Osiągnięcie najlepszej formy życia nie należy w pewnością do najłatwiejszych zadań. Nawet, jeśli dążenie do wyznaczonego celu wymaga wielu poświęceń i czasu, pamiętaj by w czasie drogi do jego osiągnięcia dostarczać sobie drobnych przyjemności. Będzie Ci dużo łatwiej. Pamiętaj również, że osiągnięcie celu wymaga czasu i cierpliwości.

Czas ten jednak i tak upłynie. Jeśli zdecydujesz się dążyć do swojego celu, gdy w końcu już tam dotrzesz, spojrzysz za siebie i będziesz dumna ze swojej ciężkiej pracy. Będziesz wiedziała, że było warto. Oto wskazówek, które pomogą Ci uzyskać  formę życia:

Wskazówka nr 1 – Wyznacz sobie cel

Poprzez wyznaczenie celu, jego realizacja staje się bardziej realna, a determinacja staje się coraz większa. Celem samym w sobie może, ale nie musi być zmiana wyglądu sylwetki. Twoim celem może być przebiegnięcie maratonu, start w zawodach, wydarzenie, na którym chcesz wyglądać najlepiej, jak to możliwe, czy osiągnięcie lepszych wyników siłowych. Wyznacz główny cel i określ czas na jego realizację. To będzie twój punkt docelowy. Podziel cały proces do osiągnięcia punktu docelowego na mniejsze cele.  

Wskazówka nr 2 - Zdecyduj, "dlaczego chcesz osiągnąć dany cel?”

Nie ma lepszego sposobu na osiągnięcie ostatecznego celu, niż dobre określenie "dlaczego?" Niezależnie od przyczyny, dla której chcesz osiągnąć swój cel, upewnij się, że jest to twój cel, a nie cel kogoś innego. Bądź pewna, że robisz to dla siebie i robisz to z wiadomego Ci powodu. Upewnij się, że robisz to, bo chcesz, a nie musisz.

Błędnym założeniem już na starcie będzie obranie za cel: schudnę 10 kg. Dlaczego? Muszę schudnąć, bo jestem za gruba, nie podobam się facetom? 

Lepszym pomysłem będzie określenie celu jako: będę się zdrowo odżywiać i uprawiać sport. Dlaczego? Ponieważ chcę czuć się lekko i być pełna energii.

forma życia

Wskazówka nr 3 – Nie działaj w pojedynkę

Błędem, jaki często popełniamy przechodząc na dietę czy szykując się do zawodów, jest to, że nie chcemy, aby ktokolwiek wiedział, co zamierzamy, ze strachu przed porażką. Na początku nikomu nie mówiłem, bo naprawdę myślałem, że się wycofam. Lepszym pomysłem jest podzielenie się swoimi planami z przyjaciółką czy chłopakiem. Po pierwsze, będziemy bardziej zmotywowane do działania. Nie chcemy im przecież pokazać, że nie dałyśmy rady. Po drugie, zawsze przychodzą słabsze chwile, momenty zwątpienia, przyda się wówczas wsparcie.

Wskazówka nr 4 – Zainwestuj w siebie czas

Osiągnięcie formy życia może kosztować zarówno czas, jak i pieniądze. Warto przede wszystkim zdawać sobie sprawę z tego, że nic nie dzieje się samo, a na formę życia trzeba mocno zapracować. Przygotuj się na to, że będzie to proces wymagający od ciebie czasu. Jest to jednak czas, który inwestujesz w siebie, w swój rozwój, w swoje dobre samopoczucie i zdrowie. Poza tym, jak mówi wiele osób, czas i tak upłynie.

Wskazówka nr 5 – Nie rzucaj się na głęboką wodę

Przygotuj się do wielkich zmian, jakie mają pojawić się w twoim życiu. Nie narzucaj sobie zbyt wiele z dnia na dzień. Jeśli będziesz chciała zrobić wszystko od razu na 110%, możesz równie szybko wypalić się, stracić zapał i zrezygnować z osiągnięcia swojego celu. Wprowadzaj zmiany małymi krokami. Pamiętaj również, że zasada 100% albo nic, nie jest zbyt życiowa. 90% i 80% też jest bardzo dobre i też przybliża Cię do osiągnięcia sukcesu. Małe potknięcia nie muszą powodować u Ciebie wyrzutów sumienia i rzucenia wszystkich planów w kąt.

Wskazówka nr 6 - Rób to, co lubisz

Jesteś osobą, która gdy dorastała nie lubiła żadnego sportu ani ćwiczeń, przez co uzyskanie najlepszej formy życia wydaje się niemożliwe? Spokojnie! Daj sobie szansę. Może to wymagać wielu prób, aby uświadomić sobie, że rzeczywiście istnieje aktywność fizyczna, którą bardzo lubisz. Spróbuj pobiegać, udaj się na kilka zajęć fitness, wykup trening u trenera personalnego, spróbuj boksu lub innych sztuk walki. Możliwości jest nieskończenie wiele. Na pewno znajdziesz coś, co będzie sprawiało Ci przyjemność.

Wskazówka nr 7 – Daj sobie czas i bądź cierpliwa

Nic nie dzieje się z dnia na dzień. Kształtowanie sylwetki ma swoje wzloty i upadki. Proces ten nigdy nie jest linią prostą. Bardziej przypomina on sinusoidę. Najlepszym sposobem na uniknięcie frustracji jest trzymanie się wyznaczonego planu lub współpraca z trenerem. Bądź cierpliwa i pamiętaj o tym, że osiągnięcie celu wymaga czasu.

Wskazówka nr 8 - Śledź swoje postępy

Pomocne może być prowadzenie dzienniczka jedzenia, robienie zdjęć sylwetki i monitorowanie wagi ciała i obwodu pada. Jeśli trenujesz siłowo i skupiasz się na kształtowaniu sylwetki, nie przywiązuj zbyt dużej wagi do masy ciała. Ważenie się codziennie z reguły nie jest najlepszym pomysłem. Zwłaszcza w przypadku osób, które podchodzą do tego w dosyć emocjonalny sposób. Delikatny wzrost wagi może powodować obawy, że twoje działania nie idą zgodnie z planem.

Wskazówka nr 9 - Nagradzaj siebie za swoje osiągnięcia

Nagradzanie siebie za realizację założonego planu to bardzo dobry sposób na motywację do dalszego działania. Pamiętaj jednak, że nagradzanie się smakołykami nie będzie najlepszym pomysłem. Są dużo lepsze sposoby na nagrodzenie siebie za swoje własne sukcesy. Przykładowo, nagrodą może być masaż, wyjście do kina, wizyta u kosmetyczni czy w spa, wakacje, wyjazd na weekend.

Wskazówka nr 10 – Nie zapominaj o odpoczynku

W pogoni za wyznaczonymi celami zapominamy bardzo często o tym, by odpoczywać. Najważniejszy jest sen, zarówno jego ilość, jak i jakość. Ważne jest również, by znaleźć dla siebie choć raz w tygodniu chwilę wytchnienia. Za niczym nie gonić, niczym się nie martwić. 

Odpoczynek bywa często dużo ważniejszy, niż kolejna sesja treningowa.