SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Witamina b12

temat działu:

Odżywki i suplementy

słowa kluczowe:

Ilość wyświetleń tematu: 139991

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 973 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 9449
Widzac sporo pytan o witamine b12 wklejam artykuł który powinien wiele rozjasnic osobom które mysla ze b12 ma jakies tam cudowne działania.


Witamina B12

artykuł Barbary Michalik

Witamina B12 to inaczej kobalamina, czyli złożony związek kompleksowy kobaltu. Jest nazywana czerwoną witaminą lub cyjanokobalaminą. W rzeczywistości ta ostatnia substancja jest dostępną w handlu, najtrwalszą, syntetyczną formą witaminy B12 w tabletkach.

Historia odkrycia witaminy B12 jest niezwykle interesująca i związana z chorobą rozpoznaną już w XIX wieku, którą nazwano anemią złośliwą (pernicious anemia). Po kilku latach od zachorowania powodowała ona śmierć chorego (dzisiaj niedokrwistość ta jest znana jako choroba Addisona - Biermera). Przejawia się zmniejszeniem liczby krwinek czerwonych (erytrocytów) przy zachowanej, a nawet zwiększonej ilości hemoglobiny. Schorzenie to jest spowodowane m.in. upośledzeniem funkcji wydzielniczej żołądka.

W 1926 r. wykazano, że podawanie chorym zwierzęcej wątroby w ilości około 500 g dziennie, w której znajduje się witamina B12, powoduje cofanie się objawów choroby. Naukowcy amerykańscy, którzy dokonali tego odkrycia (G.H. Whipple, G.R. Minot i W.P. Murphy), otrzymali w roku 1934 Nagrodę Nobla. Tak więc dzisiaj historyczna nazwa tego rodzaju niedokrwistości, jak się niegdyś wydawało - nieuleczalnej, straciła sens, gdyż obecnie można ją leczyć z powodzeniem (nie tylko jedząc wątróbkę).

Ustalenie struktury B12 stało się możliwe dzięki zastosowaniu przez D. Hodgkin metod rentgenostrukturalnych. W dziewięć lat po opublikowaniu w 1955 r. przez D. Hodgkin informacji opisujących kompletną strukturę witaminy B12 ich autorka również otrzymała Nagrodę Nobla.

Witamina B12 należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie i jest skuteczna nawet w małych dawkach. Poza tym zawiera elementy mineralne niezbędne dla organizmu. Odkłada się w wątrobie, nerkach i innych narządach, a objawy jej niedoboru można zauważyć po 1-6 latach.

Rola w organizmie

Podobnie jak inne witaminy z grupy B, witamina B12 bierze udział w przemianie węglowodanowej, białkowej, tłuszczowej i w innych procesach. Wpływa na energetyczną przemianę materii, dzięki czemu zapewnia aktywność, ma wpływ na wzrost, pracę mięśni, ułatwia przemianę żelaza, tłuszczu oraz pobudza apetyt.

Przede wszystkim zaś uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych ciałek krwi, a więc przeciwdziała niedokrwistości. Jest niezbędna do prawidłowej syntezy kwasów nukleinowych w komórkach, szczególnie szpiku kostnego, które wytwarzają komórki krwi. Poza tym stwierdzono, że anemii zapobiegają zarówno określone czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Witamina B12 (która jest obecna m.in. w wątrobie) podawana choremu razem z pożywieniem należy do czynników zewnętrznych, natomiast czynnikiem wewnętrznym, zwanym także czynnikiem Castle'a, są m.in. jony wapnia oraz białko, które służy do jej transportu. Jest ono zawarte w sokach trawiennych żołądka i umożliwia wchłanianie tej witaminy. Łączy się w jelicie cienkim z witaminą B12, dzięki czemu jest ona przyswajana przez organizm.

Odkryto, że anemię można również leczyć za pomocą witaminy B12, podając ją np. w postaci zastrzyków, czyli z pominięciem przewodu pokarmowego. Skuteczne jest również jednoczesne doustne podawanie chorym tej witaminy oraz aplikowanie im soku żołądkowego zdrowych ludzi. Samo podawanie tej witaminy drogą doustną nie jest w pełni skuteczne, gdyż osoby te mają upośledzoną zdolność wchłaniania tej witaminy z powodu zmniejszonego wydzielania soku żołądkowego. Tak więc równoczesne oddziaływanie czynników zewnętrznego i wewnętrznego zapewnia właściwy skutek leczniczy.

Witamina B12 wpływa także na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Uczestniczy w tworzeniu otoczki mielinowej ochraniającej komórki nerwowe, a także neuroprzekaźników nerwowych, które ułatwiają przepływ informacji między komórkami. Poza tym B12 - razem z kwasem foliowym (czyli witaminą B9) - bierze udział w procesie wytwarzania metioniny zapewniającej dobry nastrój. Tak więc witamina B12 ułatwia osiągnięcie równowagi psychicznej, pomaga w uczeniu się i skupieniu uwagi.

Oprócz tego odgrywa ona dużą rolę przy odtwarzaniu kodu genetycznego, aktywizuje budowę kwasów dezoksyrybonukleinowych oraz rybonukleinowych, czyli białek wchodzących w skład jąder komórek i zawierających cechy dziedziczne.

Obecność witaminy B12 ma wpływ na funkcjonowanie karnityny, substancji "wyławiającej" z krwi cząsteczki tłuszczu i przenoszącej je do mitochondriów znajdujących się w komórkach, gdzie ulegają one utlenieniu, dzięki czemu komórka uzyskuje energię. Dlatego też dzięki witaminie B12 zmniejsza się ilość lipidów (tłuszczów) we krwi, gdyż przyczynia się ona do ich zużytkowania.

B12 oddziałuje na układ kostny, co ma szczególne znaczenie dla rozwoju dzieci oraz dla kobiet w czasie menopauzy, które są w tym okresie zagrożone osteoporozą polegającą na utracie masy kostnej. O prawidłowym rozwoju kości świadczy obecność tej witaminy w tzw. osteoblastach, czyli komórkach produkujących substancję międzykomórkową tkanki kostnej.

Niedobór i nadmiar

Najbardziej znanym skutkiem niedoboru witaminy B12 jest oczywiście niedokrwistość. Wynika nie tylko z niedostatecznego dostarczania tej witaminy w pożywieniu, ale - jak już wspomnieliśmy - jednocześnie z zaburzeń w funkcjonowaniu układu pokarmowego, który nie wytwarza odpowiedniej ilości kwasu żołądkowego umożliwiającego wchłanianie witaminy B12. Poza tym - ze względu na jej rolę w komórkach szpiku kostnego produkujących krew - brak tej witaminy powoduje zahamowanie dojrzewania komórek i wytwarzanie czerwonych krwinek, co również powoduje anemię, a nawet przyczynia się do zmniejszenia liczby krwinek białych i płytek krwi. Powstające komórki nabierają charakterystycznego wyglądu i kształtu i zarówno one, jak i ich jądra stają się olbrzymie (stąd nazwa: "anemia megaloblastyczna" pochodząca od greckiego słowa "megas", czyli "wielki").

Skóra chorych ma odcień żółtawobrązowy (przypominający mleczną kawę), występują u nich częste biegunki i trudności w zachowaniu równowagi.

Niedobór witaminy B12 przyczynia się także do powstania zaburzeń w funkcjonowaniu mózgu i układu nerwowego. Obserwuje się długotrwałe stany rozdrażnienia, irytację, lęki, depresje, zmęczenie, drętwienie rąk i nóg, trudności z chodzeniem, jąkanie się. Brak tej witaminy towarzyszy ciężkim schorzeniom neurologicznym, takim jak stwardnienie rozsiane czy choroba Alzheimera. Nie wiadomo jeszcze, jakie są przyczyny tych chorób, ale stwierdzono, że obnażenie komórek nerwowych pozbawionych otoczki mielinowej, w której wytwarzaniu bierze udział witamina B12, powoduje bezwład umysłowy i fizyczny, drętwienie, mrowienie, utratę pamięci, dezorientację, zmiany w tkance nerwowej, postępującą demencję. Dlatego też stosowane w terapii dawki witaminy B12 mogą złagodzić przebieg tych - na razie nieuleczalnych - schorzeń.

Ponieważ objawy niedoboru witaminy B12 oraz zaburzeń układu nerwowego w cukrzycy są podobne, przypuszcza się, że jej brak może być związany z neuropatią cukrzycową.

Gdy w organizmie zabraknie witaminy B12, możemy również zaobserwować stany zapalne ust, niemiły zapach ciała i dolegliwości miesiączkowe.

Toksyczność witaminy B12 jest mała i nie jest ona szkodliwa nawet w dużych dawkach. Zaobserwowano wprawdzie objawy uczulenia podczas zażywania preparatów z tą witaminą, a nawet szok anafilaktyczny, ale prawdopodobnie reakcje te były spowodowane śladami zanieczyszczeń preparatów witaminowych B12, a nie oddziaływaniem witaminy.

Źródła witaminy B12

Obecność tej witaminy w przyrodzie jest bardzo ograniczona, ale za to już małe jej dawki są bardzo aktywne. Najbogatszymi źródłami witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego, czyli wątroba, nerki i serce, a także chude mięso, ryby, skorupiaki, sery i jaja. Ostatnio pojawiły się doniesienia o obecności tej witaminy w bardzo małych ilościach w grochu i innych roślinach strączkowych oraz w siewkach zbóż.
5

http://www.sfd.pl/temat246720/ ---> wszystko o witaminie b12

http://www.sfd.pl/Żeń_Szeń-t319678.html ---> wszystko o Żeń Szeniu

Jeżeli Ci pomogłem daj mi Soga :)

napisał(a)
bziubzius Moderator
Ekspert
Szacuny 1080 Napisanych postów 12659 Wiek 29 lat Na forum 9 lat Przeczytanych tematów 201355
Witamina B12 nazywana jest również kobalaminą.

Witamina ta pełni w naszym organizmie wiele ważnych funkcji.
Kobalamina uczestniczy w syntezie choliny i odpowiada za rozwój komórek układu nerwowego. Wpływa również na ilość karnityny przez co pośrednio oddziałuje na metabolizm lipidów. Wpływa również na układ kostny oraz syntezę kwasów nukleinowych.

Dostarczamy ją spożywając głównie produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak jajka, mięso, podroby. Z tego względu na jej niedobory narażone są szczególnie osoby nie spożywające produktów odzwierzęcy, a więc wegetarianie oraz weganie.

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B12 wynosi ok. 2 μg.


Witamina B12 magazynowana jest w wątrobie, przyswaja się natomiast w jelicie cienkim.

Niedobory witaminy B12 wpływają na liczne konsekwencje zdrowotne. Gdy w naszym organizmie brakuje kobalaminy możemy cierpieć na ciągłe zmęczenie, nerwowość, jak również problemy z pamięcią, koncentracją, a nawet depresję. Niedobór witaminy B12 może wpływać również na podwyższone wyniki cholesterolu, a także homocysteiny. Wiąże się również z większym ryzykiem wystąpienia udaru, jak i zawału.
Niedobór witaminy B12 uniemożliwia dojrzewanie czerwonych krwinek. Stąd też pojawiają się problemy z niedokrwistością.
Wieloletnie niedobory witaminy B12 mogą prowadzić do rozwoju choroby Alzheimera, osteoporozy, a nawet narażać nas na większe ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

Co ciekawe na niedobory witaminy B12 nie cierpią jedynie wegetarianie.
Obecnie większość ludzi cierpi na niedobory tej ważnej dla naszego zdrowia witaminy.
W dużej mierze związane jest to z brakiem odpowiednich bakterii, które potrzebne są do jej produkcji. Zbyt sterylne warunki życia mogą więc również przyczyniać się do niedoborów kobalaminy.

Najczęstszą przyczyną niedoboru witaminy B12 jest dieta uboga w kwas foliowy.
Niedobory kobalaminy wynikać mogą jednak również ze stanu zapalnego błony śluzowej żołądka, zaburzonej flory jelitowej, obecności pasożytów, w tym tasiemca.

Objawy niedoboru witaminy B12
Sygnałami wskazującymi na niedobory witaminy B12 mogą być afty oraz plamy na języku. Często obserwuje się również rozwolnienia.
Obserwuje się również zaburzenia snu, szybką męczliwość, apatię oraz częste zmiany nastroju.
Wystąpić mogą również drżenia, drgawki, anemia, zaburzenia czucia smaku, zapalenie błony śluzowej żołądka, zaburzenia koncentracji oraz równowagi, a także zespoły depresyjne i urojeniowe.

Kto jest narażony na niedobór kobalaminy?
• wegetarianie
• Dzieci z autyzmem
• Osoby chorujące na niedoczynność tarczycy
• Kobiety przyjmujące doustną antykoncepcję
• Pacjenci poddawani chemioterapii oraz radioterapii
• Osoby stosujące źle zbilansowaną dietę, ubogą w foliany.
• Osoby starsze
• Osoby cierpiące na problemy trawienne/zaburzenia wchłaniania

Ostre niedobory witaminy B12 mogą prowadzić do spastyczności, nietrzymania moczu oraz stolca. W związku z osłabionym transportem tlenu w organizmie pojawić może się spłycenie oddechu, arytmia serca, przyśpieszenie rytmu serca, a nawet niewydolność serca.

Źródła witaminy B12 w diecie

Najlepszym źródłem witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego. Przede wszystkim podroby, wołowina, wieprzowina, dziczyzna, drób, ryby, skorupiaki, jajka, produkty mleczne (sery), przetwory zawierające kwas mlekowy np. kiszona kapusta.
Najwięcej witaminy B12 znajdziemy w takich produktach jak wątróbka, nerki, a także tłuste ryby (łosoś, śledź, makrela).
Jeśli nie jesteśmy w stanie dostarczyć wraz z dietą odpowiedniej ilości kobalaminy warto sięgnąć po suplementy.

Wybierając suplement z witaminą B12 zwróć uwagę, by była to forma zmetylowana. (metylokobalamina). Jest jej aktywna forma i nie musi być przetwarzana w organizmie, tak, jak na przykład cyjanokobalamina.
Jeśli chcemy zwiększyć wchłanialność witaminy B12 powinniśmy przyjmować ją razem z wapniem oraz kwasem foliowym. Nie przyjmuj w tym samym czasie witaminy B12 i witaminy C. Pomiędzy poszczególnymi suplementami zachowaj minimum godzinną przerwę.

W przypadku dużych niedoborów witaminy B12 stosuje się zastrzyki domięśniowe.
Taka forma podania witaminy B12 jest dużo bardziej efektywna. Jest ona jednak bolesna i może wiązać się z reakcją alergiczną.
Poziom witaminy B12 może być zbadany na kilka sposobów.

Można wykonać badanie z krwi lub z moczu. To drugie uznawane jest za bardziej dokładne.
Podwyższony poziom witaminy B12 może wskazywać paradoksalnie na jej niedobór. Oznacza bowiem zwiększone wydalanie z moczem lub wysoką obecność w osoczu i brak przyswajania.



Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
napisał(a)
Specjalista
Szacuny 56 Napisanych postów 7171 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 74292
pzreczytam potem,naarzieide pokuc troche...
1
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 21 Napisanych postów 491 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 14527
Fajnie się czyta!!!Soga daje duchowego
1

"O sporcie jesteś pokojem"

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 973 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 9449
Dziekuje bardzo. Pozdrawiam :)
3

http://www.sfd.pl/temat246720/ ---> wszystko o witaminie b12

http://www.sfd.pl/Żeń_Szeń-t319678.html ---> wszystko o Żeń Szeniu

Jeżeli Ci pomogłem daj mi Soga :)

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 416 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 2743
sog

..........Płacz na treningu, śmiej się podczas walki..........

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 1190 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 15104
no jest troche artykułów co do b12.. pisze niby ze to efektów nee daje.. kumpel wlasnie w tym tygodniu 2 zastrzyki tego wziął i 15 KG wiecej bierze hmmm..
pozdro:)
3
napisał(a)
Znawca
Szacuny 46 Napisanych postów 10951 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 73516
spoko,sog
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 20 Napisanych postów 13351 Wiek 28 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 51286
napisał(a)
Ekspert
Szacuny 105 Napisanych postów 25330 Wiek 29 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 182786
Fajne Lap Soga
Pozdro
1

"Mniejsi i więksi,równi i równiejsi,jedni używają mózgu drudzy używają
mięśni,lub obu jednocześnie,Ci są tu najlepsi bezsprzecznie,a i tak nie żyją wiecznie ... "

napisał(a)
Początkujący
Szacuny 11 Napisanych postów 1529 Wiek 34 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 9814
To czy działa czy nie to kwestia naszego organizmu. Fajny artykuł. Sogacz.
2
napisał(a)
Początkujący
Szacuny 1 Napisanych postów 302 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 984
ale to chyba bardziej na siłe niż na mase,mam racje?
1
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Witamina C - wróg czy przyjaciel?

Następny temat

bialko hi-tec protein 80

“The Biggest Loser” -71kg! Niezwykła przemiana Australijczyka “The Biggest Loser” -71kg! Niezwykła przemiana Australijczyka Ksylitol - właściwości, zastosowanie. Czy dodawać cukier brzozowy do posiłków? Ksylitol - właściwości, zastosowanie. Czy dodawać cukier brzozowy do posiłków? Anna Miszczyszyn-Józwa - ocena sylwetki Anna Miszczyszyn-Józwa - ocena sylwetki Czy kulturystyka szkodzi sercu? Czy kulturystyka szkodzi sercu? Trening intuicyjny, czym jest i jakie są najczęstsze błędy? Trening intuicyjny, czym jest i jakie są najczęstsze błędy?  Kulturyści, którzy twierdzą, że są naturalami Kulturyści, którzy twierdzą, że są naturalami Piotr Zieliński - ocena sylwetki Piotr Zieliński - ocena sylwetki Pieczywa chrupkie - porównanie okiem dietetyka Pieczywa chrupkie - porównanie okiem dietetyka