Na forum, w działach suplementacyjnych, spotkać się możemy z tematami, które w przeważającej większości są zakładane przez płeć męską, z zapytaniami o suplementy wspomagające rozwój sportowej formy. Pytania dotyczą głównie suplementacji w okresie budowania masy mięśniowej czy redukcji tłuszczu. Niekiedy spotykamy różnego rodzaju zapytania o wspomaganie wytrzymałości i wydolności mięśniowej, jednak zdecydowanie stanowią one mniejszość.

Jakie produkty w przypadku suplementacji kobiet są zalecane? Czy substancje używane przez mężczyzn są zakazane w diecie kobiet? Czy raczej nie ma istotnych różnic w doborze poszczególnych preparatów?

Suplementy diety są to środki żywieniowe, które bazują na substancjach, z którymi organizm ma styczność na co dzień w posiłkach jakie zjadamy. Jednak różnica polega na tym, że ilość poszczególnych substancji aktywnych w pokarmach jest niewielka, zbyt mała, by uzyskać satysfakcjonujący efekt biologiczny w postaci np. wspomagania siły mięśniowej. Substancje te zazwyczaj są bezpieczne, pod warunkiem, że wykorzystywane są zgodnie z zaleceniami producenta. Zdrowy rozsądek powinien towarzyszyć suplementacji, jak i innym dziedzinom życia.

Kreatyna

Standardowy suplement jeżeli chodzi o działanie stricte anaboliczne, ukierunkowane na poprawę parametrów siłowych, wytrzymałościowych oraz poprawiających wygląd mięśni, jak i skóry. Kreatyna poprzez swoje działanie wspomagające magazynowanie energii w postaci fosforanu kreatyny, który pozwala na szybszą resyntezę ATP, skutecznie buduje masę mięśniową i siłę. Produkt ten nie tylko dedykowany jest grupie męskiej, ale z powodzeniem każda kobieta, która ciężko trenuje, może korzystać z suplementacji kreatyną. Poprzez wpływ na funkcje magazynowania glikogenu, wspomaga jędrność mięśni, co wizualnie poprawia sylwetkę. Co więcej, jak wykazują badania, suplement ten może wykazywać pewne działanie poprawiajace samopoczucie u kobiet, co jest dość ciekawą właściwością. Dawkowanie w ilości około 5-8g na dobę powinno sprawić, że wykorzystacie potencjał suplementu w pełni.

Beta-alanina

Podobnie jak kreatyna wykazuje wsparcie dla masy mięśniowej, jednak stricte ukierunkowane na poprawę parametrów wytrzymałościowych i wydolnościowych mięśnia. Beta-alanina wspomaga syntezę karnozyny, która z kolei dba o funkcje antyoksydacyjne i energetyczne mięśnia. Poprzez wpływ na gospodarkę kwasowo-zasadową skutecznie wspomaga transport jonów wodorowych, co opóźnia efekt wystąpienia kwasu mlekowego, a mięsień może dłużej pracować. Dodatkowo, beta alanina będzie przyspieszała procesy regeneracyjne, co pozwoli na szybszą gotowość do podejmowania aktywności.

BCAA

Aminokwasy rozgałęzione należą do grupy produktów, które doskonale wpisują się w aktywność sportową kobiety. Działanie BCAA polega na dostarczaniu substratów energetycznych podczas wysiłku, co wspomaga funkcje mięśnia, jego działanie. Poprzez swoisty wpływ na odżywienie tkanek, BCAA chroni przed katabolizmem mięśniowym, który występuje, gdy pula aminokwasów w krwiobiegu jest niewystarczająca. Efekt ten może występować głównie podczas odchudzania, przy dość niskich wartościach kalorycznych, co jest dość typowym efektem wśród trenujących Pań, które lubią nisko schodzić z kaloriami. Warto wtedy wypić porcję aminokwasów przedtreningowo i mieć pewność, że nic złego nie będzie się działo.

Omega 3

Kwasy tłuszczowe omega 3 stanowią źródło EPA i DHA, które skutecznie nie tylko wspomagają pracę serca, układu krwionośnego, ale działają również prewencyjnie w przypadku zbyt dużych wartości lipoproteiny LDL w naszym ciele, starając się zmienić ich stosunek do HDL. Kwasy te skutecznie wspomagają kondycję włosów, skóry i paznokci, co przekłada się na ich korzystniejszy wygląd i lepszą formę. Omega 3 wspomaga funkcje energetyczne ciała, zwłaszcza gospodarkę glukozową, dbając o optymalny wyrzut insuliny, co będzie sprzyjało okresom odchudzania i redukowaniu tzw. boczków. Poprawa wrażliwości insulinowej stanowi nierozłączny element zdrowego stylu życia i utrzymania znakomitej formy.

Odżywka białkowa

Pomimo, że w porównaniu do wyżej wymienionych preparatów należy ona do grupy produktów typowo odżywczych, dość często wspomaga dietę kobiet z tego względu, że głównie u nich spotykamy się z oporem do ilości zjadanego przez nie mięsa. Odżywka białkowa doskonale wspomaga dietę, pomaga uzupełnić makroskładniki, a jej smaki dostarczają substytutu słodkiego smaku, który czasem bywa nierozłącznym elementem diety kobiet. Odżywka obfituje w szereg aminokwasów EAA, które stanowią znakomity dodatek w diecie osoby dbającej o zdrowie i kondycję fizyczną. Jest lekkostrawna, smaczna i łatwa w przygotowaniu, co sprawia, że wiele osób chętnie po nią sięga.

Podsumowanie

Produkty suplementacyjne dla kobiet nie różnią się nadto od tego z czego korzystają mężczyźni. Nawet gdyby Panie skorzystały z tzw. boosterów testosteronu, które są legalne i bazują na ekstraktach roślinnych, nie poczułyby skutków negatywnych, a jedyne co by zanotowały, to poprawa jakości snu, regeneracji czy wsparcie dla funkcji libido. Suplementacja przedstawiona wyżej uwzględnia głównie funkcje wspomagające rozwój sportowej formy. Chcąc umieścić produkty, które z powodzeniem może włączyć kobieta do swojej diety, lista by zajęła kilka stron.
Komentarze (1)
biggirl

Kreatyna bardzo dobry suplement, siła i masa w górę

0