rzepakowym, sojowym i słonecznikowym), orzechach laskowych, migdałach, żółtkach jaj, kapuście białej, kiełkach, nasionach zbóż, w szpinaku.

Istotne jest również odpowiednie nawodnienie. Każdego dnia wypijaj minimum 1,5-2 litry wody.

Nie podpieraj się na łokciach

Jeżeli robimy to zbyt często, z pewnością nie służy to już stwardniałej skórze. Pamiętajmy o tym pracując godzinami przy biurku.

Komentarze (1)
monisa

Smiało mogę polecić kremy z mocznikiem, super działają na zrogowaciały naskórek.

0