SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Korzyści jakie niesie ze sobą uprawianie sportu

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 18736

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 19 Napisanych postów 9216 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 30094
Z racji że jutro na uczelni wygłaszam referat „Wpływ hipokinezji oraz akinezji na ustrój człowieka", wpadłem przypadkiem na pomysł napisania nowego artykułu dla Was.

Człowiek to perfekcyjnie zbudowana maszyna, przystosowana do wykonywania ciężkiej, wyczerpującej pracy fizycznej. Już od zarania dziejów człowiek (no prawie człowiek) skakał po drzewach.. w końcu spadł z nich i zabrał się za polowanie na mamuty i tygrysy. Gdyby ustrój nie był tak przystosowany, człowiek dawno umarłby z głodu lub został zagryziony przez inne drapieżniki. Biorąc pod uwagę obecną kondycję fizyczną społeczeństwa, należy się zastanowić czy to faktycznie nie przypadek że dalej żyjemy.
Wracając do tematu - dobrze wytrenowane ciało jest skomplikowaną maszynerią, która potrafi wykonać ciężką pracę, przy stosunkowo niewielkim nakładzie energetycznym.
Jak to się ma do treningów?
Możliwości ruchowe człowieka świadczą o jego zdrowiu. Jak wszyscy wiedzą, aby zachować podstawowe czynności organizmu, należy spożywać odpowiednią ilość pokarmu, białek, wody, witamin t podobnie. Niestety - pomijając fakt że społeczeństwo nie dość że posiadając te wiedze nie wykorzystuje jej w praktyce, to zapomina o najważniejszym czynniku wpływającym na utrzymanie ciała i ducha w dobrej kondycji - o ruchu. Ruch jako uniwersalny element aktywności fizycznej wpływa na styl i jakość życia. Osoby które uprawiają [amatorsko] sport, zazwyczaj lepiej się odżywiają, lepiej śpią, są bardziej odporne na stres, są mało podatne na używki.
Po drugiej stronie znajdują się swoiste lenie - nie dawkując sobie ruchu są narażeni na wiele negatywnych następstw zdrowotnych, cierpią na obniżoną sprawność fizyczną. Są zmęczeni, mają złe samopoczucie - a co gorsza - są najbardziej narażeni na plagę społeczeństwa - na choroby cywilizacyjne.

Już jednorazowe wykonanie ćwiczenia wywiera określony wpływ na organizm, jednak aby ciało zaczęło poprawnie i bez zarzutu funkcjonować, trening musi być powtarzany systematycznie. W ćwiczeniach nie chodzi tylko o poprawę sprawności i jej podtrzymanie, jak wielu może sądzić - trening polega na tym, aby ruch stanowił odpowiednio silny bodziec uruchamiający reakcje adaptacyjne organizmu. Cóż to znaczy? Ano nic innego, aniżeli stosowanie maksymalnych lub submaksymalnych obciążeń - aby organizm cały czas przystosowywał się do wysiłku. Dla przykładu - jazda na rowerku treningowym przy tętnie 100 raczej mija się z celem...

Organizm, reagując na bodźce ruchowe rozwija się i doskonali. Najbardziej widoczne efekty są w obrębie aparatu ruchu, czyli chodzi o nic innego jak o mięśnie. Dzięki treningowi, zmienia się siła i masa mięśni, co niesie za sobą całą masę pozytywów.
Dzięki treningowi siłowemu zyskujemy:
-zwiększoną masę mięśni,
-lepszą przemianę materii
-polepszony transport substancji odżywczych do mięśni i kości
-lepszą ochronę narządów wewnętrznych
-zniesienie przewlekłych bólów stawów

Drugim szczególnie ważnym układem, który ulega znacznym przemianom podczas wysiłku jest układ kostno-stawowy. Ćwiczenia kształtują powierzchnie stawowe kości, co wpływa na zniesienie bólów i nieruchomości stawów. Ponadto zwiększa się wytrzymałość kości. Bardzo ważnym czynnikiem jest odpowiednie obciążenie - powoduje to powstawanie tak zwanych prądów piezoelektrycznych. Odpowiednie obciążenie kośćca powoduje przyspieszone odbudowanie tkanki kostnej - zarówno jej naprawę w przypadku osteoporozy, jak i wzmocnienie w przypadku ludzi zdrowych. Badania potwierdziły, że najbardziej optymalne ćwiczenia wpływające na wzrost masy tkanki kostnej to ćwiczenia siłowe, z obciążeniem oraz jogging, chodzenie po schodach, zaś u ludzi chorych znacznie lepsze rezultaty przynoszą ćwiczenia w staniu niż w leżeniu. W obu przypadkach treningów, należy często zwracać uwagę na modyfikację, aby różnicować obciążenia szkieletu. Drugim, równie ważnym - jeśli nie ważniejszym czynnikiem jest stałe zwiększanie obciążeń. W przeciwnym razie kości przyzwyczają się i przestaną reagować.

Bardzo wrażliwym na wysiłek układem jest układ krążenia. Pod wpływem ćwiczeń dochodzi do zmiany zarówno w obrębie samego serca, jak i krążenia obwodowego. Dochodzi do hipertorfii (przerostu) mięśnia sercowego, co skutkuje większą siłą skurczu, jak i większą objętością wyrzutową serca. Rośnie pojemność minutowa. Co ważniejsze - zwiększa się przepływ krwi w naczyniach wieńcowych, co jest bardzo istotne zarówno dla profilaktyki, jak i dla osób cierpiących na chorobę wieńcową.

W układzie oddechowym zmiany są nie mniejsze - ćwiczenia wpływają kształtująco na klatkę piersiową oraz poprawiają czynność mięśni oddechowych. Ćwiczenia aerobowe wpływają na tkankę płuc - powodują między innymi otwarcie się nieczynnych pęcherzyków płucnych, co ma niebotyczne znaczenie dla palaczy. Poprawia się wentylacja, a co za tym idzie poprawa krążenia oraz zaopatrzenie tkanek w tlen.

Lecz chyba najważniejszym czynnikiem dla naszych pań i panów borykających się z większą lub z mniejszą nadwagą jest zwiększenie przemiany materii. Następuje zmniejszenie odkładania tłuszczu w tkance tłuszczowej, polepsza się zdolność organizmu do spalania kalorii, utrzymanie prawidłowej termogenezy. Ponadto ćwiczenia podnoszą ilość tzw ‘dobrego cholesterolu’ (HDL) a obniża poziom tego ‘złego’ (LDL).
Najlepsze ćwiczenia dla tego celu to ćwiczenia aerobowe.

Dlatego, bardzo ważne jest połączenie ćwiczeń siłowych (wykonywanych na siłowni) z ćwiczeniami aerobowymi, takimi jak jogging, rowerek, orbitrek itp. Takie połączenie wraz z prawidłową dietą sprawią, że nasz organizm stanie się idealną maszyną, zdrową, silną maszyną, która będzie w stanie podołać wszystkim obciążeniom, zarówno natury fizycznej, jak i psychicznej.
Tak więc panowie i panie - na siłownie marsz!!!


Pozdrawiam, Dezir - moderator działu "Fitness"
----------------------------------------------
"Musisz przełamać strach przed bólem, żeby ciężko trenować, a przecież musisz ciężko trenować. A kiedy mówię o ciężkim treningu, to mam na myśli naprawdę ciężki trening."

Pozdrawiam, Dezir - (były, więc nieoficjalny) moderator działu "Fitness"
----------------------------------------------
>> "TRZEBA BYĆ ZNAWCĄ, A NIE WYZNAWCĄ" <<

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10873 Napisanych postów 49717 Wiek 27 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 57816
Fajny art <imgs src="../../buziaki/31.gif" align=middle> <imgs src="../../buziaki/14.gif" align=middle>

Nie byłabym sobą, gdybym nie wtrąciła <imgs src="../../buziaki/3.gif" align=middle> <imgs src="../../buziaki/7.gif" align=middle> Pozwolisz? <imgs src="../../buziaki/15.gif" align=middle>
> stosowanie maksymalnych lub submaksymalnych obciążeń
A co z aerobami? ;) Generalnie &#8211; tytuł dotyczy sportu, a pisząc art miałeś zapewne na myśli trening siłowy (&#8222;równie ważnym - jeśli nie ważniejszym czynnikiem jest stałe zwiększanie obciążeń&#8221;) <imgs src="../../buziaki/1.gif" align=middle>
> zwiększoną masę mięśni
Oczywiście nie zawsze i niekoniecznie ;)


---------------------------------------------------------------------------------------
<imgs src="../../buziaki/14.gif" align=middle> kawoszka <imgs src="../../buziaki/14.gif" align=middle> === modka działu fitness === sympatyk-mafia.suple.hardcor.pl
=================== zamiast dawać mi soga kliknij: http://www.pajacyk.pl 
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 86 Napisanych postów 17398 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 79160
to i ja dodam czemu nie

maxymalne i submaksymalne obciazenia wcale nie sa potrzebne zarowno do zwrostu jak i wyciagania korzysci z uprawiania kulturystyki i ogolem sportow silowych

przy osteoporozie niesttey ...nie zaleca sie ZADNYCH cwiczen silowych o ile dobrze pamietam

zapomniales dodac ze Twoje maxymalne i submaxymalne obciazenia moga dzialac ... NISZCZACO na stawy ...tez niestey - bo czesciej zamiast poprawy mamy odwrotna sytuacje - szczegolnie u poczatkujacyh i szczegolnie jesli ktos ma tendencje do slabych stawow badz juz jakies patologie ktore cwiczeniami na takich ciezarach mozemy dodatkowo powiekszyc ...

I chyba ajwazniejsze - aby osiagnac wszystko o czy mowisz potzreba KONSEKWENCJIW DZIALANIU ORAZ POPRAWNEJ TECHNIKI BO BEZ TEGO ANI RUSZ

Sory Dez ale chybajuz tacy jestesmy ze lubimy dodawac swoje 3 grosze hrhr (baranu! skorpionu! hrhr)

Art ciekawy - taki do poczytania ale pewno zginie w gaszczu zapytan w stylu "jak sie pozbyc tluszczu na brzuchu" ...niestety.

pozdrawiam



Kanarek.mafii.hardcor.suple.pl
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 29 Napisanych postów 2971 Wiek 39 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 17418
To ja dodam, ze aktywnosc fizyczna wplywa pozytywnie na wzrost odpornosci, poprawia krazenie limfy, rozladowuje stres, obnizajacy odpornosc, itp. Dla mnie, nosiciela gronkowca zlocistego, to bardzo wazny aspekt.

Fajny art

Pozdrawiam
M.

Moderator dzialu Prawo, Ekonomia i Gospodarka.
http://www.e-stacja.pl 
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 19 Napisanych postów 9216 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 30094
Hehe bardzo dobrze wiem ze lubicie sie wtrącać.
Co mialem na mysli mówiac obciazenia maxymalne i submaksymalne? A więc nie chodzi absolutnie o ciężary takie na siłowni.. faktycznie, źle to ująłem - chodzi po prostu o to, aby nie wykonywać po 100powtórzeń, ale o to, aby utrzymać stały wzrost intensywności - nie tylko na siłowni, ale również przy aerobach - zwiększanie dystansu, przyspieszanie. Dotyczy to głównie początkujących i ludzi chorych.
Kanar - niestety - nie masz racji. Ćwiczenia siłowe są jak najbardziej zalecane, ale oczywiscie babcia nie moze isc na silownie i zalozyc 100kg na sztange
Wszystko musi sie dziac pod opieką specjalisty.
Zresztą, przy pisaniu tego korzystałem min. z wiedzy znanego profesora fizjoterapii - prof. Nowotnego, tak więc info jak najbardziej wiarygodne.
Jeszcze jakies pytania?

Pozdrawiam, Dezir - moderator działu "Fitness"
----------------------------------------------
"Musisz przełamać strach przed bólem, żeby ciężko trenować, a przecież musisz ciężko trenować. A kiedy mówię o ciężkim treningu, to mam na myśli naprawdę ciężki trening."

Pozdrawiam, Dezir - (były, więc nieoficjalny) moderator działu "Fitness"
----------------------------------------------
>> "TRZEBA BYĆ ZNAWCĄ, A NIE WYZNAWCĄ" <<

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 19 Napisanych postów 9216 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 30094
"Zwiększona masa mięśni"
am - hipertorfia następuje zawsze przy treningu - przy każdym treningu, jednak nie w stopniu kulturystycznym.
Każda akcja powoduje reakcje - a moj art dotyczy początkujących i ludzi chorych.

Pozdrawiam, Dezir - moderator działu "Fitness"
----------------------------------------------
"Musisz przełamać strach przed bólem, żeby ciężko trenować, a przecież musisz ciężko trenować. A kiedy mówię o ciężkim treningu, to mam na myśli naprawdę ciężki trening."

Pozdrawiam, Dezir - (były, więc nieoficjalny) moderator działu "Fitness"
----------------------------------------------
>> "TRZEBA BYĆ ZNAWCĄ, A NIE WYZNAWCĄ" <<

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10873 Napisanych postów 49717 Wiek 27 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 57816
Ja bym jeszcze dodał zdanie lub dwa o zbawiennym wpływie sportu na psychikę

Pozdrawiam,
Leniwy Tyka

*** FitNessCafeClassic ***
There's no easy way to build muscles. Excruciating effort, great fatigue, and sometimes even an injury or two, must be accepted as part of the price to be paid for the results that are desired.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 23 Napisanych postów 3704 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 23096
j/w .. . nawet 3


.:: Bumelant mafia.suple.hardcor.pl ::.

Doradca w dziele suplementacja.
Doctor Hannibal Lecter

"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, aż znajduje się taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on to robi."
A.A.

...

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 86 Napisanych postów 17398 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 79160
ok moglem sie mylic


START 08.12.2003r.
Kanarek.mafii.hardcor.suple.pl
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 19 Napisanych postów 9216 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 30094
Moze powiem dokładnie o co chodzi z tymi obciążeniami maksymalnymi i submaksymalnymi, bo juz dostaje pytania na priva.
A więc nie chodzi tu o jedno powtózenie z maksymalnym ciężarem - pojęcie to trzeba zrozumiec w szerszym ujęciu - ciężar z którym mozemy wykonac max 8 powtórzen to rowniez będzie cięzar maksymalny, prawda?
Czyli - jesli lekarz zaleci 12 powtórzen max, to trzeba zrobic 12 powtorzen

Pozdrawiam, Dezir - moderator działu "Fitness"
----------------------------------------------
"Musisz przełamać strach przed bólem, żeby ciężko trenować, a przecież musisz ciężko trenować. A kiedy mówię o ciężkim treningu, to mam na myśli naprawdę ciężki trening."

Pozdrawiam, Dezir - (były, więc nieoficjalny) moderator działu "Fitness"
----------------------------------------------
>> "TRZEBA BYĆ ZNAWCĄ, A NIE WYZNAWCĄ" <<

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 384 Wiek 39 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 3791
sport uprawiamy dla lepszego samopoczucia, co chcieć więcej?:)

&#8222; Umysł panuje nad ciałem, a ciało nad materią&#8221;.

A czy ty też efektywnie wykorzystujesz swoja dodatkową masę mięśniową?

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Aerobik w Krakowie

Następny temat

Chce przytyc na twarzy :D, ale....

sosy