Zadaj anonimowe pytanie i otrzymaj błyskawiczną odpowiedź
Temat został odczytany 112900 razy
  • Autor

    Witamina b12

  • r4in0
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 973
    • Na forum: 9 lat
    • Trenuje: w miarę długo
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 9449

    Wysłano 05 lutego 2006 15:37

    zgłoś naruszenie

    Widzac sporo pytan o witamine b12 wklejam artykuł który powinien wiele rozjasnic osobom które mysla ze b12 ma jakies tam cudowne działania.


    Witamina B12

    artykuł Barbary Michalik

    Witamina B12 to inaczej kobalamina, czyli złożony związek kompleksowy kobaltu. Jest nazywana czerwoną witaminą lub cyjanokobalaminą. W rzeczywistości ta ostatnia substancja jest dostępną w handlu, najtrwalszą, syntetyczną formą witaminy B12 w tabletkach.

    Historia odkrycia witaminy B12 jest niezwykle interesująca i związana z chorobą rozpoznaną już w XIX wieku, którą nazwano anemią złośliwą (pernicious anemia). Po kilku latach od zachorowania powodowała ona śmierć chorego (dzisiaj niedokrwistość ta jest znana jako choroba Addisona - Biermera). Przejawia się zmniejszeniem liczby krwinek czerwonych (erytrocytów) przy zachowanej, a nawet zwiększonej ilości hemoglobiny. Schorzenie to jest spowodowane m.in. upośledzeniem funkcji wydzielniczej żołądka.

    W 1926 r. wykazano, że podawanie chorym zwierzęcej wątroby w ilości około 500 g dziennie, w której znajduje się witamina B12, powoduje cofanie się objawów choroby. Naukowcy amerykańscy, którzy dokonali tego odkrycia (G.H. Whipple, G.R. Minot i W.P. Murphy), otrzymali w roku 1934 Nagrodę Nobla. Tak więc dzisiaj historyczna nazwa tego rodzaju niedokrwistości, jak się niegdyś wydawało - nieuleczalnej, straciła sens, gdyż obecnie można ją leczyć z powodzeniem (nie tylko jedząc wątróbkę).

    Ustalenie struktury B12 stało się możliwe dzięki zastosowaniu przez D. Hodgkin metod rentgenostrukturalnych. W dziewięć lat po opublikowaniu w 1955 r. przez D. Hodgkin informacji opisujących kompletną strukturę witaminy B12 ich autorka również otrzymała Nagrodę Nobla.

    Witamina B12 należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie i jest skuteczna nawet w małych dawkach. Poza tym zawiera elementy mineralne niezbędne dla organizmu. Odkłada się w wątrobie, nerkach i innych narządach, a objawy jej niedoboru można zauważyć po 1-6 latach.

    Rola w organizmie

    Podobnie jak inne witaminy z grupy B, witamina B12 bierze udział w przemianie węglowodanowej, białkowej, tłuszczowej i w innych procesach. Wpływa na energetyczną przemianę materii, dzięki czemu zapewnia aktywność, ma wpływ na wzrost, pracę mięśni, ułatwia przemianę żelaza, tłuszczu oraz pobudza apetyt.

    Przede wszystkim zaś uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych ciałek krwi, a więc przeciwdziała niedokrwistości. Jest niezbędna do prawidłowej syntezy kwasów nukleinowych w komórkach, szczególnie szpiku kostnego, które wytwarzają komórki krwi. Poza tym stwierdzono, że anemii zapobiegają zarówno określone czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Witamina B12 (która jest obecna m.in. w wątrobie) podawana choremu razem z pożywieniem należy do czynników zewnętrznych, natomiast czynnikiem wewnętrznym, zwanym także czynnikiem Castle'a, są m.in. jony wapnia oraz białko, które służy do jej transportu. Jest ono zawarte w sokach trawiennych żołądka i umożliwia wchłanianie tej witaminy. Łączy się w jelicie cienkim z witaminą B12, dzięki czemu jest ona przyswajana przez organizm.

    Odkryto, że anemię można również leczyć za pomocą witaminy B12, podając ją np. w postaci zastrzyków, czyli z pominięciem przewodu pokarmowego. Skuteczne jest również jednoczesne doustne podawanie chorym tej witaminy oraz aplikowanie im soku żołądkowego zdrowych ludzi. Samo podawanie tej witaminy drogą doustną nie jest w pełni skuteczne, gdyż osoby te mają upośledzoną zdolność wchłaniania tej witaminy z powodu zmniejszonego wydzielania soku żołądkowego. Tak więc równoczesne oddziaływanie czynników zewnętrznego i wewnętrznego zapewnia właściwy skutek leczniczy.

    Witamina B12 wpływa także na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Uczestniczy w tworzeniu otoczki mielinowej ochraniającej komórki nerwowe, a także neuroprzekaźników nerwowych, które ułatwiają przepływ informacji między komórkami. Poza tym B12 - razem z kwasem foliowym (czyli witaminą B9) - bierze udział w procesie wytwarzania metioniny zapewniającej dobry nastrój. Tak więc witamina B12 ułatwia osiągnięcie równowagi psychicznej, pomaga w uczeniu się i skupieniu uwagi.

    Oprócz tego odgrywa ona dużą rolę przy odtwarzaniu kodu genetycznego, aktywizuje budowę kwasów dezoksyrybonukleinowych oraz rybonukleinowych, czyli białek wchodzących w skład jąder komórek i zawierających cechy dziedziczne.

    Obecność witaminy B12 ma wpływ na funkcjonowanie karnityny, substancji "wyławiającej" z krwi cząsteczki tłuszczu i przenoszącej je do mitochondriów znajdujących się w komórkach, gdzie ulegają one utlenieniu, dzięki czemu komórka uzyskuje energię. Dlatego też dzięki witaminie B12 zmniejsza się ilość lipidów (tłuszczów) we krwi, gdyż przyczynia się ona do ich zużytkowania.

    B12 oddziałuje na układ kostny, co ma szczególne znaczenie dla rozwoju dzieci oraz dla kobiet w czasie menopauzy, które są w tym okresie zagrożone osteoporozą polegającą na utracie masy kostnej. O prawidłowym rozwoju kości świadczy obecność tej witaminy w tzw. osteoblastach, czyli komórkach produkujących substancję międzykomórkową tkanki kostnej.

    Niedobór i nadmiar

    Najbardziej znanym skutkiem niedoboru witaminy B12 jest oczywiście niedokrwistość. Wynika nie tylko z niedostatecznego dostarczania tej witaminy w pożywieniu, ale - jak już wspomnieliśmy - jednocześnie z zaburzeń w funkcjonowaniu układu pokarmowego, który nie wytwarza odpowiedniej ilości kwasu żołądkowego umożliwiającego wchłanianie witaminy B12. Poza tym - ze względu na jej rolę w komórkach szpiku kostnego produkujących krew - brak tej witaminy powoduje zahamowanie dojrzewania komórek i wytwarzanie czerwonych krwinek, co również powoduje anemię, a nawet przyczynia się do zmniejszenia liczby krwinek białych i płytek krwi. Powstające komórki nabierają charakterystycznego wyglądu i kształtu i zarówno one, jak i ich jądra stają się olbrzymie (stąd nazwa: "anemia megaloblastyczna" pochodząca od greckiego słowa "megas", czyli "wielki").

    Skóra chorych ma odcień żółtawobrązowy (przypominający mleczną kawę), występują u nich częste biegunki i trudności w zachowaniu równowagi.

    Niedobór witaminy B12 przyczynia się także do powstania zaburzeń w funkcjonowaniu mózgu i układu nerwowego. Obserwuje się długotrwałe stany rozdrażnienia, irytację, lęki, depresje, zmęczenie, drętwienie rąk i nóg, trudności z chodzeniem, jąkanie się. Brak tej witaminy towarzyszy ciężkim schorzeniom neurologicznym, takim jak stwardnienie rozsiane czy choroba Alzheimera. Nie wiadomo jeszcze, jakie są przyczyny tych chorób, ale stwierdzono, że obnażenie komórek nerwowych pozbawionych otoczki mielinowej, w której wytwarzaniu bierze udział witamina B12, powoduje bezwład umysłowy i fizyczny, drętwienie, mrowienie, utratę pamięci, dezorientację, zmiany w tkance nerwowej, postępującą demencję. Dlatego też stosowane w terapii dawki witaminy B12 mogą złagodzić przebieg tych - na razie nieuleczalnych - schorzeń.

    Ponieważ objawy niedoboru witaminy B12 oraz zaburzeń układu nerwowego w cukrzycy są podobne, przypuszcza się, że jej brak może być związany z neuropatią cukrzycową.

    Gdy w organizmie zabraknie witaminy B12, możemy również zaobserwować stany zapalne ust, niemiły zapach ciała i dolegliwości miesiączkowe.

    Toksyczność witaminy B12 jest mała i nie jest ona szkodliwa nawet w dużych dawkach. Zaobserwowano wprawdzie objawy uczulenia podczas zażywania preparatów z tą witaminą, a nawet szok anafilaktyczny, ale prawdopodobnie reakcje te były spowodowane śladami zanieczyszczeń preparatów witaminowych B12, a nie oddziaływaniem witaminy.

    Źródła witaminy B12

    Obecność tej witaminy w przyrodzie jest bardzo ograniczona, ale za to już małe jej dawki są bardzo aktywne. Najbogatszymi źródłami witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego, czyli wątroba, nerki i serce, a także chude mięso, ryby, skorupiaki, sery i jaja. Ostatnio pojawiły się doniesienia o obecności tej witaminy w bardzo małych ilościach w grochu i innych roślinach strączkowych oraz w siewkach zbóż.
    [http://www.sfd.pl/temat246720/] ---> wszystko o witaminie b12

    [http://www.sfd.pl/%C5%BBe%C5%84_Sze%C5%84-t319678.html] ---> wszystko o Żeń Szeniu

    Jeżeli Ci pomogłem daj mi Soga :)
  •  Odżywki i suplementy

    Wysłano 05 lutego 2006 15:59

    Koniecznie sprawdź te produkty:



    sprawdź pozostałe odżywki, odżywki białkowe, odżywki na masę
  • DaroNigga
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 7171
    • Na forum: 9 lat
    • LPA: 74292
    • Status:Ekspert

    Wysłano 05 lutego 2006 15:59

    zgłoś naruszenie
    pzreczytam potem,naarzieide pokuc troche...
  • pehr ling
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 491
    • Na forum: 9 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 14527

    Wysłano 05 lutego 2006 18:31

    zgłoś naruszenie
    Fajnie się czyta!!!Soga daje duchowego
    "O sporcie jesteś pokojem"



  • r4in0
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 973
    • Na forum: 9 lat
    • Trenuje: w miarę długo
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 9449

    Wysłano 05 lutego 2006 23:20

    zgłoś naruszenie
    Dziekuje bardzo. Pozdrawiam :)
    [http://www.sfd.pl/temat246720/] ---> wszystko o witaminie b12

    [http://www.sfd.pl/%C5%BBe%C5%84_Sze%C5%84-t319678.html] ---> wszystko o Żeń Szeniu

    Jeżeli Ci pomogłem daj mi Soga :)
  • cwks_legia
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 416
    • Na forum: 8 lat
    • LPA: 2743

    Wysłano 10 lutego 2006 00:26

    zgłoś naruszenie
    sog
    ..........Płacz na treningu, śmiej się podczas walki..........
  • atomson
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 1188
    • Na forum: 8 lat
    • Trenuje: 1 < tyle > 2
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 15069

    Wysłano 21 lutego 2006 19:56

    zgłoś naruszenie
    no jest troche artykułów co do b12.. pisze niby ze to efektów nee daje.. kumpel wlasnie w tym tygodniu 2 zastrzyki tego wziął i 15 KG wiecej bierze hmmm..
    pozdro:)
  • biliwiget
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 10951
    • Na forum: 9 lat
    • Trenuje: nie pamietam
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 73516
    • Status:Specjalista

    Wysłano 25 marca 2006 14:30

    zgłoś naruszenie
    spoko,sog
  • kojot15
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 13351
    • Wiek: 25 lat
    • Na forum: 9 lat
    • Trenuje: od 2004 ale masa przerw
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 51263
    • Status:Znawca

    Wysłano 25 marca 2006 14:47

    zgłoś naruszenie
    spoko art sog
    www.pajacyk.pl - kliknij nic Cie to nie kosztuje
    [http://www.sfd.pl/kojot15_reaktywacja_str41__dziennik-t448260-s41.html#post8]
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 25325
    • Wiek: 26 lat
    • Na forum: 9 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 182730
    • Status:Ekspert

    Wysłano 25 marca 2006 15:05

    zgłoś naruszenie
    Fajne Lap Soga
    Pozdro
    "Mniejsi i więksi,równi i równiejsi,jedni używają mózgu drudzy używają
    mięśni,lub obu jednocześnie,Ci są tu najlepsi bezsprzecznie,a i tak nie żyją wiecznie ... "
  • serwient
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 1529
    • Wiek: 30 lat
    • Na forum: 8 lat
    • Płeć: Mężczyzna
    • LPA: 9814
    • Status:Znawca

    Wysłano 25 marca 2006 15:13

    zgłoś naruszenie
    To czy działa czy nie to kwestia naszego organizmu. Fajny artykuł. Sogacz.




  • pavulon89
    • Pochwały:0
    • Nagany:0
    • Postów: 302
    • Na forum: 8 lat
    • LPA: 984

    Wysłano 18 sierpnia 2006 19:02

    zgłoś naruszenie
    ale to chyba bardziej na siłe niż na mase,mam racje?