Wydawać by się mogło, że pojęcie "sztanga" odnosi się raczej do gryfu prostego, za pomocą którego wykonamy większość ćwiczeń na siłowni. Ewentualnie spotykamy dodatkowo gryfy lekko lub mocno łamane, które wykorzystywane są w treningu ramion, aby odciążyć nieco nadgarstki, skoncentrować pracę poszczególnych części bicepsów czy tricepsów.

Asortyment treningowy jest jednak dużo szerszy, a w lepszych siłowniach i klubach fitness spotkać możemy sztangi, które nie tylko ułatwią trening, wspomogą ruch funkcjonalnie, ale i dostarczają nowych bodźców. Jaki gryfy możemy więc spotkać i jak trenować z ich pomocą?

1. Gryf Buffalo

https://www.youtube.com/watch?v=eYQNJoPjG_o

Na pierwszy rzut oka, gryf tego typu wygląda, jak wygięta sztanga, która ugina się pod naporem obciążenia. Wykorzystywana jest ona zarówno do przysiadów, jak i wyciskania w leżeniu. Jej końce są proste jak w gryfie standardowym, a wygięty jest jej środek. Sztanga tego typu odciąża obręcz barkową u osób, które czują, jak standardowa sztanga mocno uciska na grzbiet i barki (pomimo, że jej średnica nie jest większa). Wygięcie w łuk ma za zadanie obniżyć środek ciężkości, a opór jest rozłożony na szerszą płaszczyznę naszych pleców.

2. Gryf Barbell 2.0

https://www.youtube.com/watch?v=XgQ3nFnVmh0

Gryf numer dwa to najbardziej zaawansowany gryf, jaki do tej pory widziały sale treningowe. Posiada on dwa grubsze uchwyty, które są przesuwne. Jak widzimy na filmie, z jego pomocą można wykonać ruch, który imituje ten wykonywany za pomocą sztangielek. Osoby stosujące Barbell 2.0 wskazują na właściwość, która sprawia, że wykorzystywane w seriach obciążenie treningowe spada nawet o połowę, aby uzyskać ten sam efekt treningowy. Jak zaznacza producent sprzętu, gryf Barbell 2.0 ma za zadanie dodatkowo odciążyć rotatory naszych ramion.

3. Gryf Cambered Squat

https://www.youtube.com/watch?v=IfHnI0I3XvY

Sztanga Cambered została stworzona z myślą o treningu nóg. Osoby stosujące tego typu gryf zwracają uwagę na zupełnie inne wrażenie ruchowe z wykorzystania tego typu rozwiązania. Przyznajmy szczerze, sztanga wygląda dość dziwnie, jednak konstrukcja znacznie obniża środek ciężkości, co daje większą kontrolę nad wykorzystanym obciążeniem.

 

4. Gryf Yoke

https://www.youtube.com/watch?v=b2jmZyptN64

Sztanga tego typu jest częściej spotykana już na siłowniach w Polsce. Dość powszechnie wykorzystywana przez zawodników, jak i osoby trenujące amatorsko. Sztanga trzyma specyficzną pozycję naszego ciała, która wymusza dość mocną kontrolę ruchu za pomocą mięśni czworogłowych ud. Jest idealna dla osób mających problem z nadgarstkami, gdyż chwytamy ją sposobem neutralnym, blisko klatki piersiowej, co ułatwia kontrolę sztangi na grzbiecie.

5. Gryf szwajcarski

https://www.youtube.com/watch?v=ZfLm4O7Ae-I

Nazywany również multi barem. To gryf, który posiada dużo różnych chwytów, które nie tylko różni rozstaw odległości od krążków, ale i posiada różnego rodzaju chwyty skośne wewnątrz gryfu. Pozwala to ukierunkować rozstaw szerokości dłoni na sztandze oraz dostosować chwyt do funkcji nadgarstka, odciążając jego pracę.