Internet aż pęka od nadmiaru diet cud, które jednym pomagają a innym niestety nie. Stosujemy je na własną rękę, bez wcześniejszych konsultacji z kimś, kto zna się na ich układaniu, co sprawia, że często ryzykujemy minimum stratę czasu, a w ostateczności nawet zdrowie. Wprowadzamy je w życie, ponieważ koleżanka ma po niej świetne efekty. Niestety na nas niekoniecznie działa, czujemy się źle i bez energii. Dlaczego tak się dzieje? Co jest tego przyczyną? Czy każdy powinien mieć dietę dostosowaną pod siebie?

  1. Indywidualny metabolizm
  2. Odpowiednia ilość makroskładników
  3. Tryb życia
  4. Układ hormonalny
  5. Różne preferencje smakowe
  6. Podsumowanie

Indywidualny metabolizm

Każdy z nas jest inny i to również tyczy się naszego metabolizmu. Jest to spowodowane tym, że pojawia się coraz więcej trendów żywieniowych, które w mniejszym lub większym stopniu uzupełniają nasz organizm o substancje spożywcze, które nakierowują nasz organizm na prawidłowe funkcjonowanie lub też nie, a co za tym idzie szybsze lub wolniejsze redukowanie nagromadzonej energii. Dlatego też czasami stosowanie takiego samego jadłospisu w niczym nam nie pomoże, a ilość poszczególnych makroskładników w diecie powinna być dopasowana pod preferencje naszego metabolizmu, który chętnie zacznie współpracować.

Odpowiednia ilość makroskładników

Oprócz odpowiedniej ilości kalorii, jaką powinniśmy spożywać, ważnym aspektem są również makroskładniki, takie jak: białko, tłuszcz i węglowodany. Ilość białka w zasadzie dla każdego jest podobna i powinna wynosić około 1,8g na 1kg masy ciała. Większym wyzwaniem jest ilość tłuszczu i węglowodanów, które mają znaczący wpływ na naszą dietę. Jest to podyktowane np. stanem gospodarki insulinowej i poziomem rozwoju insulinooporności. Dla osób, które mają otyłość brzuszną podział tłuszczu i węglowodanów będzie się zupełnie różnił od podziału osób, u których tkanka tłuszczowa jest rozłożona równomiernie na całym ciele, mimo że ich masa ciała może być taka sama. Konieczna jest inna stymulacja żywieniowa, ukierunkowana na te cele.

Tryb życia

Ten aspekt jest również bardzo ważny podczas stosowania diety, którą poleciła nam koleżanka. Nasz tryb życia wiąże się w dużym stopniu również z przemianą materii. Im mniej się ruszamy, tym nasz metabolizm będzie wolniejszy. Praca, jaką wykonujemy, również ma kolosalne znaczenie z punktu widzenia wydatkowania energii. Osoby pracujące siedząc spożytkują mniej energii w ciągu dnia niż osoby, które w pracy są aktywne ruchowo. Dlatego stosując taką samą dietę przy różnym trybie życia nie zdziwmy się, że osoba, która pracuje w biurze zamiast schudnąć przytyje, a ta, która pracuje aktywnie schudnie.

nie chudnę

Oprócz różnic zawodowych ważne jest również to, jaki trening wykonujemy. Czas treningu, jego intensywność, ilość jednostek treningowych w skali tygodnia, to wszystko będzie wpływało na to ile kalorii będzie wydatkowane oraz czy zastosowana dieta uwzględnia tego typu wysiłki i na jakim poziomie.

Układ hormonalny

Kobiety niestety mają nie lada wyzwanie jeżeli chodzi o redukcję masy ciała. U mężczyzn hormony wręcz pomagają w takich sytuacjach (pod warunkiem ich odpowiedniego poziomu), niestety u kobiet jest odwrotnie. Hormony takie jak: estrogeny, prolaktyna, grelina, leptyna, to hormony, które wpływają na szybkość naszego metabolizmu, uczucie sytości czy możliwości utraty tkanki tłuszczowej. Hormony tarczycy również powinny być brane pod uwagę z tego względu, że jest coraz więcej przypadków kobiet, gdzie tarczyca funkcjonuje nieprawidłowo albo wykazuje swoją nadczynność lub niedoczynność. O ile poziom greliny czy leptyny można ustabilizować za pomocą diety, o tyle problem tarczycy wymaga już dość zaawansowanego podejścia. Dlatego jeżeli pożyczyłaś od koleżanki dietę, która nadaje się idealnie dla was obu pod względem kalorycznym oraz treningowym, a mimo to dieta nadal nie działa tak jak powinna, to należałoby zbadać poziom wyżej wymienionych hormonów, a szczególnie hormonów tarczycy. Być może jej funkcjonowanie jest zaburzone i potrzebujesz odpowiedniego leczenia oraz zmiany nawyków żywieniowych.

Różne preferencje smakowe

Każdy z nas ma potrawy, które uwielbia i takie, których wolałby nie jeść. Dieta zapożyczona od koleżanki może zawierać takie potrawy, które nie przypadną nam do gustu. Na początku będziemy je zajadać wierząc, że dzięki temu nasze ciało zmniejszy swoją masę i w końcu staniemy się w swoich oczach szczupłe i piękne. Niestety po dłuższym stosowaniu, dzień w dzień jedzenia tego samego zaczniemy mieć dość. To doprowadzi do tego, że zaczniemy sami modyfikować dietę. Wyrzucimy z niej to, czego nie lubimy i zastąpimy czymś, co lubimy, a co niekoniecznie będzie wpisywało się w sumę dobową makroskładników czy też poziomu kalorii. Dlatego zamiast się męczyć z posiłkiem, którego nie lubisz, lepiej od razu zmodyfikować jadłospis tak, aby odpowiadał Twoim kubkom smakowym.

Podsumowanie

Decydując się na dietę, którą poleciła koleżanka warto by było sprawdzić, czy jest ona również przeznaczona dla nas. Najlepszym rozwiązaniem byłoby udanie się do profesjonalisty, który pomógłby ułożyć nam jadłospis dostosowany do naszych potrzeb, możliwości i stylu życia. Wtedy będziemy w stu procentach pewni, że dieta zadziała, dając nam satysfakcję z jej stosowania. Wykorzystując pożyczoną dietę od przyjaciółki możemy zmarnować czas, ale i również możemy spotkać się z rozczarowaniem, gdy na wadze przybędzie kilka kilogramów ze względu na złe oszacowanie poziomu kalorii.

Komentarze (0)