Wiele osób, które chcą schudnąć, decyduje się na wdrożenie odpowiedniej diety oraz ćwiczeń. To bardzo dobra droga, trzeba jednak pamiętać, że na sukces składa się nie tylko ujemny bilans energetyczny (choć jest on najbardziej istotny), ale także hormony. Najczęściej słyszy się o hormonach odpowiadających za uczucie sytości (leptyna) oraz głodu (grelina). Nieco mniej się mówi o melatoninie, hormonie wytwarzanym podczas Twojego snu przez maleńki gruczoł w mózgu, czyli szyszynkę.

Po co nam melatonina?

Melatonina pomaga kontrolować cykle snu i naturalny rytm dobowy organizmu. Ma także właściwości przeciwutleniające, dzięki czemu zmniejsza stres oksydacyjny i zapobiega uszkodzeniom komórek. W rzeczywistości jest to jeden z najsilniejszych wewnętrznych przeciwutleniaczy.

Pomimo tego, że nasz organizm potrafi samodzielnie wytworzyć ten hormon, to i tak niektórzy przyjmują melatoninę w formie suplementu. Sięgają po niego osoby, które cierpią na bezsenność, mają problem z zasypianiem i uzyskaniem dobrego jakościowo snu, a także te, które podróżowały, zmieniając strefy czasowe. Warto zaznaczyć, że produkcja melatoniny spada wraz z wiekiem, co może wyjaśniać, dlaczego osoby starsze mają trudności ze spaniem w nocy.

Czy melatonina może wspomagać odchudzanie?

kobieta stosująca melatoninę w tabletkach

Choć niektóre źródła twierdzą, że melatonina pomaga w utracie wagi, to nie ma na to solidnych dowodów, ani wysokiej jakości badań na ludziach. Istnieją jednak powody, dla których melatonina może mieć pozytywny wpływ na odchudzanie.

Sen ma znaczenie dla kontroli apetytu i utraty wagi

Wysokiej jakości sen jest niezbędny do kontrolowania apetytu i wagi. Brak snu zwiększa poziom hormonu głodu, greliny, zwiększając tym chęć na słodkie i kaloryczne pokarmy. Po nieprzespanej nocy dużo łatwiej nam podjąć złe decyzje, jeśli chodzi o wybór jedzenia. Suplementacja melatoniną może zapobiec zaburzeniom snu i tym samym pomóc okiełznać nadmierny apetyt spowodowany zmęczeniem.

Styl życia wpływa na ilość produkowanej melatoniny

Twoje nawyki związane ze stylem życia wpływają na ilość melatoniny uwalnianej przez szyszynkę. Uwalnianie melatoniny ma tendencję do zmniejszania się wraz z wiekiem, zwłaszcza po 60. roku życia, co może obniżyć jakość snu. Na spadek produkcji wpływa także unikanie światła dziennego. Istotne zatem jest, żeby od razu po przebudzeniu odsłaniać okna i wpuszczać do domu naturalne światło. Ponadto należy na dwie godziny przed snem przestać używać urządzeń emitujących niebieskie światło, które zmniejsza uwalnianie melatoniny i utrudnia sen.

Dieta, melatonina i utrata wagi

Niektóre produkty spożywcze zawierają naturalną melatoninę. Na pewno zaskoczy Cię, że jednym z najlepszych źródeł naturalnej melatoniny są wiśnie. Inne dobre źródła to orzechy włoskie, koper włoski, nasiona słonecznika, czerwona papryka, jajka, jagody goji i mleko. Nie jest jednak jasne, czy można uzyskać wystarczającą ilość melatoniny z samego jedzenia, aby mieć z tego jakiekolwiek korzyści.

Czy ćwiczenia zwiększają poziom melatoniny?

Aktywność fizyczna odgrywa ogromną rolę w utracie i kontroli wagi. I to nie tylko dzięki spalaniu kalorii. Okazuje się, że mogą one podnieść także poziom melatoniny. Najlepiej się tutaj sprawdzą ćwiczenia poranne i wykonywane wczesnym popołudniem. Z kolei późne treningi mogą zmniejszać uwalnianie melatoniny. Oczywiście nie musisz od razu robić ciężkiego treningu siłowego z samego rana, jeśli nie czujesz na siłach. Nawet zwykły spacer na świeżym powietrzu może zwiększyć uwalnianie melatoniny w nocy.

Podsumowanie

Melatonina sama w sobie nie powoduje utraty masy ciała, ale wspiera nasz sen i reguluje dobowy rytm dnia, czyli dwa czynniki, które mogą mieć pozytywny wpływ na spadek nadmiarowych kilogramów i kontrolę masy ciała. Jeśli w chwili obecnej nie ma wystarczających dowodów na jej bezpośredni wpływ na redukcje wagi to z pewnością nie można zaprzeczyć jej pośredniego związku.

Komentarze (1)
TomQ-MAG

Malatonina nie raz ratuje mi tylek. Zwłąszcza w te upaly, jak czlowiek sie kreci :)
gorzej jest tylko rano ze wstawaniem

0