SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

METODY nauczania ruchu, a zajęcia z KULTURYSTYKI

temat działu:

Trening dla zaawansowanych

słowa kluczowe: , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 16607

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Banan BOSS FORUM Administrator
Ekspert
Szacuny 11393 Napisanych postów 72671 Wiek 37 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 958476
Temat: Metody nauczania ruchu, a zajęcia z kulturystyki - rozważ problem.

W lekcji wychowania fizycznego stosuje się różne metody nauczania zadań, gier i ćwiczeń ruchowych, które dotyczą przede wszystkim zadań dydaktycznych lekcji. W tym przypadku, będę opisywał lekcję kulturystyki w zajęciach na siłowni.
Wybór metody będzie zależał od:
- przede wszystkim zakładanych celów lekcji
- poziomu sprawności uczniów w danej klasie (musimy wziąć pod uwagę czy ten poziom jest podstawowy, średnio-zaawansowany, czy zaawansowany, jak np. w klasach sportowych)
- stanu umiejętności ruchowych
- stopnia trudności ćwiczenia (inny będzie przy wyciskaniu sztangi leżąc na ławce płaskiej - niski, a inny przy przysiadzie ze sztangą trzymaną z przodu na barkach - wysoki)

W metodyce wychowania fizycznego wyróżnia się 4 rodzaje metod nauczania:
1.Metoda syntetyczna (całości), która polega na nauczania określonego ćwiczenia ruchowego w całości, od początku w pełnej formie. Jest to podstawowa metoda nauczania jeżeli chodzi o gry i zabawy. Podczas lekcji kulturystyki nie sprawdzi się ona do końca, z tego powodu, iż poszczególne ćwiczenia są różnego stopnia trudności i nawet biorąc pod uwagę te najprostsze, jak (1) uginanie ramion ze sztangą, stojąc podchwytem, czy (2) wyciskanie sztangi w leżeniu na ławce płaskiej - nie da się ich nauczyć od razu, w całości. Spowodowałoby to w znacznej ilości przypadków złe nawyki ćwiczeniowe u uczniów, jak (przy ćwiczeniu nr 1) np. skrzywione plecy, bujanie całym tułowiem podczas unoszenia ciężaru, zbyt szybki tempo wykonywania powtórzeń, a przy ćwiczeniu nr 2: złe ułożenie ciała na ławce, odbijanie sztangi od klatki - co może skończyć się groźną kontuzją, wstrzymywanie oddechu czy „mostkowanie" (odrywanie bioder od ławki - przydatne jedynie dla osób trenujących zawodowo np. trójbój siłowy, ale nie dla uczniów, którzy trenują zupełnie pod innym kątem).
Według mnie metodę tą możemy używać na lekcji kulturystyki jedynie podczas rozgrzewki. Każdą lekcję (na siłowni) rozpoczynać od 2-4 serii każdego podstawowego ruchu na poziomie 50-60% ciężaru maksymalnego (danego ucznia) i na ok.5-8 powtórzeń. Mały ciężar pozbawia wymówki do utrwalania niedbałej techniki, ale z drugiej strony nie uczy jeszcze zaawansowanych nawyków ruchowych, dlatego metody syntetycznej na lekcji kulturystyki starajmy się unikać, ewentualnie stosujmy ją tylko podczas rozgrzewki.

2.Metoda analityczna (części) polega na nauczania poszczególnych elementów ćwiczenia ruchowego. Nauczanie rozpoczyna się od elementów prostych, łatwych. Po opanowaniu przez ćwiczących wyizolowanych elementów ruchu, należy przejść do bardziej złożonych, by w efekcie końcowym uczeń opanował dane ćwiczenie w całości. Stosując tą metodę musimy pamiętać, że poszczególne elementy nie stanowią ćwiczenia samego w sobie, że dopiero w połączeniu z innymi przyjmują zamkniętą i sensowną postać ruchową. Metodą tą posługujemy się zwykle przy nauczania trudnych ćwiczeń gimnastycznych, pewnych elementów gier sportowych, lekkiej atletyki, pływania, jazdy figurowej na lodzie, itd. Trudno uczyć tą metodą w zajęciach z kulturystyki, ponieważ praca z ciężarem w większości wypadków wyklucza naukę “stopniowo" - trzeba najczęściej poznać od razu wszystkie tajniki ćwiczenia. Co innego w lekkiej atletyce, gdzie np. przy rzucie oszczepem człowiek wykonuje szereg różnych czynności, prowadzących do celu, a których osobno można się uczyć - rozbieg, zatrzymanie, wybicie z bioder, wyrzut oszczepu, itp. Każdy element można na początku opanować pojedynczo, w kulturystyce to się nie sprawdza.
W przypadku lekcji kulturystyki - częścią edukacyjną lekcji mogłoby być doskonalenie teorii i praktyki wybranego ruchu, tzn. analizujemy możliwie najwięcej aspektów składających się na dany ruch. Po części wykładowej następuje część, w której nauczyciel odpowiada na pytania uczniów. Po takiej lekcji, uczeń ma np. 3 tygodnie na zaliczenie ćwiczenia. Zajęcia na siłowni z kulturystyki na pewno nie należą do najprostszych, dlatego niektóre ćwiczenia wymagają powtórzenia lekcji, a także trenowania elementów już w części rozgrzewkowej (-> metoda syntetyczna).

3.Metoda mieszana (syntetyczno - kompleksowa) polega w pierwszej fazie na nauczaniu częściami ćwiczenia ruchowego, a następnie w pełnej formie. Może ona polegać także na podziale uczniów na grupy (np. o niższej i wyższej sprawności fizycznej). Uczniowie mniej sprawni uczą się ćwiczenia za pomocą metody analitycznej, by przejść do pełnej formy ćwiczenia. Inaczej ujmując, wykonują na zajęciach ćwiczenia przysposabiające, ułatwiające późniejsze opanowanie podstawowych ruchów złożonych - fundamenty metodyki treningu uwzględniającego poznane ćwiczenia. Natomiast uczniowie sprawniejsi mogą uczyć się od początku w pełnej formie ćwiczenia (chodzi oczywiście o lekcję kulturystyki na siłowni).

4.Metoda kompleksowa polega na nauczaniu wyodrębnionych przez nauczyciela kompleksów ruchowych danego ćwiczenia ruchowego i jest połączeniem poprzednich metod,stosowanym często w celu korygowania błędów w wykonywanym ruchu - a błędów podczas zajęć z kulturystyki jest niestety bardzo dużo. Uczniowie często za szybko wykonują powtórzenia, przeliczają swoje umiejętności i zakładają za duże obciążenia, z którymi nie są w stanie wykonać choćby 1 powtórzenia, wygłupiają się na siłowni zagrażając sobie i innym uczniom, itd.
Metoda ta najbardziej nadaje się do nauczania ruchu w zajęciach z kulturystyki na siłowni. Początkowo nauczamy całościowo, aby następnie wyodrębnić złożone elementy i doskonalić je metodą częściową (metoda analityczna), a potem znowu powrócić do nauczania całościowego (metoda syntetyczna). Jeśli podczas jednostki lekcyjnej starca czasu, to powtarzamy część syntetyczną, ze szczególnym uwzględnieniem świeżo przerobionego tematu.

Literatura:
1. S.Strzyżewki "Teoria i metodyka wychowania fizycznego"
2. Metodyka wychowania fizycznego w reformowanej szkole pod redakcją Michała Bronikowskiego.


Chciałbym podziękować przede wszystkim Wodynowi i Fu za pomoc.
ocenaBDB hrhr
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

PRZYSPIESZ SPALANIE TŁUSZCZU!

Nowa ulepszona formuła, zawierająca szereg specjalnie dobranych ekstraktów roślinnych, magnez oraz chrom oraz opatentowany związek CAPSIMAX®.

Sprawdź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
WODYN TRENING
Ekspert
Szacuny 294 Napisanych postów 14936 Wiek 43 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 31442
METODA SYNTETYCZNA

wstrzymywanie oddechu czy "mostkowanie" (odrywanie bioder od ławki - przydatne jedynie dla osób trenujących zawodowo np. trójbój siłowy, ale nie dla uczniów, którzy trenują zupełnie pod innym kątem).

METODA ANALITYCZNA

Stosując tą metodę musimy pamiętać, że poszczególne elementy nie stanowią ćwiczenia samego w sobie, że dopiero w połączeniu z innymi przyjmują zamkniętą i sensowną postać ruchową. Metodą tą posługujemy się zwykle przy nauczania trudnych ćwiczeń gimnastycznych, pewnych elementów gier sportowych, lekkiej atletyki, pływania, jazdy figurowej na lodzie, itd. Trudno uczyć tą metodą w zajęciach z kulturystyki, ponieważ praca z ciężarem w większości wypadków wyklucza naukę "stopniowo" - trzeba najczęściej poznać od razu wszystkie tajniki ćwiczenia.




Siadaj, pała!

Zmieniony przez - WODYN w dniu 2007-02-04 16:01:40

Zmieniony przez - WODYN w dniu 2007-02-04 16:01:57

DO 26 MARCA 2011 MAM URLOP.

1)Spiesz sie powoli! 2)Masa Podstawa sily, sila podstawa treningu na mase! 3)Naturalny ruch=wiekszy Ciezar!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
WODYN TRENING
Ekspert
Szacuny 294 Napisanych postów 14936 Wiek 43 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 31442
PUNKTY 3 I 4 STOJA W PEWNEJ SPRZECZNOSCI Z PRZYTOCZONYMI CYTATAMI ( CO JEST OK) WIEC .. CO MAM O TYM SADZIC ?

DO 26 MARCA 2011 MAM URLOP.

1)Spiesz sie powoli! 2)Masa Podstawa sily, sila podstawa treningu na mase! 3)Naturalny ruch=wiekszy Ciezar!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Banan BOSS FORUM Administrator
Ekspert
Szacuny 11393 Napisanych postów 72671 Wiek 37 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 958476
chcialbym dodac ,ze musialo to byc pisane jezykiem prostym, co pierwszego cytatu nie chcialo mi sie kombinowac - skopiowalem z atlasu
co do drugiego wklejonego ... nie wiem o co chodzi ;>

edit: aha no wiec mozliwe ,ze mogą byc jakies male niejasnosci merytoryczne konczylem pisac ten referat ok.3 w nocy , nie mialem glowy do dokladnego sprawdzania, ale skoro praca zostala oceniona tak wysoko przez jedna z najbardziej znanych dr od metodyki to nie jest tak najgorzej chyba hehe

Zmieniony przez - banan14_88 w dniu 2007-02-04 16:08:46
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
WODYN TRENING
Ekspert
Szacuny 294 Napisanych postów 14936 Wiek 43 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 31442
Mam nawet zamiar dac w linkach podwieszonych.

Co do tych 2ch fragmentow:

wstrzymywanie oddechu

JEGO FUNKCJA JEST IEKSZA STABILIZACJA WYCISKANIA, NIE MA MOWY BY BYL CZYMS ZLYM I ZAREZERWOWANYM DLA PROFESJONALISTOW KTORZY LACA ZDROWIEM ZA TO...

WYCISNIJ CIEZAR 150-200KG CZY WIEKSZY PLYNNIE ODDYCHAJAC ASZLAG CIE TRAFI.

czy "mostkowanie" (odrywanie bioder od ławki - przydatne jedynie dla osób trenujących zawodowo np. trójbój siłowy, ale nie dla uczniów, którzy trenują zupełnie pod innym kątem).

-MOSTKOWANIE TO NIE JEST ODRYWANIE BIODER OD LAWKI, TYLKO WYGIECIE TULOWIA W LUK. POTOCZNIE MOZE BYC TAK ROZUMIANE ALE PRECYZJA PRECYZJA..

-JESLI KTOS NIE BEDAC TROJBOISTA ZROBI MOSTEK TO CO NA TYM TRACI? ABSOLUTNIE NIC PONIEWAZ CHRONI STAWY BARKOWE I CZYNI RUCH NATURALNIEJSZYM.

Stosując tą metodę musimy pamiętać, że poszczególne elementy nie stanowią ćwiczenia samego w sobie, że dopiero w połączeniu z innymi przyjmują zamkniętą i sensowną postać ruchową.

PRZECIEZ CZESCI SKLADOWE RUCHU NADAL SA "SENSOWNYMI CWICZENIAMI".
ALE MOZNA TO INTERPRETOWAC WIELORAKO I ODNIESC DO DYSCYPLIN SPORTOWYCH W OGOLE.

Trudno uczyć tą metodą w zajęciach z kulturystyki, ponieważ praca z ciężarem w większości wypadków wyklucza naukę "stopniowo" - trzeba najczęściej poznać od razu wszystkie tajniki ćwiczenia.


JAK TO TRUDNO?
PODZIELIC RUCH NA CZESCI JEST TRUDNO?
STWORZYC MODYFIKACJE RUCHU JEST TRUDNO?
POCZYTAJ KIEDYS O TRENIGNU W DWUBOJU OLIMPIJSKIM.. TAMTE CWICZENIA SA MOCNO ZLOZONE. ALE METODYKA W TYM KONTEKSCIE AZ RZUCA SIE W OCZY.

OCZYWISCIE DALEJ JEST COS O STOPNIOWANIU ZLOZONOSCI CWICZEN I TO MIALEM NA MYSLI PISZAC O PKT 3 I 4.



CO DO OCENY:

PRACA JEST POPRAWNA METODYCZNIE I JAK PISALEM PKT 3 I 4 NAKIEROWUJA WIELOZNACZNOSCI PKT 1 I 2 W DOBRYM KIERUNKU.

BLEDY MAJA CHARAKTER NIESCISLOSCI,JEDNAK W PRACACH TEJ OBJETOSCI NIE JEST WYMAGANE MAX USCISLENIE.

OSTATECZNIE SPECJALISTA OD METODYKI ALE (ZALOZMY) NIE OD CWICZEN SILOWYCH PRZEOCZY TAKIE SZCZEGOLY BAAAARDZO LATWO.

GDYBY NIE TE BIOMECHANICZNE ... NIEDOCIAGNIECIA .. ORAZ NIE WATPLIWOSC W POSTACI MOZLIWOSCI USTRUKTURYZOWANIA I ANALIZY ROZNYCH PROSTYCH RUCHOW.. TEZ DALBYM PIATKE.

JESLI MIALBYM OCENIAC WYLACZNIE METODYKE A PRACA MIALABY BYC TEJ OBJETOSCI ROWNIEZ PIATKA.

JESLI ZAS BYLBY TO PRZEDMIOT TRAKTUJACY KONKRETNIE I SZCZEGOLOWO BIOMECHANICE I KOORDYNACJI... TAKI TYPOWO TRENERSKI TO TE BLEDY JUZ BY WIELE ZNACZYLY.



Zmieniony przez - WODYN w dniu 2007-02-04 16:31:40

Zmieniony przez - WODYN w dniu 2007-02-04 16:31:53

Zmieniony przez - WODYN w dniu 2007-02-04 16:38:59

DO 26 MARCA 2011 MAM URLOP.

1)Spiesz sie powoli! 2)Masa Podstawa sily, sila podstawa treningu na mase! 3)Naturalny ruch=wiekszy Ciezar!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 42 Napisanych postów 6988 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 52689
good job

-World belongs to strong and brutal-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Banan BOSS FORUM Administrator
Ekspert
Szacuny 11393 Napisanych postów 72671 Wiek 37 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 958476
dzięki wodyn za profesjonalną ocenę
zgadzam się z tymi uwagi; a odnosnie tego wstrzymywania oddechu i 'mostkowania' poprostu potrzebowalem przyklad, a że jak wspomnialem pisalem to dość późno bo musiałem miec na nastepny dzien to informacje przepisalem ,bez analizowania glebszego stąd
http://www.kulturystyka.pl/atlas/klatka.htm#1

może komuś w przyszłości się przyda, wpisując podobny temat w google odrazu odsyła do tego linka
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
WODYN TRENING
Ekspert
Szacuny 294 Napisanych postów 14936 Wiek 43 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 31442
Tam pisalo o odrywaniu dupy i o robieniu ilus tam powtorzen na bezdechu.
Moze zauwazyles ze niektorzy w ogole zapominaja o oddychaniu w czasie cwiczen?

DO 26 MARCA 2011 MAM URLOP.

1)Spiesz sie powoli! 2)Masa Podstawa sily, sila podstawa treningu na mase! 3)Naturalny ruch=wiekszy Ciezar!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 80 Napisanych postów 8751 Wiek 35 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 42589
bardzo fajnym językiem napisane


pzdr Kuba.

Zmieniony przez - Don Garcia w dniu 2007-02-04 20:54:54

a ten co mi zmienił podpis na jestem lamerem sam jest lamerem i niech sie wali na ryj.

pozdrawiam

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Banan BOSS FORUM Administrator
Ekspert
Szacuny 11393 Napisanych postów 72671 Wiek 37 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 958476
zauwazylem, sam niestety miewałem z tym czesto problemy
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
WODYN TRENING
Ekspert
Szacuny 294 Napisanych postów 14936 Wiek 43 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 31442
Duzy ciezar eliminuje zapominanie o niektorych bledach ( jak brak oddechu), ale ulatwia powstanie innych.

DO 26 MARCA 2011 MAM URLOP.

1)Spiesz sie powoli! 2)Masa Podstawa sily, sila podstawa treningu na mase! 3)Naturalny ruch=wiekszy Ciezar!

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

wzrost siły

Następny temat

Wyrostek,

WHEY premium