Próbowałaś już wielu diet i straciłaś  nadzieję, że kiedykolwiek schudniesz? Nie wierzysz już, że nadmiar tkanki tłuszczowej z brzucha zniknie, bez względu na to, jak bardzo się starasz?  Możesz być pewna, że nie jesteś sama! Pomijając w tym  momencie nadmiar jedzenia, nieprawidłowy dobór składników odżywczych i brak aktywności - na naszej drodze pojawia się nowa i niezwykle skuteczna przeszkoda...

  1. Stan zapalny organizmu
  2. Czynniki przyczyniające się do rozwoju stanu zapalnego organizmu
  3. Jak objawia się stan zapalny organizmu?
  4. Jak zmniejszyć stan zapalny organizmu?
  5. Podsumowując

Stan zapalny organizmu

Wiele osób stara się schudnąć i zdobyć ciało swoich marzeń. Nie zawsze jednak udaje im się osiągnąć zamierzony cel, ponieważ często nie  trenują odpowiednio lub nie przywiązują dostatecznej wagi do tego, co i ile jedzą. Współczesny styl życia przyczynia się również do stanów zapalnych organizmu, które mogą utrudniać nam odchudzanie się i wpływać negatywnie na nasz stan zdrowia i samopoczucie.

Wiele osób cierpi na stany zapalne organizmu nie mając o tym pojęcia. Stan zapalny to fizjologiczna reakcja obronna organizmu na walkę z „intruzem”. Stan zapalny jest procesem ważnym i potrzebnym w naszym organizmie. Problem pojawia się wówczas, gdy przybiera on formę przewlekłą. Przewlekły stan zapalny nie daje tak wyraźnych objawów. Rozwija się powoli i stopniowo niszczy zdrowe komórki. Może współistnieć z wieloma jednostkami chorobowymi lub umożliwiać ich rozwój. 

Naukowcy od lat wskazują stan zapalny organizmu, jako główny powód każdej poważnej choroby, zaczynając od cukrzycy, przez raka i choroby serca, po depresję, chorobę Alzheimera i zapalenie stawów, a także wiele alergii i stanów, takich jak zespół jelita drażliwego i astma. Przewlekły stan zapalny może być kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do nadprogramowego wzrostu masy ciała i problemów z przeprowadzeniem efektywnej redukcji.

Czynniki przyczyniające się do rozwoju stanu zapalnego organizmu

Czynników, które przyczyniają się do rozwoju przewlekłego stanu zapalnego jest wiele. Możemy wymienić wśród nich: stresującą pracę, słaby lub zbyt krótki sen, brak aktywności fizycznej, picie zbyt dużych ilości alkoholu, palenie, a nawet zły stan uzębienia. Obok wymienionych czynników, ogromne znaczenie ma również dieta. Regularne spożywanie pewnych pokarmów może przyczyniać się do permanentnego stanu zapalnego organizmu.

Istnieją określone pokarmy, o których wiadomo, że powodują stany zapalne. Zaliczamy do nich przetworzoną żywność o wysokiej zawartości rafinowanego cukru i tłuszczów utwardzonych. Spożywanie tego rodzaju produktów raz na jakiś czas nie miałoby znaczącego wpływu na nasz organizm. Jednak smutna prawda jest taka, że współcześnie większość ludzi je takie produkty każdego dnia - słodkie napoje, batoniki, chipsy, sklepowe szynki, kiełbasy, płatki śniadaniowe, gotowe sosy.

Nieustanne jedzenie każdego dnia tego samego może również okazać się nietrafionym pomysłem. Dieta oparta jedynie o kurczaka, ryż i brokuły jest niedoborowa, a ciągłe jedzenie tego samego może w końcu przyczynić się do problemów zdrowotnych i stanów zapalnych.

Popularne są również diety wykluczające jeden z makroskładników na rzecz spożycia większej ilości innego. Badania pokazują, że to również może stać się przyczyną stanu zapalnego w organizmie.

nie mogę schudnąć

Jak objawia się stan zapalny organizmu?

Stan zapalny może objawiać się w różnoraki sposób, często nie daje objawów specyficznych. Widoczne objawy pojawiają się przy stanie zapalnym jelit. Wówczas mogą pojawić się wzdęcia, gazy, zgaga, zaparcia, refluks, biegunka, choroba Crohna, zespół jelita drażliwego i wrzodziejące zapalenie jelita grubego.

Stan zapalny może wiązać się z niestabilnym poziomem cukru we krwi czy przewlekłym zmęczeniem.

Stan zapalny organizmu i przyrost masy ciała idą w parze. Stan zapalny może hamować uwalnianie leptyny - hormonu , który odpowiada za utrzymanie prawidłowej masy ciała poprzez kontrolowanie apetytu (leptyna nazywana jest hormonem sytości). Kiedy jesz za dużo, przybierasz na wadze, a komórki tłuszczowe wypełniają się. Dodatkowy tłuszcz wzmaga reakcję zapalną w komórkach, co jeszcze bardziej pogarsza sytuację. Wpadamy w błędne koło.

Stan zapalny w komórkach powoduje również, że stają się one oporne na insulinę, co powoduje, że Twoje ciało zmaga się z podwyższonym poziomem cukru we krwi, a to z kolei może powodować dalszy przyrost masy ciała. Kolejne błędne koło!

Jak zmniejszyć stan zapalny organizmu?

Jeśli jednak chcesz się wydostać się z tego błędnego koła i zacząć tracić tkankę tłuszczową, musisz opanować stan zapalny. By zmniejszyć stan zapalny, należy unikać pokarmów zapalnych i zacząć jeść więcej produktów o działaniu przeciwzapalnym . 

Produkty przeciwzapalne to w dużej mierze wszelkiego rodzaju warzywa i owoce, przede wszystkim te bogate w antyoksydanty i karotenoidy: owoce jagodowe, winogrona, zielone warzywa liściaste, cytrusy, marchew, a także warzywa krzyżowe, wspierające pracę układu odpornościowego.

Dobrymi dodatkami w diecie, wspomagającymi efekt przeciwzapalny, są również zioła i przyprawy. Działania przeciwzapalne są potwierdzone dla ziół i przypraw, takich jak: imbir (bogaty w gingerol, zingerol, paradol), szafran, kurkumina zawarta w kurkumie, goździki, niemiecki rumianek, rozmaryn (zawarty w nim karnozol ma działanie zmniejszające cytokiny zapalne), lukrecja, kapsaicyna zawarta w papryczkach, cynamon, gałka muszkatołowa.

Ogranicz w swojej diecie natomiast takie produkty, jak: ciasteczka, cukierki, ciastka, batoniki, chipsy, produkty smażone w głębokim tłuszczu, fast food.

Kolejną rzeczą, którą musisz zrobić, to zrównoważyć ilość kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w diecie. Omega-3 znajdziesz przede wszystkim w tłustych rybach, takich jak: śledź, makrela, halibut czy pstrąg. Ogranicz natomiast omega-6, które można znaleźć w potrawach przygotowanych na olejach roślinnych, takich jak olej słonecznikowy czy olej z pestek winogron. 

Dieta typowa dla osoby żyjącej w świecie zachodnim może zawierać 18 razy więcej kwasów tłuszczowych omega-6, niż omega-3. Nic dziwnego, że tak wiele ludzi cierpi na przewlekłe stany zapalne i tak ciężko im schudnąć. 

Warto uwzględnić w diecie również takie produkty, jak: oliwa z oliwek, pomidory, warzywa liściaste (szpinak i jarmuż), orzechy włoskie, migdały, owoce (jagody, truskawki, wiśnie, jabłka i pomarańcze). 

Poza odpowiednim doborem produktów w diecie, ważne jest również zadbanie o sen, relaks i regularną aktywność fizyczną.

Podsumowując

Gdy Twój organizm zacznie prawidłowo funkcjonować, szybko przekonasz się, że z powodzeniem zgubisz nadprogramowe kilogramy, zyskasz więcej energii i znacznie poprawi się jakość Twojego życia. 

Komentarze (5)
carlitoss

To jak to w koncu jest, podobno stan zapalny czyli mikro uszkodzenia włókien są pożądanym efektem.

0
GWookie

Artykuł jest o stanie zapalnym calego organizmu, jako patologicznego zjawiska a nie o celowych mikrouszkodzeniach. Tak jakbys porownal uszkodzenia miesni po wypadku z uszkodzeniami po treningu. Calkiem rozne sprawy.

0
anubis84

Dokładnie, jak się obawiasz o mięśnia, mikrouszkodzenia itp po prostu w okresie okołotreningowym unikaj sporych dawek O-3, antyoksydantów i nic Ci nie będzie groziło.

0
tomaszS

Bardzo dobry artykuł.
Rzeczywiście stan zapalny organizmu przyczynia się do wielu negatywnych działań w naszym organizmie.
Takich niuansów jest wiele.

0
anubis84

Zgadza się, niektórzy nawet nie widzą że coś takiego istnieje i moze wywoływać negatywne skutki w zdrowiu i pierwsze co to lekarz i szprycowanie pigułami.

0