SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

[ART] Kształtowanie koordynacji ruchowej w sportach walki

temat działu:

Sztuki Walki

słowa kluczowe: , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 14447

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 793 Wiek 33 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 23741
Nauczanie nowych i doskonalenie poznanych już umiejętności ruchowych nie może odbywać się bez rozwijania zdolności koordynacyjnych. Stanowią one podbudowę do osiągnięcia maksymalnych umiejętności i mistrzostwa sportowego. Wpływają znacząco na ekonomikę ruchu oraz właściwe wykorzystanie zasobów energetycznych. Są elementem, bez którego nie wyobrażamy sobie prowadzenie procesu treningowego, w każdej dyscyplinie sportu.

Czym jest więc koordynacja ruchowa ?

Jest to zdolność do wykonywania złożonych aktów ruchowych, przestawiania się z wykonywania jednych ruchów na drugie, oraz szybkiego wykonywania nowych nieoczekiwanych ruchów. Stanowi podstawę działalności ruchowej człowieka, oraz nauczania i doskonalenia umiejętności technicznych. Jest gwarantem osiągnięcia wysokiego poziomu sportowego. Ma decydujący wpływ na stopień opanowania techniki indywidualnej
oraz poziom adaptacji do zmiennych warunków działania. Zawodnicy o niskim poziomie
umiejętności koordynacyjnych gorzej się uczą i doskonalą technikę indywidualną, posiadają
duże trudności z adaptacją do zmiennych warunków w jakich przychodzi im działać. Im
wyższy stopień koordynacji, tym szybsze uczenie się nowych elementów i lepszy poziom
adaptacji do zmieniających się warunków.

Znaczenie koordynacji ruchowej w technice bokserskiej

Szybkość ciosu zależy w znacznym stopniu od dokładnej koordynacji ruchów. Każdy cios składa się z połączenia następujących elementów ruchu: odbicia się od podłogi nogą, przenoszącą ciężar ciał na drugą nogę (w kierunku przeciwnika), skrętu tułowia, wysuwającego w przód bark ręki zadającej cios, i ruchu samej ręki. Szybkość ciosu zależy także od początkowego momentu ciosu, zadawanego z dogodnej pozycji wyjściowej, od stanu układu nerwowo-mięśniowego boksera i szybkości jego reakcji. Bokser musi zawsze pamiętać, że do momentu zadania ciosu większa część mięśni powinna być możliwie najmniej naprężona. Rozluźnienie mięśni przed ciosem zwiększa jego dokładność.

Przy każdym ciosie, z jakąkolwiek był on zadany silą, bokser powinien w końcowej fazie ciosu utrzymać ciało w równowadze, żeby nie stać się celem dla kontrciosów przeciwnika i aby nie tracić energii na przywrócenie równowagi po ciosie chybionym. Żeby zachować równowagę, bokser przy każdym ciosie, zadawanym z dystansu, wpiera się palcami lewej (wykrocznej) nogi w podłogę, błyskawicznie rozluźnia mięśnie pasa barkowego, a prawą nogę podciąga do przodu, nie na jakąś ustaloną odległość, lecz wykorzystuje ją jako przeciwwagę (balansujące ogniwo), pozwalającą utrzymać środek ciężkości ciała w granicach płaszczyzny oparcia. W szeregu wypadków, zwłaszcza przy zadawaniu energicznych i silnych ciosów, prawej nogi można nawet nic podciągać do przodu. Utrzymując stale równowagę w walce, bokser ma możność lekko, nieprzymuszenie przechodzić od jednej akcji do drugiej.

Do elementów składowych zdolności koordynacyjnych zaliczamy:
- orientację przestrzenną; czyli zdolność określania pozycji w trakcie ruchu
całego ciała w przestrzeni i czasie, w odniesieniu do ustalonego pola działania lub
poruszających się obiektów /przeciwnik, oraz realizowania ruchu w pożądanym kierunku
- szybkość reakcji; umożliwia szybkie rozpoczęcie i wykonanie celowej krótkotrwałej czynności ruchowej na określony sygnał, w którą zaangażowane może być całe ciało lub jego część. O poziomie tej zdolności świadczy czas, jaki upływa od momentu zadziałania sygnału do momentu zakończenia określonego ruchu. Ze względu na dużą
zmienność sytuacji w sportach walki odgrywa to duże znaczenie.
Do przykładowych ćwiczeń kształtujących szybkość reakcji zaliczamy np.: starty z rożnych pozycji wyjściowych na określony sygnał.
- poczucie równowagi; pozwala utrzymać pozycję ciała oraz zachować lub powrócić do równowagi ciała przy niespodziewanych i zamierzonych zmianach położenia ciała.
- poczucie rytmu; przejawia się w trakcie realizacji własnych działań motorycznych zawodnika. Inicjowanie i zmiana rytmu własnego stosowane są w celu wprowadzenia przeciwnika w błąd.
- zdolność przystosowania czynności ruchowych; polega na umiejętności wyboru właściwego programu ruchu w odpowiednim czasie w wyniku dostrzeżenia lub odebrania odpowiednich sygnałów.
- zdolność sprzężenia; jest to powiązanie i skoordynowanie ruchów całego ciała w trakcie wykonywania czynności ruchowej.
- czucie mięśniowe; to umiejętność zróżnicowania napięcia mięśniowego w realizacji czynności ruchowej. Pozwala na szybkie, efektywne i ekonomiczne rozwiązywanie zadań ruchowych.

Kształtowanie koordynacji ruchowej powinno odbywać się z zastosowaniem podstawowych reguł. Najlepszą metodą kształtowania koordynacji jest metoda powtórzeniowa. Często,szczególnie we wstępnym etapie nauczania stosuje się również gry i zabawy ruchowe.Najlepsze efekty przynosi kształtowanie koordynacji już podczas rozgrzewki oraz na początku części głównej. Ćwiczącym należy dostarczać wciąż nowe, bardziej różnorodne ćwiczenia. Powinno się je wykonywać w zmiennych warunkach i otaczającej przestrzeni. Początkowo zwracamy uwagę tylko na dokładność ruchu bez uwzględniania czasu jego trwania. Po opanowaniu danej czynności ruchowej zwiększamy szybkość jej wykonania,
utrzymując osiągniętą dokładność. Należy pamiętać, że dobór ćwiczeń, ich ilość, czas trwania i wielokrotność powtarzania zależą od wieku i możliwości zawodników. W trakcie
kształtowania koordynacji można zastosować dużą różnorodność ćwiczeń, uwzględniając wykorzystanie przyborów i przyrządów.
Dzisiejsze sporty walki i osiągnięcie w nich wysokiego poziomu sportowego jest niemożliwe bez systematycznego i wytrwałego kształtowania koordynacji ruchowej. Duża ilość ćwiczeń koordynacyjnych, oraz form pomocnych w kształtowaniu tej cechy sprzyja urozmaiceniu treningu.

WAŻNE żeby mieć świadomość, że koordynacja zależy od:
- uzdolnień ruchowych
- doświadczenia
- dotychczasowych umiejętności
- pamięci ruchowej
- wyobrażenia o danym ruchu

Koordynacje dzieli się na:
- wrodzoną (tu zaliczmy uzdolnienia ruchowe, ogólną i specjalną sprawność fizyczną)
- nabytą (koordynacja szczególna, jednostronna, czyli tzw. wyćwiczona i wielostronna)

Drabinki koordynacyjne
Drabinek koordynacyjnych żadnemu trenerowi nie trzeba przedstawiać. To obecnie jeden z
obowiązkowych przyborów w każdym klubie. Jego pomoc w kształtowaniu koordynacji, równowagi i poprawianiu szybkości nóg jest ogólnie znana i doceniana. Drabinki wspaniale urozmaicają zajęcia treningowe, a niektóre nowe dla zawodników ćwiczenia potrafią wprowadzić nieco radości do ciężkich treningów i elementy wesołej rywalizacji, zwłaszcza gdy ćwiczenie jest dla zawodników nowością. Kluczową sprawą podczas ćwiczeń na drabince koordynacyjnej jest jak najkrótszy czas kontaktu stopy z ziemią. Szybsze stopy to lepszy czas reakcji i zdolność szybszej zmiany kierunku biegu. Ćwicząc na drabinkach zawodnik uczy swoje mięśnie szybkiej reakcji, co daje wymierne efekty podczas rywalizacji sportowej.

Trening Tomasza Adamka - drabinka koordynacyjna







Skakanka
Floyd Mayweather Jr - trening na skakance




Ćwiczenia z piłką tenisową
Ćwiczenia rzutów i chwytanie piłki tenisowej doskonale wpływają na koordynację ruchów boksera, wyrabiają umiejętność oceny na oko odległości, szybkość i dokładność reakcji.
Umiejętność wyliczenia odległości, na jaką ma być wykonany rzut, sprzyja wyrobieniu zdolności stosowania odpowiedniego do realizacji tego rzutu wysiłku mięśni.
Więcej na ten temat: http://www.sfd.pl/Ćwiczenia_w_Boksie!!!-t450150.html

Przykład treningu z piłką tenisową od 4:54




Zmieniony przez - Woj17 w dniu 2011-01-04 21:59:26
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 793 Wiek 33 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 23741
Tenis stołowy
Gra jest bardzo dynamiczna, doskonale wyrabia wyczucie odległości, szybkość reakcji i orientację.
Dla przykładu Vitali Klitschko codziennie gra w tenisa stołowego w trakcie obozu przygotowawczego do walki. Dzięki temu jak sam mówi ćwiczy refleks i koncentrację.

Trening równowagi
Trening równowagi stosowany jest głownie w celu poprawy reakcji równoważnych, postawy oraz koordynacji. Ćwiczenia na podłożach niestabilnych przyczyniają się do wywołania odpowiednich reakcji równoważnych. Trening równowagi stosowany jest także w celu poprawy ogólnej sprawności fizycznej, w terapii pourazowej oraz w sporcie. Badania dowodzą, że po zastosowaniu celowego a zarazem systematycznego treningu równowagi znacznie spada ryzyko upadków lub ponownego wystąpienia urazu. Trening równowagi wpływa również na zaangażowanie mięśni stabilizujących poszczególne stawy.

Zalety treningu równowagi
Korzyści, jakie niesie trening równowagi, odczuwane są nie tylko na sali podczas zajęć, ale co ważniejsze w życiu codziennym. I choć na pierwszy rzut oka nie ma nic niezwykłego w umiejętności stania na jednej nodze, to taka zdolność uczy balansowania ciała i odruchowej reakcji na nieprzewidziane sytuacje. Ciało staje się bardziej „posłuszne”, opanowane, zręczne, co procentuje podczas wykonywania rutynowych czynności. Nasze ruchy są bardziej ekonomiczne i celowe. Stoimy pewniej, trafiamy dokładniej na stopie schodów czy drabiny, idziemy bardziej świadomie, możemy lepiej i szybciej poradzić sobie z nierównością podłoża. Znacznie łatwiej uczymy się nowych ruchów w życiu i sporcie, a potknięcia nie skutkują upadkiem z przykrymi konsekwencjami.
Kiedy mięśnie znajdują się w nierównowadze tracimy dobrą postawę, plecy stają się zaokrąglone, barki zapadają się do przodu, bolą nas stopy. Dzięki treningowi równowagi można pozbyć się tych dolegliwości. Wzmocnić mięśnie i wyeliminować negatywne napięcia.

Jason Robinson – skakanie na oponie i przez pachołek treningowy




Bernard Hopkins od 1:15 filmiku ćwiczy na piłce gimnastycznej




Mirko Cro Cop Filipovic – trening równowagi od 1:23




Przykładowy trening równowagi




Trening równowagi balansu na piłce gimnastycznej




Trening na piłce gimnastycznej zawodnika bjj




Trening na niestabilnym podłożu. Co daje ćwiczenie na niestabilnym podłożu?

Ćwiczenia na niestabilnym podłożu pomogą ci podnieść napięcie mięśni, a przez to niemal natychmiast zwiększyć siłę. Ćwiczenia na niestabilnym podłożu to takie, w których twoje ciało musi użyć zwiększonego napięcia wszystkich partii mięśniowych, aby prawidłowo wykonać ćwiczenie. Przykładem takiego ćwiczenia są pompki na piłce do ćwiczeń (stability ball). Ustaw ciało jak do klasycznych pompek, ale pod stopy podłóż piłkę do ćwiczeń. Starając się wykonywać to ćwiczenie twoje ciało będzie musiało uruchomić bardzo dużo grup mięśniowych i mocno je napiąć, aby pomóc ci zachować równowagę. Takie napięcie mięśni jest właśnie treningiem na siłę maksymalną.
Jeśli nie masz piłki do ćwiczeń to możesz wykorzystać szereg innych przedmiotów do wygenerowania niestabilności podłoża. Możesz na przykład podczas wykonywania pompek chwycić nogi krzeseł zamiast opierać dłonie o podłogę, albo pod stopy podłożyć hantle, aby utrudnić sobie utrzymanie równowagi podczas wykonywania pompek.
Niestabilność podłoża generuje zwiększoną siłę, ponieważ zmusza całe ciało do większego napięcia niż np. podczas ćwiczeń izolowanych.

Źródło: http://acn.waw.pl/sport/ciosy_wstep.htm
www.footballtrening.pl/theory/theory15.pdf
http://fitness.wp.pl/fitness/aerobik/go:2/art51,body-balance-trening-rownowagi.html
http://docs6.chomikuj.pl/114398928,0,1,motoryczność,-sprawność-ruchowa,-treningi,-wytrzymałość.doc 
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 120 Napisanych postów 16087 Wiek 32 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 79876
Dzięki za Art sog jak wejdzie.

This is madness!
This is SHIN-AI-DO!!!

http://www.shinaido.w8w.pl/

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 793 Wiek 33 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 23741
Dzięki Scorpion, mam nadzieje że się komuś przyda art
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 9 Napisanych postów 2465 Wiek 31 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 13264
Bardzo dobra robota. Chyba pierwszy ART od pol roku
SOG
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 0 Napisanych postów 142 Wiek 31 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 5571
bardzo fajny art lap soga

Wojownicy bądźcie czujni to są czasy nie spokojne
Serca od strachu wolne
W głowach myśli nie pokorne Jeśli życie jest walką to my wygramy tą wojnę

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 146 Na forum 8 lat Przeczytanych tematów 1515
Ooo stary , właśnie takich artów nam potrzeba :D Sog poszedł :)

Be real !

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 401 Napisanych postów 5586 Wiek 32 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 39236
Swietny art, fajne filmiki.
SOG nie wchodzi.

Ile trzeba wlozyc pracy by najlepszym byc? Tysiace godzin, 300 poza domem dni...

Moj dziennik crossfit:

http://www.sfd.pl/Dziennik__Z_crossfitem_po_formę-t857818.html

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 793 Wiek 33 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 23741
Dzięki Panowie cieszę się że art., się podoba
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 18 Napisanych postów 4645 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 16509
Fajne. Gdzieś miałem taką piłkę...

Dopóki walczysz Jesteś zwycięzcą...

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
OloKK www.olokk.pl
Ekspert
Szacuny 117 Napisanych postów 34575 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 195972
Jeśli chodzi o równowagę to jest to cecha wrodzona, podobnie jak szybkość. Można nauczyć się pewnych zachowań, ale nie każdy jest w stanie nauczyć się chodzić po linie

OLIMP ENG-PL TRANSLATOR:
2 capsules 3 times daily = 4 kapsułki 3-4 razy dziennie

http://facebook.com/olokk
http://olokk.pl  http://bng-studio.pl 

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Typ budowy*David Haye*

Następny temat

Przesadzona balacha ;/

Zestaw 1